Jump to content

Fungerer eddik og sitronjuice til å løse opp gammel urin og kalk? (TMC toalett)

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Prøver å skifte pumpedelen på et TMC 999 toalett, da det helt har sluttet å suge og spyle vann. Har plukket det fra hverandre, men plastimpelleren til kverna sitter godt fast på akslingen. Tenker at den er blitt sementert av diverse avleiringer gjennom årenes løp, og at det nå må kraftige syrer til for å få den løs. Har ikke descaler eller noe slikt spesialkjemikalie stående. Sterkeste syrene jeg kunne finnet hjemme var eddikessens og sitronjuice. Noen som har slitt med tette rør og toaletter tidligere, og lært noen triks? :)

Den har nå stått 2 døgn i denne løsningen, og impelleren sitter tilsynelatende like godt fast. Skulle nok kjøpt kvernsett også, så jeg ikke hadde trengt å vært redd for å ødelegge...

IMG_3139.jpg

IMG_3155.jpg

Hjalp vel noe, men impelleren satt likevel bom fast. Måtte til med relativt grove verktøy for å få den av.

IMG_3175.jpg.fcceeeb5feebc7e882f6fd852e879e8b.jpg

Off topic: Demonterte fordi dassen slutta å spyle vann. Greier ikke se noe skade på den gamle impelleren, så lurer på om det var for nothing. Dessuten har TMC endret designet litt fra min 999 modell. Nå har pumpehuset 1" stusser, istede for 3/4" på den gamle. 

IMG_3177.jpg.d9b28386bbf94e306bcb2c7408e815c5.jpg

Hverken eddik eller sitronsyre løser unrinstein i saltvannsdass særlig effektivt er min erfaring, men virker som om de hjelper godt som forebygging. Jeg brukte klinkerrens med fosfor og oksalsyre for rens av septik (5 l kanne/til 60 l vann) og fikk da ut en gråhvit sky av oppløst urinstein.

Dagens beste ??

Martine29 skrev On 25.4.2020 at 15.44:

Kjempebra, har du tlfnr til Erik. Har samme problemet. 

Fantino skrev for 13 timer siden:

Hverken eddik eller sitronsyre løser unrinstein i saltvannsdass særlig effektivt er min erfaring, men virker som om de hjelper godt som forebygging. Jeg brukte klinkerrens med fosfor og oksalsyre for rens av septik (5 l kanne/til 60 l vann) og fikk da ut en gråhvit sky av oppløst urinstein.

Dagens beste ??

Kan nok stemmen den observasjonen der. Syren i eddiken reagerer med basene i sjøvannet. Greia er at man må ha høyere konsentrasjon av syre. Så ferskvann og klinkerrens kjører nok. Bare pass på å skylle godt etter hestekuren. Selv syrefast stål er ikke alltid syrefast.

Syre er meget bra som forebyggende middel, men er det blitt massiv urinstein i systemet, nytter det ikke. Etter at slangen fra dassen tettet seg helt, tok jeg vare på litt urinstein. De, et par sukkerbitstore biter, la jeg i en kopp med 35% eddik over natten. Vel, urinsteinen ble litt løsere i kantene, men det var det. 30% saltsyre var ikke noe bedre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...