Goodspeed Startet 23.April.2020 Del på Facebook Startet 23.April.2020 Som diskutert i en annen tråd så skal jeg få installert automatisk lensepumpe i motorrommet på båten, en viksund 340. For å slippe å måtte trekke ledninger frem til sikringsskinne inne i båten, så lurte jeg på å bare koble meg rett inn på ledningene til en alarm for vann på samme plass ved hjelp av en sukkerbit eller lignende. Er dette en kurant løsning, eller vil det være problematisk mtp belastningen på ledningene fra alarmen? Alarmen er en helt enkel flottør som varsler med lyd når den heves. det dreier seg altså om å installere en automatisk 12v lensepumpe. Er dette en løsning som kan funke? Tanken var jo at om den ene slår inn så vil jo den andre gjøre det automatisk da også. Men siden begge tjener samme formål så tenkte jeg at det var greit? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Gullfisk Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Det bør vel fungere om sikring og tverrsnitt passer med pumpen strømtrekk. Hva slags automatisk pumpe er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 23.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2020 Ser for meg noe ala det her https://www.watski.no/whale-supersub-lensepumpe-nivavakt-115Jv mulig alarmen har en mindre sikring siden den trekker litt mindre strøm skulle tro. Så det må jo sjekkes ut. Men konseptuelt så burde det altså kunne fungere tenker du? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Tror du må bite i det og trekke ledning fram til koblingsskapet under førerplass. Nivåvakten bryter minus til vannstandsalarmen ved førerplass. Den har altså ikke noen pluss som må til for å drive pumpa. Pumpa du linker til har innebygget nivåvakt. Trekk en treleder (3x2,5 mm2) kabel fra pumpa frem til koblingsskapet. Der er det klargjort for tilkobling slik at du også får utnyttet bryter for manuell kjøring av pumpa på dashbordet. Jeg har montert en slik pumpe i vår 340. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Ja er det minus som blir brutt, blir det mye mikk å få det til. Om det i tillegg er bryter klar, er Brigg sin løsning klart å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2020 Brigg skrev for 9 timer siden: Tror du må bite i det og trekke ledning fram til koblingsskapet under førerplass. Nivåvakten bryter minus til vannstandsalarmen ved førerplass. Den har altså ikke noen pluss som må til for å drive pumpa. Pumpa du linker til har innebygget nivåvakt. Trekk en treleder (3x2,5 mm2) kabel fra pumpa frem til koblingsskapet. Der er det klargjort for tilkobling slik at du også får utnyttet bryter for manuell kjøring av pumpa på dashbordet. Jeg har montert en slik pumpe i vår 340. hmm.. da er det visst ikke så mye vei utenom. Var det veldig tungvint å trekke den frem? Forstod på deg fra et innspill tidligere om at både komfyr og kjøleskap må ut for å få dette til? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 24.April.2020 Del på Facebook Svart 24.April.2020 (redigert) Ledningen må trekkes bak pentry. Det ligger en kabelkanal med andre ledninger der som kan brukes, men du må ut med kjøleskap og komfyr for å komme til. Alternativt kan skuffa under komfyren tas ut og da får du tilgang gjennom en inspeksjonsluke bak der igjen. Men da bør du ikke være veldig kraftig bygget, for det er trangt. For en ungdom kan det være grei tilgang. Bak kjøleskapet er det derimot en romslig åpning, men du rekker ikke lengst bak bak pentry derfra. Ikke se mørkt på dette, det er fint puslearbeid på en regnværsdag. Og du får gjort deg kjent med båten din, noe som vil være nyttig i andre sammenhenger. Og tenk gjennom om du har andre planer som vil innebære behov for å trekke ledninger samme vei. Lurt å ta disse også med det samme så det ligger klart til du får bruk for de. Redigert 24.April.2020 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 24.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2020 Brigg skrev 7 minutter siden: Ledningen må trekkes bak pentry. Det ligger en kabelkanal med andre ledninger der som kan brukes, men du må ut med kjøleskap og komfyr for å komme til. Alternativt kan skuffa under komfyren tas ut og da får du tilgang gjennom en inspeksjonsluke bak der igjen. Men da bør du ikke være veldig kraftig bygget, for det er trangt. For en ungdom kan det være grei tilgang. Bak kjøleskapet er det derimot en romslig åpning, men du rekker ikke lengst bak bak pentry derfra. Ikke se mørkt på dette, det er fint puslearbeid på en regnværsdag. Og du får gjort deg kjent med båten din, noe som vil være nyttig i andre sammenhenger. Og tenk gjennom om du har andre planer som vil innebære behov for å trekke ledninger samme vei. Lurt å ta disse også med det samme så det ligger klart til du får bruk for de. sant det. Greit å bli litt kjent og uansett få gjort det litt ordentlig når det først skal gjøres. Men får nok spare jobben til en innedag i alle fall. :) takk for hjelp Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Gullfisk Svart 24.April.2020 Del på Facebook Svart 24.April.2020 Jeg har tilsvarende trekkevei i min båt, og jeg trakk ledning med flere ledere enn jeg trengte, samt la et par fleksible rør med trekkesnor i, for fremtidig bruk, med det samme jeg var baki der. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2020 Gullfisk skrev 38 minutter siden: Jeg har tilsvarende trekkevei i min båt, og jeg trakk ledning med flere ledere enn jeg trengte, samt la et par fleksible rør med trekkesnor i, for fremtidig bruk, med det samme jeg var baki der. Ikke dumt å legge opp rør med trekkesnor! Takk for tips?? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Bonus Svart 24.April.2020 Del på Facebook Svart 24.April.2020 Jeg installerte ny navigasjonselektronikk i en båtvenns (2006) 340 for noen år siden. Monterte ny kartplotter, radar, VHF og autopilot med betjeningspanel og rorføler.. Krøp mye inn under/bak pentry'et for å trekke nye kabler. Erfaringen min er at Viksund 340 har noe av de ryddigste og grundigste tekniske installasjoner jeg har sett. Alle kabler er godt merket, er godt terminert og ligger ryddig. Gled deg til jobben, @Goodspeed! Tenkte jeg skulle motivere deg litt Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2020 Bonus skrev 1 time siden: Jeg installerte ny navigasjonselektronikk i en båtvenns (2006) 340 for noen år siden. Monterte ny kartplotter, radar, VHF og autopilot med betjeningspanel og rorføler.. Krøp mye inn under/bak pentry'et for å trekke nye kabler. Erfaringen min er at Viksund 340 har noe av de ryddigste og grundigste tekniske installasjoner jeg har sett. Alle kabler er godt merket, er godt terminert og ligger ryddig. Gled deg til jobben, @Goodspeed! Tenkte jeg skulle motivere deg litt Sånt hjelper absolutt på motivasjonen å høre ? og som Brigg nevner over her også, en grei måte å bli litt kjent med båten på også Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 30.April.2020 Del på Facebook Svart 30.April.2020 @Goodspeed Her er el-skjemaet for koblingsskapet under førerplass på vår 2005-modell. Pluss til lenseautomatikken har jeg koblet til klemme 67 som er forberedt for dette. Denne delen av koblingsskinnen har konstant strøm selv om forbruksstrømmen kobles fra slik at lenseautomatikken virker uansett. Ledninger til utstyr kobles på den siden av klemmen som vender mot midten av koblingsskuffen. Skruen ytterst til venstre er for pluss-kabel mens skruen til høyre for denne er for minuskabelen som har koblingspunkt under plussledningen. Ledningen for tvangskjøring av lensepumpen via bryter på dashbordet er koblet til klemme 28 som er forberedt for dette. Så det du må gjøre er å koble en treleder kabel til lensepumpa og koble denne i koblingsskapet som jeg har gjort. NB! Les koblingskjemaet for din båt i tilfelle det er variasjoner mellom årsmodellene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tilplan Svart 30.April.2020 Del på Facebook Svart 30.April.2020 Skulle ønske Scand hadde lagt seg på det nivået på merking, dokumentasjon og ryddighet på installasjon. Jeg har kun dokumentasjon på en kabelstrømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2020 Brigg skrev for 4 timer siden: @Goodspeed Her er el-skjemaet for koblingsskapet under førerplass på vår 2005-modell. Pluss til lenseautomatikken har jeg koblet til klemme 67 som er forberedt for dette. Denne delen av koblingsskinnen har konstant strøm selv om forbruksstrømmen kobles fra slik at lenseautomatikken virker uansett. Ledninger til utstyr kobles på den siden av klemmen som vender mot midten av koblingsskuffen. Skruen ytterst til venstre er for pluss-kabel mens skruen til høyre for denne er for minuskabelen som har koblingspunkt under plussledningen. Ledningen for tvangskjøring av lensepumpen via bryter på dashbordet er koblet til klemme 28 som er forberedt for dette. Så det du må gjøre er å koble en treleder kabel til lensepumpa og koble denne i koblingsskapet som jeg har gjort. NB! Les koblingskjemaet for din båt i tilfelle det er variasjoner mellom årsmodellene. Dette er jo helt mega for en som er relativt fersk på el-koblingsområdet. Tusen takk for god forklaring, dette kommer til å være til stor hjelp! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 30.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2020 Brigg skrev for 5 timer siden: @GoodspeedSå det du må gjøre er å koble en treleder kabel til lensepumpa og koble denne i koblingsskapet som Og Et kjapt spørsmål til akkurat dette- kommer ikke pumpene med treleder? (Det er da typisk den brune ledningen som skal gå til 28 i dette tilfellet?) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 En pumpe med innebygget nivåvakt kommer med tre ledere ja. En til konstant pluss, en til pluss over bryter og en til minus. Hvilken farge som er hva fremgår av instruksjonene som følger pumpa. Og, som alltid, begge plussledningene må via sikringer. Om du kobler som jeg har beskrevet over ivaretas dette av sikringene Viksund har lagt opp fra fabrikk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Brigg skrev for 3 timer siden: En pumpe med innebygget nivåvakt kommer med tre ledere ja. En til konstant pluss, en til pluss over bryter og en til minus. Hvilken farge som er hva fremgår av instruksjonene som følger pumpa. Og, som alltid, begge plussledningene må via sikringer. Om du kobler som jeg har beskrevet over ivaretas dette av sikringene Viksund har lagt opp fra fabrikk. Da skal jeg få sett over koblingsskjema ombord og følge prosedyren. Mulig det kommer noen praktiske oppfølgingsspørsmål når jobben gjøres. :) igjen, takk for hjelp og god beskrivelse! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.