Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Hei @Furre Det du bør sjekke er om det er bygget inn forsterking i skroget der hvor passarellen er festet, både på akterspeilet (transom) og i underkant av plattformen. 

 

Fra Princessverftet er det visstnok ganske vanlig at passarelle blir ettermontert hos forhandler som leverer båten. Følgelig kan man da oppleve (som enkelte har gjort) at innfestingen i skroget ryker. I de tilfellene hvor verftet leverer, så blir dette bygget inn med solide forsterkninger iht verftets beregninger. Passarellen har ofte to verdier som angir vekt. Det ene er produsentens tall, (dvs f eks Besenzoni eller Opacmare) og det er det de merker sin modell med av løfteevne. Det andre, og viktige tallet, er hva selve installasjonen på stedet er sertifisert for. Ofte blir det da gravert inn i et tall som angir hva installatøren vil stå inne for at dette skal bære. Da er tilstrekkelig forsterking i skroget avgjørende.

 

Jeg fant en beskrivelse på et internasjonalt forum (ybw.com) hvor en kjøper av en P50 mk 3 -2008 opplevde at det ga etter. Passarellen var merket med løfteevne 450 kg men innfestingen ga etter ved løft av en jolle/motor på 160 kg. Feltet som skulle angi løfteevne fra montøren var blankt. 

 

Etter mye undersøkelser mot verftet osv fant vedkommende omsider ut av rutinene for dette, dvs at hvis dette ikke er levert ferdigmontert fra verftet, så er konstruksjonen ikke beregnet på å bære mye.

 

Men, sannsynligvis er jo din levert med nødvendig forsterking for å bære angitte vekt, og ditt spørsmål er vel hvorvidt selve mekanikken klarer dette, dvs selve gangveien.

 

Uansett, sjekk i hvert fall at du ser tydelige spor etter forsterking på baksiden av festepunktene. Noen kg overvekt på selve gangveien tror jeg er innbakt i dens sertifisering fra produsenten.

HansH

HansH

Hei @Furre Det du bør sjekke er om det er bygget inn forsterking i skroget der hvor passarellen er festet, både på akterspeilet (transom) og i underkant av plattformen. 

 

Fra Princessverftet er det visstnok ganske vanlig at passarelle blir ettermontert hos forhandler som leverer båten. Følgelig kan man da oppleve (som enkelte har gjort) at innfestingen i skroget ryker. I de tilfellene hvor verftet leverer, så blir dette bygget inn med solide forsterkninger iht verftets beregninger. Passarellen har ofte to verdier som angir vekt. Det ene er produsentens tall, (dvs f eks Besenzoni eller Opacmare) og det er de merker sin modell med av løfteevne. Det andre, og viktige tallet, er hva selve installasjonen på stedet er sertifisert for. Ofte blir det da gravert inn i et tall som angir hva installatøren vil stå inne for at dette skal bære. Da er tilstrekkelig forsterking i skroget avgjørende.

 

Jeg fant en beskrivelse på et internasjonalt forum (ybw.com) hvor en kjøper av en P50 mk 3 -2008 opplevde at det ga etter. Passarellen var merket med løfteevne 450 kg men innfestingen ga etter ved løft av en jolle/motor på 160 kg. Feltet som skulle angi løfteevne fra montøren var blankt. 

 

Etter mye undersøkelser mot verftet osv fant vedkommende omsider ut av rutinene for dette, dvs at hvis dette ikke er levert ferdigmontert fra verftet, så er konstruksjonen ikke beregnet på å bære mye.

 

Men, sannsynligvis er jo din levert med nødvendig forsterking for å bære angitte vekt, og ditt spørsmål er vel hvorvidt selve mekanikken klarer dette, dvs selve gangveien.

 

Uansett, sjekk i hvert fall at du ser tydelige spor etter forsterking på baksiden av festepunktene. Noen kg overvekt på selve gangveien tror jeg er innbakt i dens sertifisering fra produsenten.



×
×
  • Create New...