Sjøvind Startet 20.April.2020 Link til dette innlegget Startet 20.April.2020 Har et Wallas safeflame 900 kokeapparat med varmelokk, fra 1994. Apparatet vil ikke tenne uten at batteriet er toppladet. I følge brukermanual skal det ha spenning mellom 11 og 14,5 volt. Mitt vil ikke tenne når batteriet er nede i ca 12,4. Jeg kan høre pumpen tikke og gå, men det blir ikke noe varme. Må legge inn startbatteriet for at det skal tenne. Noen tips til hva det kan være? Gløder som er i ferd med å ta kvelden? Når det blir varmt, så skrangler og bråker viftene i lokket. Går det an å skifte lagre f.eks? Eller bytte viftene? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Tror den trenger en skikkelig overhaling/service: Skifte glødespiral og veke, skifte motorer i viftelokk, muligens også skifte brennluftmotor. Rengjøring av brenner, tror du har en del koks/sot der som må ut. Koks/sot kommer av feil type parafin over tid, og også om brennluftmotoren er dårlig (skrangler/bråker) på omtrent samme måte som motorene i lokket. Dette kokeapparatet ble i sin tid levert med 2,5 mm2 strømkabel (4 mtr), men kan med fordel skiftes til 4 mm2 Sender deg PM Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjøvind Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Flott! Ja, den trenger nok litt omsorg. Er det noe å hente på å ta hele varmeapparatet ut for å gjøre jobben? Rengjøring av brenner, er det selvforklarende når man åpner opp? Hva slags parafin anbefaler du? Sender deg en PM! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 (redigert) Umulig å gjøre jobben mens apparatet er montert i benken,så den må ut. Så spørs det hva verktøy du har i båten; Småpiper, liten skiftenøkkel, stjernetrekker, liten unbraco. Oftest letter å ta den hjem til boda eller garasje der du har verktøy tilgjengelig. Ikke selvforklarende, spørs hvor mange tommeltotter du er født med. Mange klarer det, andre sliter og får det ikke rett sammen. Har ikke bilder som viser hvordan, men har laget en grei beskrivelse over hva du skal gjøre og se etter. Kan sendes til e-post. Fritidsparafin er riktig drivstoff til denne. IKKE Varmeolje - det betyr trøbbel fra første stund. lampeolje til nød om sommeren, men den koster gjerne mer enn Fritidsparafin. Redigert 21.April.2020 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjøvind Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Har verktøyet du nevner ombord, men tar den vel med til et mer egnet sted å holde på. Har ikke så mye mer enn to tommeltotter, så satser på at jeg skal klare dette også. Brennluftmotor lager også noe lyd, men ikke på langt nær så mye. Men kanskje lurt å bytte denne også når jeg først demonterer? Har i hvert fall kjøpt riktig brennstoff da! Men vet jo ikke sikkert hva tidligere eier har brukt, han snakket om lampeolje.. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Kan være greit å ha en motor liggende på lur i en skuff, så når ulyden blir for gale er det bare å skifte. Eller skifte med det samme så sommeren går uten at du må tenke/høre på eventuelle ulyder. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjøvind Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Da var Wallasen i drift igjen Rengjøring, ny brennluftmotor og motorer i varmelokk, ny glødespiral og veke samt byttet til 4 mm2 kabler. Slet litt først med brennluftmotoren som jeg klarte å koble feil med dårlig forbrenning og svart røyk som resultat. Ble en runde til med apparatet ut av båten og loddet om kablene til motoren, da ble det bedre. Tusen takk til @Wallas Service for utmerket service og gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Er det stor forskjell på lyden i varmelokket? Hva koster isåfall gildet å bytte de? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Skranglingen ble borte, men det suser jo fortsatt av luftstrømmen. Betalte ca 350,- pr motor. Med på kjøpet fikk jeg en grundig beskrivelse av fremgangsmåte på mail samt tålmodig telefonsupport. Redigert 12.Mai.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Har blitt skikkelig fres i wallasen, men er det normalt at hovedplate gløder? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Da har du i hvert fall nok fres Om lokket står oppe, og det ikke er en kjele på venstre side (hovedplaten) kan den bli rødglødende. Altså; Med lokket oppe skal det alltid stå en kjele på venstre plate. Når lokket legges ned vil luften fra lokket kjøle ned platen, og den skal normalt sett ikke bli rød. Når lokket ligger nede, er det en termostat som bryter strømmen til pumpen om temperaturen mellom plater og lokk overstiger 120 grader Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjøvind Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Dette er med viftelokket nede og igang. Ble oppmerksom på det når jeg lettet på lokket etter at det var begynt å bli mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Når det er mørkt ser du bedre at platen er varm ja, men det er ingen fare siden overopphetingtermostaten sørger for at pumpen stopper om det blir for varmt. Om den er i orden da, og det var den? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjøvind Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Wallas Service skrev On 23.5.2020 at 18.11: overopphetingtermostaten sørger for at pumpen stopper om det blir for varmt. Om den er i orden da, og det var den? Det vet jeg jo egentlig ikke.. Kan kanskje teste det med varmluftspistol og IR-termometer? Hadde med IR-termometer i dag. Viftelokket var i hvert fall under 100 grader. Hovedplate ikke målbar, plate til høyre ca 300 grader. Kan ikke se at det gløder i dagslys, men kan så vidt se det i skyggen under viftelokket. Slår meg til ro med at det er normalt da. Redigert 24.Mai.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Ta det med ro, slapp av, virker som om alt er normalt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Nå er det min tur. Har en Wallas Safeflame 900 som er rundt 10-12 år gammel. Tenner ikke uten fulladet batteri. Jeg har ikke varmelokk og ingen ulyder, så jeg regner med at det holder med rengjøring og å skifte glødetråd og veke. Evt også oppgradering av kabler. Jeg hører pumpa tikker og har sjekket at det kommer retur til tanken. Men jeg synes det kommer lite parafin i retur (?). Det drypper bare litt. Jeg har vært nøye med å bare bruke fritidsparafin, men ser til min overraskelse at det nå står en kanne med varmeolje der. Det må ha vært en glipp . . Regner med at dette er grei jobb(?), bare jeg får riktige deler. Så da er spørsmålet: hvor kjøper jeg et repsett . . ? Er dette riktig: https://toppfritid.no/båtutstyr/båtutstyr/wallas-marine/wallas-reservedeler/servicesett-wallas-360100-parafin-f-1300-1800-2400-3200-samt-900-1000-101041-p0000002046 Og er det noe mer jeg bør skaffe . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wallas Service Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Det er riktig repsett du linker til ja, men hvor skal du kjøpe det mon tro? Det meste er nevnt lenger oppe i tråden, men kan aldri nevne for ofte feil type drivstoff. Varmeolje er fy!! Flott navn, varmer lite når du har mekanisk lufttilførsel - som på alle Wallas'er. Brenner dårlig, soter og kokser igjen brenner. Ser at du har brukt Fritidsparafin tidligere, så dette var nok et feilkjøp du har foretatt deg. Rengjøre brenner og skifte veke + gløder så tenker jeg mye ordner seg. Pumpen kan du teste ved å løfte drivstoffslangen noen sekunder slik at du lager en luftlomme, sett slangen tilbake og følg luftlommen om den flytter seg ca 2 cm pr pumpeslag. Om ikke kan det være koks i veken som hindre parafin å trekke inn og gå i retur, eller det er noe galt med pumpen. I noen (svært få) tilfeller har jeg opplevd voks som har tettet slangen helt, men det tviler jeg på gjelder her. Pumpen kan renses ved at du: * bytter ut parafin med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor) * demonterer brenner og tar ut veke * Kobler bort gløding fra kretskortet (for å unngå kortslutning når gløder er fjernet), finnes ikke nye kretskort * nå kan du starte apparatet og pumpe Isopropanol gjennom hele drivstofflinjen * La den gå i 10-15 minutter Om den ikke suger som den skal, er det mest sannsynlig noe galt med pumpen. Den må da demonteres, splittes og renses manuelt. En god del små deler, vær forsiktig. Om drivstoffet siger tilbake, kan det være dårlig tetning mellom slange og pumpe, men også rusk i pumpen. Da må den renses eller åpnes som nevnt. Kort versjon: Demonter brenner og rengjør, sjekk om pumpen suger som den skal. Da vet jeg mye mer om hva som skal til. Redigert 27.Juni.2020 av Wallas Service Rettet skriveleif, dukker sikkert opp flere (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Takker for rask respons. Da skaffer jeg repsett og går i gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Wallas service er vel landets største ekspert på Wallas produkter. Den proseduren han beskriver, er jo 100%. Men litt inne i listen skriver han om rensing av systemet ved å kjøre sprit (isopropanol) gjemmom systemet. Her vil jeg bare legge til, selv om det er en selvfølge at glødingen da må være koblet fra! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Wallas Service skrev 19 minutter siden: Pumpen kan renses ved at du: * bytter ut parafin med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor) * demonterer brenner og tar ut veke * Kobler bort gløding fra kretskortet (for å unngå kortslutning når gløder er fjernet), finnes ikke nye kretskort * nå kan du starte apparatet og pumpe Isopropanol gjennom dele drivstofflinjen * La den gå i 10-15 minutter Men jeg skrev jo det Lars H.? Jeg brukte en annen årsak da, selv om Isopropanol er en smuuuule mer lett antennelig. Den skal IKKE inn i veken og ei heller brukes som drivstoff, kun rensing Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Lars H. skrev 11 minutter siden: Her vil jeg bare legge til, selv om det er en selvfølge at glødingen da må være koblet fra! Takk for ekstra påminnelse. Jeg er ikke helt amatør, men noen ganger er man jo litt for rask . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Wallas Service skrev 1 time siden: Men jeg skrev jo det Lars H.? Jo da, med det var litt inne i den grundige "bruksanvisningen". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.