Haber Startet 28.September.2005 Link til dette innlegget Startet 28.September.2005 http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/lil...ticle310662.ece Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Veldig bra at det reageres og publiseres slike reaksjoner. Lovbryterens kommentar i avisen er jo en smule arrogant - akkurat som hans kjøring kanskje var? Jeg håper at saken også kommer i riksavisene slik at flere kan se at det reageres på grisekjøring Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Burde vært åpnet for betydelig strengere reaksjoner for sånn kjøring. Jeg mener, hadde du kjørt tilsvarende for fort på veien hadde du blitt satt inn! Fartsgrenser er til for å holdes, enten man ferdes til lands eller til vanns! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Andy Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Her har det nok gått noe fort ja, ut fra forholdene Skal bare komme med den faktaopplysning at det ikke er i de smale partiene av Blindleia det her snakkes om. Strekningen mellom Grisøysundet og Krossholmen er stort sett oversiktlig, med store åpne strekk, og ca. 100 m brede sund på det smaleste. Og da er det 50m fra land, og vel egentlig ikke 5 knops fart som gjelder her, om man da er midt i leia... Men å kjøre så fort tett på andre båter er slett ikke bra. Og at han kjører i plan gjennom Grisøysundet, som er smalt, noe uoversiktlig og har hytter/båter liggende rett ved, er klart ulovlig. En reaksjon fra møndighedane er nok på sin plass ja :nono: Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Her har det nok gått noe fort ja, ut fra forholdene Skal bare komme med den faktaopplysning at det ikke er i de smale partiene av Blindleia det her snakkes om. Strekningen mellom Grisøysundet og Krossholmen er stort sett oversiktlig, med store åpne strekk, og ca. 100 m brede sund på det smaleste. Og da er det 50m fra land, og vel egentlig ikke 5 knops fart som gjelder her, om man da er midt i leia... <{POST_SNAPBACK}> I et sund som er 100 meter bredt har jeg personlig noe vanskelig for å se hvordan du kan passere det uten å komme nærmere land enn 50 meter. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
sap_2000 Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 (redigert) I et sund som er 100 meter bredt har jeg personlig noe vanskelig for å se hvordan du kan passere det uten å komme nærmere land enn 50 meter. FredT <{POST_SNAPBACK}> Med sylsmal båt går det jo nesten... Han sa jo 100 meter på det smaleste... Trodde regelen med 5kn innenfor 150m fra land var landsdekkende, jeg. Eller finnes det lokale regler...? EDIT: Når jeg tenker etter, så står det skilt med maks 8kn. i Røssesundet/ Tjøme Redigert 28.September.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Trodde regelen med 5kn innenfor 150m fra land var landsdekkende, jeg. Eller finnes det lokale regler...?Det finnes ingen nasjonale fartsgrenser på sjøen. Alle fartsbegrensninger skal være nedfelt i lokale vedtekter. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 I et sund som er 100 meter bredt har jeg personlig noe vanskelig for å se hvordan du kan passere det uten å komme nærmere land enn 50 meter. FredT <{POST_SNAPBACK}> Det var da måte på millimeternøyaktighet Jeg har faktisk målt opp på kartet, og det er noe over 100 m. Så jeg kjører i plan her med god samvittighet når trafikken tillater det. Med sylsmal båt går det jo nesten... Han sa jo 100 meter på det smaleste... Trodde regelen med 5kn innenfor 150m fra land var landsdekkende, jeg. Eller finnes det lokale regler...? EDIT: Når jeg tenker etter, så står det skilt med maks 8kn. i Røssesundet/ Tjøme <{POST_SNAPBACK}> I blindleia er det 5 knop innen 50 m fra land i perioden 15 juni - 15 august. Ellers ingen konkrete regler. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 God kveld Når jeg kjører inn i blindleia så står det skilt om 5 knop. Ingenting om avstand til land, og ingen skilt om at "fartsgrensen er opphevet" i den andre enden (tror forresten Lillesand har innført 5 knop 50 m fra land i hele kommunen) Kan en finne disse bestemmelsene på nett noe sted? Synes personlig at 5 knop er for sakte. Når jeg er alene i Høllefjorden 5oo m fra land og kommer inn i 5-knopsfeltet så føles det bare dumt. Laveste fartsgrense i boligfelt med bil er jo ca 17 knop, og da er det adskillig flere farremomenter. Hadde grensen vært 8-12 knop så hadde de fleste kanskje hatt litt lettere for å ta reglene på alvor? Kan dette være et argument som bør fram når det innføres fartsgrenser rundtomkring? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
ok67 Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Nå er det jo en viktig forskjell på bil og båt da, bilen lager ikke så mye hekkbølger. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Slike idioter trenger vi ikke på sjøen. Basta!! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Skipper Worse Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Nå er det jo en viktig forskjell på bil og båt da, bilen lager ikke så mye hekkbølger. <{POST_SNAPBACK}> Åhhh,har du aldri kjent luftdraget etter en BMW, Merce eller Volvo? Fyttikatta, det er hekkbølger, det!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Alvito Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 I 40 knop blir det jo heldigvis lite hekkbølger samt at tiden en eksponerer seg for fare komprimeres. Kan jo være at journalisten ikke ville bli Her må alle teorier holdes åpne.. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 I 40 knop blir det jo heldigvis lite hekkbølger samt at tiden en eksponerer seg for fare komprimeres. Kan jo være at journalisten ikke ville bli Her må alle teorier holdes åpne.. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 (redigert) Nå har PC'en min fått hikke eller for mye da den laster forrige innlegg opp to ganger, beklager... Redigert 30.September.2005 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.