Jump to content

Wallas safeflame 900 må ha fulladet batteri for å starte, varmevifter bråker


Sjøvind

Recommended Posts

Har et Wallas safeflame 900 kokeapparat med varmelokk, fra 1994. Apparatet vil ikke tenne uten at batteriet er toppladet. I følge brukermanual skal det ha spenning mellom 11 og 14,5 volt. Mitt vil ikke tenne når batteriet er nede i ca 12,4. Jeg kan høre pumpen tikke og gå, men det blir ikke noe varme. Må legge inn startbatteriet for at det skal tenne. Noen tips til hva det kan være? Gløder som er i ferd med å ta kvelden?

 

Når det blir varmt, så skrangler og bråker viftene i lokket. Går det an å skifte lagre f.eks? Eller bytte viftene?

 

 

 

Link to post

Tror den trenger en skikkelig overhaling/service:

Skifte glødespiral og veke, skifte motorer i viftelokk, muligens også skifte brennluftmotor.

Rengjøring av brenner, tror du har en del koks/sot der som må ut. Koks/sot kommer av feil type parafin over tid, og også om brennluftmotoren er dårlig (skrangler/bråker) på omtrent samme måte som motorene i lokket.

 

Dette kokeapparatet ble i sin tid levert med 2,5 mm2 strømkabel (4 mtr), men kan med fordel skiftes til 4 mm2

 

Sender deg PM 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Umulig å gjøre jobben mens apparatet er montert i benken,så den må ut.

Så spørs det hva verktøy du har i båten; Småpiper, liten skiftenøkkel, stjernetrekker, liten unbraco. Oftest letter å ta den hjem til boda eller garasje der du har verktøy tilgjengelig.

Ikke selvforklarende, spørs hvor mange tommeltotter du er født med. Mange klarer det, andre sliter og får det ikke rett sammen. 

Har ikke bilder som viser hvordan, men har laget en grei beskrivelse over hva du skal gjøre og se etter. Kan sendes til e-post.

 

Fritidsparafin er riktig drivstoff til denne. IKKE Varmeolje - det betyr trøbbel fra første stund. lampeolje til nød om sommeren, men den koster gjerne mer enn Fritidsparafin.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Har verktøyet du nevner ombord, men tar den vel med til et mer egnet sted å holde på. Har ikke så mye mer enn to tommeltotter, så satser på at jeg skal klare dette også.


Brennluftmotor lager også noe lyd, men ikke på langt nær så mye. Men kanskje lurt å bytte denne også når jeg først demonterer?

 

Har i hvert fall kjøpt riktig brennstoff da! Men vet jo ikke sikkert hva tidligere eier har brukt, han snakket om lampeolje..

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var Wallasen i drift igjen:smiley: Rengjøring, ny brennluftmotor og motorer i varmelokk, ny glødespiral og veke samt byttet til 4 mm2 kabler. Slet litt først med brennluftmotoren som jeg klarte å koble feil med dårlig forbrenning og svart røyk som resultat. Ble en runde til med apparatet ut av båten og loddet om kablene til motoren, da ble det bedre. Tusen takk til @Wallas Service for utmerket service og gode råd!

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har du i hvert fall nok fres:thumbsup:

 

Om lokket står oppe, og det ikke er en kjele på venstre side (hovedplaten) kan den bli rødglødende. Altså; Med lokket oppe skal det alltid stå en kjele på venstre plate.

Når lokket legges ned vil luften fra lokket kjøle ned platen, og den skal normalt sett ikke bli rød. 

Når lokket ligger nede, er det en termostat som bryter strømmen til pumpen om temperaturen mellom plater og lokk overstiger 120 grader

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Wallas Service skrev On 23.5.2020 at 18.11:

overopphetingtermostaten sørger for at pumpen stopper om det blir for varmt.

Om den er i orden da, og det var den?

Det vet jeg jo egentlig ikke.. Kan kanskje teste det med varmluftspistol og IR-termometer?

 

Hadde med IR-termometer i dag. Viftelokket var i hvert fall under 100 grader. Hovedplate ikke målbar, plate til høyre ca 300 grader. Kan ikke se at det gløder i dagslys, men kan så vidt se det i skyggen under viftelokket. Slår meg til ro med at det er normalt da.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Nå er det min tur.

Har en Wallas Safeflame 900 som er rundt 10-12 år gammel. Tenner ikke uten fulladet batteri. Jeg har ikke varmelokk og ingen ulyder, så jeg regner med at det holder med rengjøring og å skifte glødetråd og veke.  Evt også oppgradering av kabler.

 

Jeg hører pumpa tikker og har sjekket at det kommer retur til tanken. Men jeg synes det kommer lite parafin i retur (?). Det drypper bare litt. Jeg har vært nøye med å bare bruke fritidsparafin, men ser til min overraskelse at det nå står en kanne med varmeolje der. Det må ha vært en glipp . .

 

Regner med at dette er grei jobb(?), bare jeg får riktige deler. Så da er spørsmålet: hvor kjøper jeg et repsett . . ?

Er dette riktig:

https://toppfritid.no/båtutstyr/båtutstyr/wallas-marine/wallas-reservedeler/servicesett-wallas-360100-parafin-f-1300-1800-2400-3200-samt-900-1000-101041-p0000002046

 

Og er det noe mer jeg bør skaffe . . ?

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er riktig repsett du linker til ja, men hvor skal du kjøpe det mon tro? :saint:

 

Det meste er nevnt lenger oppe i tråden, men kan aldri nevne for ofte feil type drivstoff. Varmeolje er fy!! Flott navn, varmer lite når du har mekanisk lufttilførsel - som på alle Wallas'er. Brenner dårlig, soter og kokser igjen brenner. Ser at du har brukt Fritidsparafin tidligere, så dette var nok et feilkjøp du har foretatt deg.

 

Rengjøre brenner og skifte veke + gløder så tenker jeg mye ordner seg.

 

Pumpen kan du teste ved å løfte drivstoffslangen noen sekunder slik at du lager en luftlomme, sett slangen tilbake og følg luftlommen om den flytter seg ca 2 cm pr pumpeslag.

Om ikke kan det være koks i veken som hindre parafin å trekke inn og gå i retur, eller det er noe galt med pumpen. I noen (svært få) tilfeller har jeg opplevd voks som har tettet slangen helt, men det tviler jeg på gjelder her.

Pumpen kan renses ved at du:

* bytter ut parafin med  Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor) 

* demonterer brenner og tar ut veke
* Kobler bort gløding fra kretskortet (for å unngå kortslutning når gløder er fjernet), finnes ikke nye kretskort

* nå kan du starte apparatet og pumpe Isopropanol gjennom hele drivstofflinjen

* La den gå i 10-15 minutter

 

Om den ikke suger som den skal, er det mest sannsynlig noe galt med pumpen. Den må da demonteres, splittes og renses manuelt. En god del små deler, vær forsiktig.

Om drivstoffet siger tilbake, kan det være dårlig tetning mellom slange og pumpe, men også rusk i pumpen. Da må den renses eller åpnes som nevnt.

 

Kort versjon:

Demonter brenner og rengjør, sjekk om pumpen suger som den skal. Da vet jeg mye mer om hva som skal til.

Redigert av Wallas Service
Rettet skriveleif, dukker sikkert opp flere (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Wallas service er vel landets største ekspert på Wallas produkter. Den proseduren han beskriver, er jo 100%. Men litt inne i listen skriver han om rensing av systemet ved å kjøre sprit (isopropanol) gjemmom systemet.

 

Her vil jeg bare legge til, selv om det er en selvfølge at glødingen da må være koblet fra!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Wallas Service skrev 19 minutter siden:

 

Pumpen kan renses ved at du:

* bytter ut parafin med  Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor) 

* demonterer brenner og tar ut veke
* Kobler bort gløding fra kretskortet (for å unngå kortslutning når gløder er fjernet), finnes ikke nye kretskort

* nå kan du starte apparatet og pumpe Isopropanol gjennom dele drivstofflinjen

* La den gå i 10-15 minutter

 

 

Men jeg skrev jo det Lars H.? 

Jeg brukte en annen årsak da, selv om Isopropanol er en smuuuule mer lett antennelig. Den skal IKKE inn i veken og ei heller brukes som drivstoff, kun rensing

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Wallas Service skrev 1 time siden:

Men jeg skrev jo det Lars H.?

 

Jo da, med det var litt inne i den grundige "bruksanvisningen". :sweat:  :thumbsup:

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...