Karlsenkystfiske Startet 25.April.2020 Link til dette innlegget Startet 25.April.2020 Hei! Prøver å skifte pumpedelen på et TMC 999 toalett, da det helt har sluttet å suge og spyle vann. Har plukket det fra hverandre, men plastimpelleren til kverna sitter godt fast på akslingen. Tenker at den er blitt sementert av diverse avleiringer gjennom årenes løp, og at det nå må kraftige syrer til for å få den løs. Har ikke descaler eller noe slikt spesialkjemikalie stående. Sterkeste syrene jeg kunne finnet hjemme var eddikessens og sitronjuice. Noen som har slitt med tette rør og toaletter tidligere, og lært noen triks? :) Den har nå stått 2 døgn i denne løsningen, og impelleren sitter tilsynelatende like godt fast. Skulle nok kjøpt kvernsett også, så jeg ikke hadde trengt å vært redd for å ødelegge... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Erik løser opp urinstein , har prøvd på tett lufting Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Kjempebra, har du tlfnr til Erik. Har samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Stapp Erik gjennom systemet, seriøs problemløser. Om ikke Erik er tilgjengelig, er et greit substitutt 32% eddik. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Sitron er effektivt mot kalk. Litt sitron i eggkokeren fjerner kalkbelegget. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Gamle-Erik gjør vertfall kål på det meste. :) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Hjalp vel noe, men impelleren satt likevel bom fast. Måtte til med relativt grove verktøy for å få den av. Off topic: Demonterte fordi dassen slutta å spyle vann. Greier ikke se noe skade på den gamle impelleren, så lurer på om det var for nothing. Dessuten har TMC endret designet litt fra min 999 modell. Nå har pumpehuset 1" stusser, istede for 3/4" på den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Hverken eddik eller sitronsyre løser unrinstein i saltvannsdass særlig effektivt er min erfaring, men virker som om de hjelper godt som forebygging. Jeg brukte klinkerrens med fosfor og oksalsyre for rens av septik (5 l kanne/til 60 l vann) og fikk da ut en gråhvit sky av oppløst urinstein. Dagens beste ?? Martine29 skrev On 25.4.2020 at 15.44: Kjempebra, har du tlfnr til Erik. Har samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Av og til er nok det enkleste å bare kjøpe nytt.. Søk etter ombyggingssett toalett på google, så finner du nok en rimelig erstatning for sokkel+motor, så slipper du å skifte hele sulamitten. Og desse delene ser faktisk ut som noe produsentene har greid å lage en slags standard for. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Fantino skrev for 13 timer siden: Hverken eddik eller sitronsyre løser unrinstein i saltvannsdass særlig effektivt er min erfaring, men virker som om de hjelper godt som forebygging. Jeg brukte klinkerrens med fosfor og oksalsyre for rens av septik (5 l kanne/til 60 l vann) og fikk da ut en gråhvit sky av oppløst urinstein. Dagens beste ?? Kan nok stemmen den observasjonen der. Syren i eddiken reagerer med basene i sjøvannet. Greia er at man må ha høyere konsentrasjon av syre. Så ferskvann og klinkerrens kjører nok. Bare pass på å skylle godt etter hestekuren. Selv syrefast stål er ikke alltid syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Leste noe om urinstein i sjøvannsdasser for lenge siden (finner det ikke igjen). Er vel sånn at noen av utfellingene ikke er løsbare i de aller ‘snilleste’ syrene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Nei, men jeg kjører en spiseskje 32 % eddiksyre i dassen med ujevne mellomrom. Ikke antydning til urinstein da jeg overhalte TMC-pumpen i fjor. Etter rundt 10 års drift. Når jeg forlater båten, en liten skvett oppi. Hindrer at vannet går brunt og stinker død og råtna lik. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Kjenner en som påstod at nyregrus fjerna urinstein fra båtdoen....?♀️?♀️ Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 (redigert) Hej Detta fungerar Transclean Hälsningar Ove Före Transclean Efter Transclean Redigert 2.Mai.2020 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Syre er meget bra som forebyggende middel, men er det blitt massiv urinstein i systemet, nytter det ikke. Etter at slangen fra dassen tettet seg helt, tok jeg vare på litt urinstein. De, et par sukkerbitstore biter, la jeg i en kopp med 35% eddik over natten. Vel, urinsteinen ble litt løsere i kantene, men det var det. 30% saltsyre var ikke noe bedre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fornomas Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Viktig å huske på at det finnes syreløslige metaller, som feks kobber, zink, messing, aluminium og galvanisert stål. Dvs at eddik fort kan gjøre større skade enn nytte. Jeg har septiktank i aluminium og fyller aldri eddik i den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.