Jump to content

Hvor lenge lever en trebåt da?

arjosk

Recommended Posts

Det blir vel som med plasten og oss, den lever til den dør... noen dør tidlig og andre lever lengere... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Plast er dødt, tre lever og lever så lenge det får godt stell.

<{POST_SNAPBACK}>

Tre lever vel til du sager det ned og ikke lengre :rolleyes: . Når det er sagt så kan en trebåt vare så lenge du vil den skal så lenge den får vedlikeholdet sitt. Har sett flere robåter i tre som er over 100år og fortsatt i bruk! Men når du begynner å slurve med vedlikeholdet så går det fort nedover med den.

Her er vel den store forskjellen på plast og tre, et plastskrog som ikke blir vedlikeholdt blir skittent og matt, men fungerer like bra, mens en trebåt råtner, nagler ruster og nater detter ut. Alt dette kan som sagt motvirkes med godt vedlikehold, og det er vel derfor vi ser så mange gamle trebåter i bruk fremdeles. Jeg holdt for noen år siden på å kjøpe en tresnekke fra 1920-tallet, og etter hva jeg kunne se så burde den kunne ha et fortsatt langt liv igjen foran seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er vel den store forskjellen på plast og tre, et plastskrog som ikke blir vedlikeholdt blir skittent og matt, men fungerer like bra, mens en trebåt råtner, nagler ruster og nater detter ut. Alt dette kan som sagt motvirkes med godt vedlikehold, og det er vel derfor vi ser så mange gamle trebåter i bruk fremdeles.  Jeg holdt for noen år siden på å kjøpe en tresnekke fra 1920-tallet, og etter hva jeg kunne se så burde den kunne ha et fortsatt langt liv igjen foran seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare for å nevne det, hva skjer med en plastbåt hvis den får en liten skade? funker like bra år etter år?

Og så skal det jo svææært mye til for at de får en skade :wink:

Synes ikke likningen mellom plast og tre var særlig god.

Bare for å nevne det, hva skjer med en plastbåt hvis den får en liten skade? funker like bra år etter år?

Og så skal det jo svææært mye til for at de får en skade :wink:

Synes ikke likningen mellom plast og tre var særlig god.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønte ikke helt den der :crazy: . Skader må da repareres enten det er snakk om tre eller glassfiber?

Poenget var vel at trebåter krever at man er mer bevisst på hva som skal til når det gjelder preventivt vedlikehold. Skader er noe helt annet, de må repareres uansett byggemateriale...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

:wink: Høstjuks er f.eksempel:

-La båten ligge ute til frosten kommer for alvor.

-Ikke dekke til ordentlig.

-Ikke la båten få sjanse til å tørke.

-Ikke pusse og lakke over grått treverk.

-Ikke tømme båten for alle løse deler.

-Ikke ta ut batteriet.

-Ikke bruke frostvæske i systemer der det trengs.

"Vårjuks" er forresten ikke noe bedre:

-Ikke reparere skader.

-Ikke lakke og olje.

-Ikke se etter båten mens den trutner.

Uansett er det viktigste at båten får tørke synes jeg. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...