Annemor Startet 27.April.2020 Link til dette innlegget Startet 27.April.2020 Hei, er på jakt etter en brukt skjærgårdsjeep som ikke går så dypt siden skal ligge ved en grunn brygge. Har sett på nordkapp enduro 550 men de er så vanskelig å få kjøpt brukt. Noen som har noen forslag? Må være cirka 16-17 for, ha plass til 4 voksne og være god i litt sjø. Takknemmelig for tips Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) hvor grunt er det? Og stor forskjell på flo og fjære? litt motstridende det der, de båtene som stikker minst dypt er flatere under og ikke så gode i litt mer bølger Redigert 27.April.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Annemor Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Stor forskjell på flo og fjære, er ca 60 cm grunt på der verste Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Nordkapp Avant 550 har samme skrog, kanskje lettere å få fatt i? Stikker 605-serien mye dypere? Forøvrig enig med ivar. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Guest Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 605 stikker 30-40cm når man har tilta opp motor Sitér dette innlegget Link to post
Annemor Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Hm, ja jeg skønner at det ikke går an å få til begge deler. Godt forslag skal se etter Avant. Jeg synes imidertid at det er så vanskelig å skjønne hvor dypt de ulike går, få oppgir det. Har og vurdert yamarin (for eksempel 5220) eller askeladden (for eksempel 475 freestyle) eller Uttern men de synes jeg ser så tunge og dype ut. Hva tror dere er best? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Tror det er marginal forskjell på dybden på skjærgårdsjeeper. De fleste i denne størrelsen som ikke har kjøl tror jeg er under 50 cm. Det enkleste vil vel være å måle på akterspeilet fra bunn til toppen av bunnstoffet. Kan du dytte båten ut og inn på plassen? Sitér dette innlegget Link to post
Annemor Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Ok takk for info, jeg kan dytte båten inn og ut ja Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Kallethekid skrev 42 minutter siden: Tror det er marginal forskjell på dybden på skjærgårdsjeeper. De fleste i denne størrelsen som ikke har kjøl tror jeg er under 50 cm. Det enkleste vil vel være å måle på akterspeilet fra bunn til toppen av bunnstoffet. Kan du dytte båten ut og inn på plassen? 50cm eller deromkring høres riktig ut. Jeg kan sjekke dette neste gang jeg er ved båten (som fortsatt står på land). I følge Nordkapp har Avant 550 dyptgående på 70cm, men det må være med motor tiltet ned. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Grand Banks jr Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Noe av det grunneste du kan få er nok en båt med "måkevingeskrog" eller trifoil. Min fiskebåt med 60 hk på hekken stikker ca 30 cm dypt. Det er en 16 foter med 2 meters bredde. Gammel Shetland 498. Det som er flott med den er at den er grunn, har veldig stabilitet og tåler godt mye sjø da baugen er god V. Jeg er ute i mye slags vær, og også i stampesjø synes jeg den går fint. Nå er ikke min båt slik du vil ha den, men poenget er at en båt med måkevingeskrog som oftest er ganske grunn. Jeg klarer ikke her og nå å huske hvilken båtprodusent som har slike skrog av nyere årganger, men jeg mener å huske at det er en. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Jeg klarer ikke her og nå å huske hvilken båtprodusent som har slike skrog av nyere årganger, men jeg mener å huske at det er en. Kan det være Boston Whaler båtene? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Grand Banks jr Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Jeg lurte på det @Brian Storm, men jeg husket ikke helt så derfor nevnte jeg dem ikke. Tror det er de som har en vinge ned. Men samtidig usikker på hvor dypt den stikker. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Grand Banks jr skrev for 8 timer siden: Tror det er de som har en vinge ned. Tror ikke de stikker dypere enn andre båter av tilsvarende størrelse (de har jo et stort modellprogram), tror det er sikre og gode båter, men personlig har jeg aldri vært borti dem. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mouche Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 De testene jeg har sett på/om Boston Whalere så har de kommet nokså skuffende/dårlig ut og er svært dyre. Hvis dypgående er svært viktig (av forståelige grunner) så vil vel en Drommedille, KMV 480/528 være noe å se på? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hedwig Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Tror de fleste skjæregårdsjeeper under 18 fot stikker under 50 cm. Tipper skjærgårsjeepen til familien stikker rundt 35-40, og den er vel 17-18 fot. De fleste motorer har vel også mulighet for å trimme opp så mye at motoren ikke stikker noe særlig under båten - vanskelig å manøvrere, men bedre enn ingenting. Så tenker du har mye å velge mellom :) Nå kan andre mer her enn meg, men jeg vil tro at den type båter er så lett at hvis det ikke er mye bevegelse i vannet der (bølger eller hekkbølger) og ikke er spisse steiner gjør det nok heller ingenting om båten legger seg litt nedpå et par ganger i året ved ekstrem lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hei Ein høveleg rib oppfyller vel både krav til å ikkje vera djup, og vera gode i litt sjø? Eventuelt min favorittskjergardsjeep, PolarCirkel. Dersom det er bølger/drag på staden kan det bli veldig grunt dersom det er fjøra og dårleg vêr samstundes, men det veit du vel. Ask Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Er det ikke mulig å lage et utfar fra brygga slik at båten kan ligge litt dypere? Hvis det kommer en storm, og plassen er litt utsatt er båten knust. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Ask skrev 1 time siden: Eventuelt min favorittskjergardsjeep, PolarCirkel. Disse tåler det meste, men de som er litt eldre og dermed mer prisgunstige er noe flatere i bunn og "våtere" (mer skvett) enn de nyere modellene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.