Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

 

Slik ordning har man da på sjøen, mange slags D -sertifikat. 

Men man har ikkje egne sertifikat for  feks nissan cherry med toppfart på 140 og nissan skyline med dobbel toppfart. 

Men vi har forskjell på traktor, moped, mopedbil og "ordentlig" bil. Og vil påstå at forskjellen på å føre en båt med 10 knops toppfart og en med 60 knops toppfart er større enn mopedbil og bil. Har selv ført en båt i 70 knop, og det er et helt annet dyr enn en snekke i 8 knop. Prinsipper som man har behov for på motorveien eller til og mer flyr blir mer aktuelt da enn det man er vant til i 8 knop og det man prøves i på båtførerprøven.

Og så stemmer det at vi ikke har forskjellige sertifikat for biler med forskjellig toppfart. Greit å tenke over hvorfor: Fordi man ikke kan realisere toppfart, vi har fartsgrenser på veien. Slik loven ser det har en Nissan Cherry og en Skyline samme toppfart på norske veier. Tror det er greit å reflektere over akkurat det. Dersom vi ikke ønsker mer reguleringer og kanskje maks fartsgrense i alt norsk farvann må vi få ned antall ulykker, ned grisekjøring og ned uheldige medieoppslag. Det er en politisk realitet (som postene mine viser: Jeg er rimelig ubrukelig til å mekke båter, men politikk og politisk dynamikk forstår jeg meg litt på.)

 

Derfor bør de som ønsker å beholde friheten på vann støtte høyere krav til båtførere og slå hardt ned på uansvarlig ferdsel. Alt annet er ris til egen bak og å arbeide for fartsgrenser - litt skrekkscenario, men hvis det blir en del ulykker i høy fart de neste to sommerne, kan jeg fort se for meg at neste regjering fint kan finne ut at det ikke er noen grunn til at båter skal kjøre over f.eks. 40 knop i Oslofjorden. OG sørge for at politiet faktisk har mulighet til å kjøre jevnlige kontroller. De som ligger an til å ta over om to år har f.eks. ikke endret på synspunktet om å forby vannscootere - jo høyere krav det er til førere og jo mindre dumme situasjoner og ulykker vi får,  jo mindre unnskyldninger for de til å gjennomføre det forbudet. (Mens vannscootere som kjører gjennom fugleflokker, eller som lager bråk utenfor badestrender eller får andre til å føle seg utrygge er som vann på mølla. Ja, jeg vet det er få vannscootere som er slik, de fleste er gode - men det er nettopp derfor det er viktig å få bort eller få opplært de som ikke oppfører seg.)

 

Mitt drømmescenario er litt annerledes: (Og vil ikke avspore tråden) Skulle gjerne ha sett at det kom krav om at alle som kjøper båter for første gang måtte eie og bruke i minimum f.eks. 2 år og 100 timer en båt under 10m og under 20 knops toppfart. (Og helst uten baugpropell) Men, det er nok ikke gjennomførbart ;)

 

oberst1 skrev for 15 timer siden:


Hvilken vektbegrensning tenker du på? Er kun lengde på D5L, inntil 24m. Tror det ble endret i 2011... Ikke meningen å spore av :smiley:

I så fall beklager jeg og trekker tilbake :)

Hedwig

Hedwig

Sjeldenutpå skrev for 10 timer siden:

 

Slik ordning har man da på sjøen, mange slags D -sertifikat. 

Men man har ikkje egne sertifikat for  feks nissan cherry med toppfart på 140 og nissan skyline med dobbel toppfart. 

Men vi har forskjell på traktor, moped, mopedbil og "ordentlig" bil. Og vil påstå at forskjellen på å føre en båt med 10 knops toppfart og en med 60 knops toppfart er større enn mopedbil og bil. Har selv ført en båt i 70 knop, og det er et helt annet dyr enn en snekke i 8 knop. Prinsipper som man har behov for på motorveien eller til og mer flyr blir mer aktuelt da enn det man er vant til i 8 knop og det man prøves i på båtførerprøven.

Og så stemmer det at vi ikke har forskjellige sertifikat for biler med forskjellig toppfart. Greit å tenke over hvorfor: Fordi man ikke kan realisere toppfart, vi har fartsgrenser på veien. Slik loven ser det har en Nissan Cherry og en Skyline samme toppfart på norske veier. Tror det er greit å reflektere over akkurat det. Dersom vi ikke ønsker mer reguleringer og kanskje maks fartsgrense i alt norsk farvann må vi få ned antall ulykker, ned grisekjøring og ned uheldige medieoppslag. Det er en politisk realitet (som postene mine viser: Jeg er rimelig ubrukelig til å mekke båter, men politikk og politisk dynamikk forstår jeg meg litt på.)

 

Derfor bør de som ønsker å beholde friheten på vann støtte høyere krav til båtførere og slå hardt ned på uansvarlig ferdsel. Alt annet er ris til egen bak og å arbeide for fartsgrenser - litt skrekkscenario, men hvis det blir en del ulykker i høy fart de neste to sommerne, kan jeg fort se for meg at neste regjering fint kan finne ut at det ikke er noen grunn til at båter skal kjøre over f.eks. 40 knop i Oslofjorden. OG sørge for at politiet faktisk har mulighet til å kjøre jevnlige kontroller. De som ligger an til å ta over om to år har f.eks. ikke endret på synspunktet om å forby vannscootere - jo høyere krav det er til førere og jo mindre dumme situasjoner og ulykker vi får, jo mindre unnskyldninger for de til å gjennomføre det forbudet.

 

Mitt drømmescenario er litt annerledes: (Og vil ikke avspore tråden) Skulle gjerne ha sett at det kom krav om at alle som kjøper båter for første gang måtte eie og bruke i minimum f.eks. 2 år og 100 timer en båt under 10m og under 20 knops toppfart. (Og helst uten baugpropell) Men, det er nok ikke gjennomførbart ;)

 

oberst1 skrev for 15 timer siden:


Hvilken vektbegrensning tenker du på? Er kun lengde på D5L, inntil 24m. Tror det ble endret i 2011... Ikke meningen å spore av :smiley:

I så fall beklager jeg og trekker tilbake :)

Hedwig

Hedwig

Sjeldenutpå skrev for 10 timer siden:

 

Slik ordning har man da på sjøen, mange slags D -sertifikat. 

Men man har ikkje egne sertifikat for  feks nissan cherry med toppfart på 140 og nissan skyline med dobbel toppfart. 

Men vi har forskjell på traktor, moped, mopedbil og "ordentlig" bil. Og vil påstå at forskjellen på å føre en båt med 10 knops toppfart og en med 60 knops toppfart er større enn mopedbil og bil. Har selv ført en båt i 70 knop, og det er et helt annet dyr enn en snekke i 8 knop. Prinsipper som man har behov for på motorveien eller til og mer flyr blir mer aktuelt da enn det man er vant til i 8 knop og det man prøves i på båtførerprøven.

Og så stemmer det at vi ikke har forskjellige sertifikat for biler med forskjellig toppfart. Greit å tenke over hvorfor: Fordi man ikke kan realisere toppfart, vi har fartsgrenser på veien. Slik loven ser det har en Nissan Cherry og en Skyline samme toppfart på norske veier. Tror det er greit å reflektere over akkurat det. Dersom vi ikke ønsker mer reguleringer og kanskje maks fartsgrense i alt norsk farvann må vi få ned antall ulykker, ned grisekjøring og ned uheldige medieoppslag. Det er en politisk realitet (som postene mine viser: Jeg er rimelig ubrukelig til å mekke båter, men politikk og politisk dynamikk forstår jeg meg litt på, så tro meg når jeg sier det.)

 

Derfor bør de som ønsker å beholde friheten på vann støtte høyere krav til båtførere og slå hardt ned på uansvarlig ferdsel. Alt annet er ris til egen bak og å arbeide for fartsgrenser - litt skrekkscenario, men hvis det blir en del ulykker i høy fart de neste to sommerne, kan jeg fort se for meg at neste regjering fint kan finne ut at det ikke er noen grunn til at båter skal kjøre over f.eks. 40 knop i Oslofjorden. OG sørge for at politiet faktisk har mulighet til å kjøre jevnlige kontroller. De som ligger an til å ta over om to år har f.eks. ikke endret på synspunktet om å forby vannscootere - jo høyere krav det er til førere og jo mindre dumme situasjoner og ulykker vi får, jo mindre unnskyldninger for de til å gjennomføre det forbudet.

 

Mitt drømmescenario er litt annerledes: (Og vil ikke avspore tråden) Skulle gjerne ha sett at det kom krav om at alle som kjøper båter for første gang måtte eie og bruke i minimum f.eks. 2 år og 100 timer en båt under 10m og under 20 knops toppfart. (Og helst uten baugpropell) Men, det er nok ikke gjennomførbart ;)

 

oberst1 skrev for 15 timer siden:


Hvilken vektbegrensning tenker du på? Er kun lengde på D5L, inntil 24m. Tror det ble endret i 2011... Ikke meningen å spore av :smiley:

I så fall beklager jeg og trekker tilbake :)



×
×
  • Create New...