Jump to content

40 knop i Blindleia med pressen ombord!!!

Haber

Recommended Posts

Burde vært åpnet for betydelig strengere reaksjoner for sånn kjøring. :discuss: Jeg mener, hadde du kjørt tilsvarende for fort på veien hadde du blitt satt inn! Fartsgrenser er til for å holdes, enten man ferdes til lands eller til vanns!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Her har det nok gått noe fort ja, ut fra forholdene :eek:

Skal bare komme med den faktaopplysning at det ikke er i de smale partiene av Blindleia det her snakkes om. Strekningen mellom Grisøysundet og Krossholmen er stort sett oversiktlig, med store åpne strekk, og ca. 100 m brede sund på det smaleste. Og da er det 50m fra land, og vel egentlig ikke 5 knops fart som gjelder her, om man da er midt i leia...

Men å kjøre så fort tett på andre båter er slett ikke bra. Og at han kjører i plan gjennom Grisøysundet, som er smalt, noe uoversiktlig og har hytter/båter liggende rett ved, er klart ulovlig.

En reaksjon fra møndighedane er nok på sin plass ja :nono:

Her har det nok gått noe fort ja, ut fra forholdene  :eek:

Skal bare komme med den faktaopplysning at det ikke er i de smale partiene av Blindleia det her snakkes om. Strekningen mellom Grisøysundet og Krossholmen er stort sett oversiktlig, med store åpne strekk, og ca. 100 m brede sund på det smaleste. Og da er det 50m fra land, og vel egentlig ikke 5 knops fart som gjelder her, om man da er midt i leia...

<{POST_SNAPBACK}>

I et sund som er 100 meter bredt har jeg personlig noe vanskelig for å se hvordan du kan passere det uten å komme nærmere land enn 50 meter.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

I et sund som er 100 meter bredt har jeg personlig noe vanskelig for å se hvordan du kan passere det uten å komme nærmere land enn 50 meter.

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Med sylsmal båt går det jo nesten... :lol:

Han sa jo 100 meter på det smaleste... Trodde regelen med 5kn innenfor 150m fra land var landsdekkende, jeg. Eller finnes det lokale regler...?

EDIT: Når jeg tenker etter, så står det skilt med maks 8kn. i Røssesundet/ Tjøme

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da måte på millimeternøyaktighet :smiley: Jeg har faktisk målt opp på kartet, og det er noe over 100 m. Så jeg kjører i plan her med god samvittighet når trafikken tillater det. :lol:

Med sylsmal båt går det jo nesten... :lol:

Han sa jo 100 meter på det smaleste... Trodde regelen med 5kn innenfor 150m fra land var landsdekkende, jeg. Eller finnes det lokale regler...?

EDIT: Når jeg tenker etter, så står det skilt med maks 8kn. i Røssesundet/ Tjøme

<{POST_SNAPBACK}>

I blindleia er det 5 knop innen 50 m fra land i perioden 15 juni - 15 august. Ellers ingen konkrete regler.

God kveld

Når jeg kjører inn i blindleia så står det skilt om 5 knop. Ingenting om avstand til land, og ingen skilt om at "fartsgrensen er opphevet" i den andre enden (tror forresten Lillesand har innført 5 knop 50 m fra land i hele kommunen)

Kan en finne disse bestemmelsene på nett noe sted?

Synes personlig at 5 knop er for sakte. Når jeg er alene i Høllefjorden 5oo m fra land og kommer inn i 5-knopsfeltet så føles det bare dumt.

Laveste fartsgrense i boligfelt med bil er jo ca 17 knop, og da er det adskillig flere farremomenter.

Hadde grensen vært 8-12 knop så hadde de fleste kanskje hatt litt lettere for å ta reglene på alvor?

Kan dette være et argument som bør fram når det innføres fartsgrenser rundtomkring?

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...