Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Vel, jeg er absolutt blant skeptikerne når det gjelder trimming:/ chip tuning av båtmotorer.


Det sagt så har trådstarter tilsynelatende gjort ett grundig forarbeid før han oppgraderte motoren sin.

CMD 4.2 ES  250 fra og med sent 2005 er identisk med ES 320 med tanke på motorkomponenter.

Eneste forskjellen er programmering av ECU.
Endringen kom gradvis ifm introduksjonen av ES 320.

 

Tidligere modeller av ES 250 og ES 270 har helt andre mekaniske komponenter og bør etter min mening absolutt ikke oppgraderes til høyere ytelse. 

Så lenge motoren er en av de senere utgavene av ES 250 og motorkomponentene er identiske med de som er brukt på ES320 samt at det er brukt original programvare for å flashe ECU, løper ikke trådstarter noen større risiko som en konsekvens av oppgraderingen. 

Hadde han derimot brukt uoriginal programvare eller plugg-in box så hadde saken stilt seg helt annerledes. 

(Forøvrig var jeg ikke klar over at Mitsubishi ECU som står på ES 250 kunne flashes/omprogrameres. Den gang jeg jobbet hos importøren av disse motorene ble vi fortalt at dette ikke var mulig, og at eneste mulighet for økt ytelse var å bytte ECU, noe som ikke var lønnsomt basert på deleprisene i 2005/2006)


NB!

SJEKK FAKTA og delenummer på ALLE motorkomponenter før en oppgradering av motorytelse. Det er SVÆRT FÅ båtmotorer som lar seg oppgradere ytelsesmessig uten at det har betydelige negative konsekvenser for motorens levetid!

 

 

kdtran

kdtran

Vel, jeg er absolutt blant skeptikerne når det gjelder trimming:/ chip tuning av båtmotorer.


Det sagt så har trådstarter tilsynelatende gjort ett grundig forarbeid før han oppgraderte motoren sin.

CMD 4.2 ES  250 fra og med sent 2005 er identisk med ES 320 med tanke på motorkomponenter.

Eneste forskjellen er programmering av ECU.
Endringen kom ifm introduksjonen av ES 320.

 

Tidligere modeller av ES 250 og ES 270 har helt andre mekaniske komponenter og bør etter min mening absolutt ikke oppgraderes til høyere ytelse. 

Så lenge motoren er en av de senere utgavene av ES 250 og motorkomponentene er identiske med de som er brukt på ES320 samt at det er brukt original programvare for å flashe ECU, løper ikke trådstarter noen større risiko som en konsekvens av oppgraderingen. 

Hadde han derimot brukt uoriginal programvare eller plugg-in box så hadde saken stilt seg helt annerledes. 

(Forøvrig var jeg ikke klar over at Mitsubishi ECU som står på ES 250 kunne flashes/omprogrameres. Den gang jeg jobbet hos importøren av disse motorene ble vi fortalt at dette ikke var mulig, og at eneste mulighet for økt ytelse var å bytte ECU, noe som ikke var lønnsomt basert på deleprisene i 2005/2006)


NB!

SJEKK FAKTA og delenummer på ALLE motorkomponenter før en oppgradering av motorytelse. Det er SVÆRT FÅ båtmotorer som lar seg oppgradere ytelsesmessig uten at det har betydelige negative konsekvenser for motorens levetid!

 

 

×
×
  • Create New...