arjosk Startet 27.September.2005 Link til dette innlegget Startet 27.September.2005 Har jo nettopp skaffet meg trebåt, som er 34 år ung, og har ikke anelse om hvor gammel hun kan bli, selv med godt vedlikehold? Vet om en anne trebåt her i Drøbak som nå er arvet av neste generasjon, og den ser jo nydelig ut... Noen som har fakta på dette? Arild Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Det blir vel som med plasten og oss, den lever til den dør... noen dør tidlig og andre lever lengere... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Muhammed Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Det blir vel som med plasten og oss, den lever til den dør... noen dør tidlig og andre lever lengere... <{POST_SNAPBACK}> Plast er dødt, tre lever og lever så lenge det får godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Plast er dødt, tre lever og lever så lenge det får godt stell. <{POST_SNAPBACK}> Tre lever vel til du sager det ned og ikke lengre . Når det er sagt så kan en trebåt vare så lenge du vil den skal så lenge den får vedlikeholdet sitt. Har sett flere robåter i tre som er over 100år og fortsatt i bruk! Men når du begynner å slurve med vedlikeholdet så går det fort nedover med den. Her er vel den store forskjellen på plast og tre, et plastskrog som ikke blir vedlikeholdt blir skittent og matt, men fungerer like bra, mens en trebåt råtner, nagler ruster og nater detter ut. Alt dette kan som sagt motvirkes med godt vedlikehold, og det er vel derfor vi ser så mange gamle trebåter i bruk fremdeles. Jeg holdt for noen år siden på å kjøpe en tresnekke fra 1920-tallet, og etter hva jeg kunne se så burde den kunne ha et fortsatt langt liv igjen foran seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Verrie Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Den største faren trebåten har, er at de fleste pusses i hjel, i tillegg til det som Index anfører. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Her er vel den store forskjellen på plast og tre, et plastskrog som ikke blir vedlikeholdt blir skittent og matt, men fungerer like bra, mens en trebåt råtner, nagler ruster og nater detter ut. Alt dette kan som sagt motvirkes med godt vedlikehold, og det er vel derfor vi ser så mange gamle trebåter i bruk fremdeles. Jeg holdt for noen år siden på å kjøpe en tresnekke fra 1920-tallet, og etter hva jeg kunne se så burde den kunne ha et fortsatt langt liv igjen foran seg. <{POST_SNAPBACK}> Bare for å nevne det, hva skjer med en plastbåt hvis den får en liten skade? funker like bra år etter år?Og så skal det jo svææært mye til for at de får en skade Synes ikke likningen mellom plast og tre var særlig god. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Nydelig båt ! Slik skal båter se ut... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
index Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Bare for å nevne det, hva skjer med en plastbåt hvis den får en liten skade? funker like bra år etter år? Og så skal det jo svææært mye til for at de får en skade Synes ikke likningen mellom plast og tre var særlig god. <{POST_SNAPBACK}> Skjønte ikke helt den der . Skader må da repareres enten det er snakk om tre eller glassfiber? Poenget var vel at trebåter krever at man er mer bevisst på hva som skal til når det gjelder preventivt vedlikehold. Skader er noe helt annet, de må repareres uansett byggemateriale... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Muhammed Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Skjønte ikke helt den der . Skader må da repareres enten det er snakk om tre eller glassfiber? <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig må man reparere skader, men plast båter tåler svært lite i forhold til en trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Nå var vel ikke dette ment å være entråd om tre vs plast, men om en trebåts levetid? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Snoopy Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 En kamerat har en gammel åpen trebåt, som han har arvet etter besteforeldrene. Båten ble kjøpt da de var nygifte rundt 1919. Den er fortsatt i bra stand, og bortsett fra et par større opp pussinger gjennom tidene, får den en runde med olje og tjære hver vår. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Den eldste trebåten som jeg kjenner til i jevnlig bruk her i Norge er "Anna af Sand", den er bygget på 1840-tallet. Med enkel hoderegning skulle det bli ca 165 år - og om din båt bare blir halvdelen så gammel, regner jeg med at du kan overlate bekymringene til noen andre Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
paxo Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Egentlig ganske enkelt: Trebåter holder seg bra med årlig vedlikehold. Men de tåler ikke "høstjuks" slik som andre materialer ofte gjør. Hilsen en som skal lakke båt idag. (bare været tørker litt opp) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Hengende under taket i naustet har jeg en Oselver bygget i samme år som min farmor ble født, 1893. Denne er jeg så godt som oppvokst i. Lærte å ro og seile den, skifte saum og vedlikeholde med tjære. Bare jeg får det over meg og setter igang å skifte saum, kommer den nok til å overleve meg. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
arjosk Svart 28.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 "høstjuks"... hjelp! fortell hva det er, jeg er kanskje skyldig!!! Arild Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Høstjuks er f.eksempel: -La båten ligge ute til frosten kommer for alvor. -Ikke dekke til ordentlig. -Ikke la båten få sjanse til å tørke. -Ikke pusse og lakke over grått treverk. -Ikke tømme båten for alle løse deler. -Ikke ta ut batteriet. -Ikke bruke frostvæske i systemer der det trengs. "Vårjuks" er forresten ikke noe bedre: -Ikke reparere skader. -Ikke lakke og olje. -Ikke se etter båten mens den trutner. Uansett er det viktigste at båten får tørke synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.