Forskeren Startet 21.April.2020 Link til dette innlegget Startet 21.April.2020 Jeg har fått en del mugg i båten i vinter (eller i våres når det ble varmt i været, antar jeg). Har grundig vasket vekk alt, vasket ned med eddik, og pusset opp en del med fjerning av listverk med mugg bak, fjernet gamle skrogtrekk, maling på disse flatene osv. Lukter allerede bedre ombord enn noen gang :-) Til slutt tenkte jeg at det kanskje er en ide å kjøre en runde med ozonbehandling, siden mange skryter av det og det vil drepe evt muggsporer jeg ikke har fått vasket bort. Vet at de er like farlige døde ved innånding, men det er minimale mengder som kan være igjen noe sted nå, så tenker mest for å redusere sjansen for oppblussing neste vinter og for å få bort enda litt mer av båtlukta. Har lest at ozon tærer på gummi som feks pakninger, og tenker da spesielt på gummimembranen rundt seildrevet som det mest kritiske ombord. Tar den skade av en time med ozongenerator? Hvordan må man i så fall dekke til denne? (klarer man å få det tett??) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Er ingen ekspert men tenker at en time med ozongenerator har lite å si for belgen. Synes forsåvidt det høres lite ut også for å fjerne lukt.... Er du redd for belgen kan du jo smøre den inn med f. eks. silikonfett så ikke ozonet slipper til. Silikonfett er bare bra for gummien. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 En ozongenerator brukes jo ofte i biler som har røykelukt eller lignende, der er det masse plast. Så om du ikke kjører på i flere timer eller dager så vil jeg tro det går veldig fint. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hakkannen Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Biltema hadde en 12V ozongenerator for noen år siden. Denne brukte jeg for å fjerne gammel lukt i en bil jeg hadde. Den sto nok på en 5-6 timer, ville virkelig få tatt vekk lukta. Bilen luktet jo langt bedre etter behandlingen, men det oppsto et problem. Gummien på rattet løsnet fra metallet under, så hele rattet ble svampete å holde i. Ikke bra. Så for trådstarters del hadde jeg nok brukt silikonfett og gjerne maskert i tillegg, for sikkerhets skyld. Tør ikke tenke på hva ozon kan gjøre med ledninger og slanger av gummi.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 S/Y Vega skrev for 3 timer siden: En ozongenerator brukes jo ofte i biler som har røykelukt eller lignende, der er det masse plast. Så om du ikke kjører på i flere timer eller dager så vil jeg tro det går veldig fint. Stor forskjell på gummi og plast. Har ikke hørt at ozon og plast er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.