Jump to content

Val av nivåbrytar for nødlensepumper

Ask

Recommended Posts

• 10 måneder senere...

Enig med Gullfisk ang å kjøre strøm via kraftig rele. Skal disse gå over tid ville jeg ikke lagt meg tett opp til spec på strøm. Rule er vel ‘de facto’ standard, ligger 14A og 20A versjon litt lenger ned på sida her:

https://seatronic.no/rule-nivabryter-rule-a-matic

Kraftige rele får du feks på Biltema. Ett på hver bryter og så i paralell til pumpa burde gi superduper redundans:

Art nr 42-305 har spec på 40A og innebygget sikringsholder feks:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/rele-2000017796

• 2 år senere...
arnearmoa skrev On 13.3.2021 at 12.21:

Jeg skal montere en sånn før sommeren.  Ser enkel og pålitelig ut, men jeg har ingen erfaringer enda:

https://www.maritim.no/jp-lenseautomatikk-digital-12-24v-20a

Er det nokon grunn til at du har valgt Johnson i staden for whale si nivåvakt?

Whale ser ut til å vera forsegla, medan Johnson si ut frå bilete ser ut som den har ei gummitetning som ledningar skal stikkast gjennom.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Min erfaring med disse nivåvaktene er at de fungerer lengst med små senkbare pumper med lavt strømtrekk.

De siste 15 år har jeg montert et tosifret antall nivåvakter i ymse konfigurasjoner. De som skal tåle 14 og 20 ampere. Alltid brukt riktig sikring i henhold til spec. Satt i kombinasjon med Jabsco,Marco og Johnson impellerpumper som ER OPPGITT TIL å trekke 7-15 ampere har de nivåvaktene kort levetid. Pumpene har hatt forskjellige arbeidsforhold med tanke på sugehøyde/løftehøyde osv. men det er alltid nivåvakten som ryker. Før sikringen går.

Disse pumpene trekker ofte mer strøm enn oppgitt ved tung belastning, så man monterer litt større sikring. Og nivåvaktene tåler det ikke. Men også under lette arbeidsforhold og innenfor spesifikasjonene opplever jeg at nivåvaktene har kort holdbarhet og er upålitelige. 

Støtter Gullfisk sitt forslag om å bruke rele imellom nivåvakt og så kraftige pumper. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

cortinaman skrev for 2 timer siden:

Er det nokon grunn til at du har valgt Johnson i staden for whale si nivåvakt?

Whale ser ut til å vera forsegla, medan Johnson si ut frå bilete ser ut som den har ei gummitetning som ledningar skal stikkast gjennom.

Det ser ut som en litt annen variant i linken nå enn de hadde før. Kanskje ny type. Jeg mener det kom ledninger ut av den jeg kjøpte, og at den hadde litt mer avrundede hjørner. Uansett, da jeg skulle finne plass ril den fant jeg ut at det sto en klin lik en der fra før 🤣🙈

Fikk vel aldri testet den heller, og byttet båt året etter. Nybåten har nedsenkbar lensepumpe med innebygd flottør i motorrommet. Har nok skjedd at den har hengt seg opp en gang eller to. Men jeg bytter nok ikke. Har bare manuell lensing i baugen der foreløbig, så kanskje nivåbryteren jeg kjøpte kommer til nytte likevel 😎 

Har brukt den Whale-saken i gråvannstank noen sesonger nå, med 100% suksessfaktor, noe jeg ikke kan si om de gamle Atwood/Rule/whatever mekaniske bryterene jeg har hatt der. Jeg tror rett og slett at en pumpe er såpass induktiv last at de tradisjonelle mekaniske nivåbryterene får en begrenset levetid pga gnist over kontaktene. Det vil nok hjelpe å bruke hjelperelé, gjerne et med gnist suppressor om det går an å få tak i. Men de elektroniske, a-la Whale bør kunne ha lang levetid så lenge de er ordentlig innkapslet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...