Jump to content

Ny nettside for renere diesel til båtfolket.

DR_Nelson

Recommended Posts

Rendiesel.no er lansert leser jeg i Båtens Verden idag. Ett samarbeid mellom KNBF- Fuel Service, RS og båtens verden i følge nettsiden.
Leste litt videre, og det var skremmende hvor mye vann det er i dieselen som selges langs ulike marinaer.
De har tatt tester langs kysten mellom Oslo - Stavanger,, og det ser ikke lovende ut. Ene plassen hadde 90!!.... 90% vann i dieselen. Svindel!

Noen andre her som har kontrolltappet på flaske for å se? Det skal ihvertfall jeg gjøre nå. 

Her feiler 5 av 6 tankanlegg på øst/vestlandet.....

Capture.PNG

Og jeg som trodde fylleproppen min lekker fordi jeg må tømme vannutskilleren etter et par timers gange. Fint tiltak. Viktig for oss uerfarne å lære at feilen ikke nødvendigvis ligger i båten. De fleste av oss har kjørt hundretusenvis av kilometer i dieselbil uten å skjenke det en tanke.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Har ikke lest artikkelen, men selvsagt kan det ikke være 90% vann i dieselen som blir solgt. Da ville alle båter som fylte der stoppet mer eller mindre momentant. Derimot kan det stå vann på bunn av tanken som normalt ikke kommer i nærheten av stigerøret, men hvis måleutstyret suger der blir jo prøven stygg. Tror dette kan være et bra initiativ, men er litt skeptisk når kommersielle aktører skal utarbeide slike oversikter. Det virker for øyeblikket veldig tilfeldig hvilke marinaer som er testet og godkjent.

Steihy skrev 39 minutter siden:

Og jeg som trodde fylleproppen min lekker fordi jeg må tømme vannutskilleren etter et par timers gange.

Tror ikke det skader om du tar en sjekk av den fylleproppen. Jeg vil påstå at det er unntaksvis man får vann sammen med dieselen. Så kan man selvfølgelig ha uflaks, men har man regelmessig vann i vannutskilleren tror jeg det kan være lurt å sjekke eget utstyr først. 

Selv har jeg aldri opplevd vann i dieselen i båt, verken i vannutskiller eller ved regelmessig drenering av tankene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

DR_Nelson skrev 26 minutter siden:

Ifølge nettsiden skal de iløpet av 2020 ha sjekket de fleste anlegg i Norge.  

Da bør de jagu meg få opp farten. For etter hva jeg kan telle på kartet deres, så er 9 anlegg alt de har testet så langt. 

Bare her i lille Egersund er det jo 3 plasser en kan fylle. så tenker det å skulle teste de fleste anlegg i Norge før året er omme, er vel optimistisk. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Kallethekid skrev for 9 timer siden:

Ser også at 6 av de 9marinaene tilhører samme kjede. Dessverre vår jeg dårlig følelse av en slik tilfeldighet

De har jo akkurat kommet i gang så man må jo gi det en sjangse og hvis man føler seg trygg på sin faste fyllestasjon kan man jo bare fortsette å  fylle der.

Synes det er et flott initiativ som kan gi litt større trygghet når man er ute på tur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...