Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

index skrev 1 time siden:

 

Jeg liker personlig den løsningen best. Så går de store belastningene direkte i kabel i stedet for gjennom et rele. 


Man må nesten vurdere det. Ikke alltid det er det beste. Noen ganger bør man vurdere å ha dynamo til startbatteri. Feks på noen Yanmar der du har gløding i manifold lenge etter at motor er startet. Da går det store strømmer gjennom releet og kablene. Da er det kanskje viktig å ha tykke gode kabler mellom rele og batterier. Så noe facit svar er det vel egentlig ikke. Noen har også thruster tilkoblet startbatteri, da vil det også gå meget store strømmer gjennom kablene. Har sett mange 6mm2 kabler der isolasjon er smeltet helt bort. 

Kjellg

Kjellg

index skrev 1 time siden:

 

Jeg liker personlig den løsningen best. Så går de store belastningene direkte i kabel i stedet for gjennom et rele. 


Man må nesten vurdere det. Ikke alltid det er det beste. Noen ganger bør man vurdere å ha dynamo til startbatteri. Feks på noen Yanmar der du har gløding i manifold lenge etter at motor er startet. Da går det store strømmer gjennom releet og kablene. Da er det kanskje viktig å ha tykke gode kabler mellom rele og batterier. Så noe facit svar er det vel egentlig ikke. Noen har også thruster tilkoblet startbatteri,d a vil det også gå meget store strømmer gjennom kablene. Har sett mange 6mm2 kabler der isolasjon er smeltet helt bort. 



×
×
  • Create New...