Lars og Sirius Startet 24.April.2020 Link til dette innlegget Startet 24.April.2020 Jeg har lakkert en mahogny koppholder med Epifanes 1 komp klarlakk. Resultatet begynner å bli bra, men det er noen ørsmå luftbobler og et par litt matte felter. Kan jeg polere lakken etter at den har herdet en stund? Hva skal jeg eventuelt bruke? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Ville vært forsiktig med fersk lakk. På min Viksund 340, som opprinnelig hadde knalblankt mahogny lakkert bord, ble dette mattere etterhvert. Jeg hadde tenkt og løsne bare bordplata og få lakkert det i et bilverksted med ny klarlakk. Da fikk jeg samme ideen ideen som deg, hvorfor ikke prøve å polere, så får det briste eller bære. Polerte forsiktig med min store Rupes polermaskin. Bare pad ingen polermiddler. Ble knallblankt igjen. Men litt missfarging fra solen fikk jeg ikke bort. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 I marinen behandelt vi all Mahogany med noe som het Pledge, dette gav fin glød og glans, men vet ikke helt hva du er ute etter!? Personlig synes jeg matt Mahogany er finest Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Lars og Sirius skrev for 8 timer siden: Resultatet begynner å bli bra, men det er noen ørsmå luftbobler og et par litt matte felter. Kan jeg polere lakken etter at den har herdet en stund? Hva skal jeg eventuelt bruke? Ja, den lakken kan poleres, etter den har fått herde et par uker. Får den ikke herde lenge nok før finish vil den sige og du får en ruglete overflate. Regner med du har lagt flere strøk slik at porene til mahognien er fylt opp skikkelig? Det finnes flere veier til målet, men en enkel og grei måte kan være som følgende: Våtsliping med P800-P1200 (selges også i løse ark andre steder, f.eks. hos Mekonomen eller lakkforhandlere), til overflaten får en helt jevn og plan finsh (naturlig nok en fordel å ha noen strøk med lakk slik at du ikke sliper gjennom lakklaget, spesielt hvis du ikke er vant med våtsliping av lakkoverflater. Våtsliping tar langt mer effektivt enn tørsliping, men fordelen med våtsliping er at du unngår varmgang og klogging av slipepapiret) Autosol eller lignende rubbing, for å få bort småripene fra P1200. Polish (selv bruker jeg bilpolish til lakkjobber). En fordel å bruke nok polish slik at du ikke jobber tørt. Enkomponent lakk, enten det er alkyd-, vann- eller cellulosebasert er ikke glad i varmgang ved for tørr polering. Avsluttes med et lag med voks (bruker gjerne bilvoks til slikt, men har du ikke fungerer også båtvoks). Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Takk for gode råd. Første gangen jeg har prøvd meg på dette, det har vært en lærekurve. Har vel gjort omtrent de feilene det går an gjøre, støv, luft, feil bruk av fordriver, og sikkert mer. Men nå begynner det å bli veldig bra og båten skal på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.