Jump to content

Ny kalesje, hva er viktig å tenke på?

Korsfjord

Recommended Posts

Jeg vurderer en båt som trenger ny kalesje. Nå har jeg kontaktet det meste av leverandører rundt om i landet, tror jeg. De fleste kan levere, og jeg ser at prisene varierer en god del. Jeg har aldri kjøpt en kalesje før, så da kan det være noen problemstillinger jeg ikke har tenkt over før.

At kalesjen må ha god passform, er åpenbart.

Går det an å sikre seg dette uten at leverandøren får inn båten fysisk? (gjelder hvis man ikke har gammel kalesje som mal)

Er det garantert at kalesjen passer hvis leverandøren har på lager malen til "min" båt?

Hva hvis man får en kalesje som ikke passer, eller som passer dårlig? 

Er det noen typer stoff som er bedre enn andre, evt verd å betale ekstra for?

Er noen farger mer praktiske enn andre? (joda, den bør jo matche båten noenlunde, men bortsett fra det?)

Andre ting?

Det er en liten jungel for meg dette, så håper på noen gode tips:smiley:

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Eksisterer båtfabrikanten din? Jeg har en Saga 27, og Sagaboats leverer kalesje til denne båten fremdeles selv om båten er 34 år gammel. De får originalkalesjer fra Måløy industrisøm som sitter på malene til alle Saga-båtene. dermed er det null problem med passform, pluss at de leverer topp kvalitet på duken. Prisen er absolutt konkurransedyktig sammenlignet med kalesjer fra diverse andre som syr kalesje.

Så, å kjøpe der de har originalmalen, er noe jeg vil anbefale.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal ikke ha lys kalesje igjen hvertfall...

Om du skriver båttype, er det kanskje lettere å få erfaringer i forhold til flere vinduer/åpninger/delinger og andre endringer.

Glidelås i lommer til stengene vil jeg anbefale, mye enklere å ta av og på.

Hei

Dersom den som skal sy kalesja tek mål sjølv, så er manglande passform syaren sitt problem.

Ta med i avtalen at deler av beløpet ikkje skal betalast før du ser at kalesja passar.

Dersom nederste delen av plastvindauga er på utsida av kalesja, blir kalesja tettare.

Ask

Er da få som syr vindu utenpå.. Verken Måløy eller alf Hansen. Pass også på att knapper til oppheng av kalesje vindu ikkje kjem i vei for stenger, ofte første plass det lekker etter storm.

Gjerne klaffer over glide lås, uv farge, og bruk vindu tape av god kvalitet lønner seg

image.jpg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Det som kan være litt forvirrende, er at på Hemnesberget i Nordland var det to båtfabrikker. Rana Plast, og Rana Båtfabrikk. De bygget konkurrerende modeller attpåtil. Måløy industrisøm leverer til Rana Plast, mens "min" båt er bygget av Rana Båtfabrikk. Jeg har for øvrig vært i kontakt med Måløy, og de kan ikke levere. Billigste tilbud har jeg fått fra Hansen Protection. 

Det var synd, men ellers er listen Måløy Industrisøm har lang, noe å tenke på for andre. Selv har jeg meget god erfaring med dem og kan anbefale dem. Ellers ingen kobling mot firmaet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er også muligens ute etter ny kalesje, nærmere bestemt kalesje til skyvetaket da båten er en hardtop båt. På vei inn i den 8. sesongen nå, så ble kalesjen tatt av, renset og vasket, og impregnert på nytt. Resultatet er at det har gått fra å være helt tett, til at det har oppstått lekkasjer her og der. Ser at duken er tynnslitt enkelte steder, og noen sømmer er litt frynsete.

Mens jeg venter på svar fra produsenten om evt ny duk, er det noen som vet om det kan hjelpe å føre på noe "lurium" på kalesjen som kan forbedre tettheten, og isåfall hva?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ask skrev for 6 timer siden:

Dersom den som skal sy kalesja tek mål sjølv, så er manglande passform syaren sitt problem.

Ta med i avtalen at deler av beløpet ikkje skal betalast før du ser at kalesja passar.

Dersom nederste delen av plastvindauga er på utsida av kalesja, blir kalesja tettare.

Om det skal tas mål, er jeg vel avhengig av å bruke en av de lokale. Det er mulig, men ikke spesielt billig. Det jeg håper, er at den gamle kalesjen finnes (har ikke fått svar fra selger om dette, men får ta det opp igjen når jeg skal se på båten). Da kan den brukes som mal. Da skulle man vel være ganske sikker, forutsatt at den passet bra på båten.

Furu skrev for 5 timer siden:

Er da få som syr vindu utenpå.. Verken Måløy eller alf Hansen. Pass også på att knapper til oppheng av kalesje vindu ikkje kjem i vei for stenger, ofte første plass det lekker etter storm.

Gjerne klaffer over glide lås, uv farge, og bruk vindu tape av god kvalitet lønner seg

Gode tips til detaljer jeg kan sjekke/spørre om. Igjen, det er greit å få sett om den gamle kalesjen har "blundere" som det kan rettes opp i.

Thostr skrev for 5 timer siden:

Gullstandard for kalesjestoff i dag er gjennomfarget akryl, såkalt 'solution dyed acrylic' - mest kjente er Sunbrella sine marine kanvas-produkter. 

Dette med stoffer er noe jeg må sette meg bedre inn i. Er det mye forskjellig ute og går her? 

Beställde ny kalasje till min Sandvik 28 men det fans inte något is nummer på den gamla kalasjen så därför skickade jag in den gamla som mall. Hade en god del problem med hon som lagade den nya efter 10veckor tålmodig väntan så kom äntligen kalasjen men !!. Den var i totalt fel färg fick ett pris av slag på ca 5.000 men mitt tips är att hitta en bra firma som syr och använd den gamla kalasjen som mall. 

Hei.

Mest sannsynlig bruker jeg et lokalt seilmakerfirma (Seilmaker Iversen), de har gitt meg en god pris, og jeg vet ikke annet enn at de er seriøse. Den gamle kalesjen følger med båten, men er fullstendig revet i stykker, så usikker på om den kan brukes som mal. Malnummer finnes ikke på den.

• 2 måneder senere...

Da har kalesjen omsider kommet, og den passer... Nesten. 

Det vil si at den er trang å få på, har man festet knappene på en side, blir det vanskelig å få de på på motsatt side. Er det mulig at kalesjestoffet må strekkes litt nå i starten? 

Måtte flytte på noen av knappene og krokene akterut. Den nye kalesjen er litt annerledes enn den gamle, den nye har flere gummihemper bak. Jeg må få tak i et par nye kroker til disse. Den passet heller ikke uten at jeg monterte på et ryggstø som var fjernet over akterbenken (men fulgte med båten), så det er mulig kalesjen har vært byttet før. Ikke så usannsynlig når båten er 35 år?

Det var noen knapper jeg ikke klarte å få kalesjen på akterst på vindskjermen, så om kalesjen ikke strekker seg litt, så har jeg en case... 

Ellers er jeg veldig fornøyd med den koksgrå fargen på kalesjen ?

IMG_20200718_195202.jpg

Etter å ha ventet et knapt døgn, der det også kom noe regn, lot det seg gjøre å få på de siste knappene også :thumbsup:

Helt i tråd med det jeg fant i noen gamle emner her på Båtplassen. Nå ser det riktig bra ut, god passform og rimelig pris på denne kalesjen fra Hansen Protection, kjøpt gjennom Seilmaker Iversen.

Nå som båten holder seg tørr innvendig, går det etterhvert an å oppgradere den litt innvendig. Lang tid uten kalesje har satt sine spor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...