Jump to content

Kan man polere klarlakk?

Lars og Sirius

Recommended Posts

Ville vært forsiktig med fersk lakk. På min Viksund 340, som opprinnelig hadde knalblankt mahogny lakkert bord, ble dette mattere etterhvert. Jeg hadde tenkt og løsne bare bordplata og få lakkert det i et bilverksted med ny klarlakk. Da fikk jeg samme ideen ideen som deg, hvorfor ikke prøve å polere, så får det briste eller bære. Polerte forsiktig med min store Rupes polermaskin. Bare pad ingen polermiddler. Ble knallblankt igjen. Men litt missfarging fra solen fikk jeg ikke bort.

Lars og Sirius skrev for 8 timer siden:

Resultatet begynner å bli bra, men det er noen ørsmå luftbobler og et par litt matte felter. Kan jeg polere lakken etter at den har herdet en stund? Hva skal jeg eventuelt bruke?

Ja, den lakken kan poleres, etter den har fått herde et par uker. Får den ikke herde lenge nok før finish vil den sige og du får en ruglete overflate. Regner med du har lagt flere strøk slik at porene til mahognien er fylt opp skikkelig?

Det finnes flere veier til målet, men en enkel og grei måte kan være som følgende:

• Våtsliping med P800-P1200 (selges også i løse ark andre steder, f.eks. hos Mekonomen eller lakkforhandlere), til overflaten får en helt jevn og plan finsh (naturlig nok en fordel å ha noen strøk med lakk slik at du ikke sliper gjennom lakklaget, spesielt hvis du ikke er vant med våtsliping av lakkoverflater. Våtsliping tar langt mer effektivt enn tørsliping, men fordelen med våtsliping er at du unngår varmgang og klogging av slipepapiret)
  • Autosol eller lignende rubbing, for å få bort småripene fra P1200.
  • Polish (selv bruker jeg bilpolish til lakkjobber). En fordel å bruke nok polish slik at du ikke jobber tørt. Enkomponent lakk, enten det er alkyd-, vann- eller cellulosebasert er ikke glad i varmgang ved for tørr polering.
  • Avsluttes med et lag med voks (bruker gjerne bilvoks til slikt, men har du ikke fungerer også båtvoks). 

1992623358_4-strengerlakkglans.jpg.4dc8e92bdef3bd33b8b9b013723cce40.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...