Jump to content

skjærgårdsjeep som ikke går så dypt

Annemor

Recommended Posts

hvor grunt er det? Og stor forskjell på flo og fjære? 

litt motstridende det der, de båtene som stikker minst dypt er flatere under og ikke så gode i litt mer bølger 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hm, ja jeg skønner at det ikke går an å få til begge deler. Godt forslag skal se etter Avant.

Jeg synes imidertid at det er så vanskelig å skjønne hvor dypt de ulike går, få oppgir det. Har og vurdert yamarin (for eksempel 5220) eller askeladden (for eksempel 475 freestyle) eller Uttern men de synes jeg ser så tunge og dype ut. Hva tror dere er best?

Kallethekid skrev 42 minutter siden:

Tror det er marginal forskjell på dybden på skjærgårdsjeeper. De fleste i denne størrelsen som ikke har kjøl tror jeg er under 50 cm. Det enkleste vil vel være å måle på akterspeilet fra bunn til toppen av bunnstoffet. Kan du dytte båten ut og inn på plassen?

50cm eller deromkring høres riktig ut. Jeg kan sjekke dette neste gang jeg er ved båten (som fortsatt står på land). I følge Nordkapp har Avant 550 dyptgående på 70cm, men det må være med motor tiltet ned.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Noe av det grunneste du kan få er nok en båt med "måkevingeskrog" eller trifoil. Min fiskebåt med 60 hk på hekken stikker ca 30 cm dypt. Det er en 16 foter med 2 meters bredde. Gammel Shetland 498. Det som er flott med den er at den er grunn, har veldig stabilitet og tåler godt mye sjø da baugen er god V. Jeg er ute i mye slags vær, og også i stampesjø synes jeg den går fint. Nå er ikke min båt slik du vil ha den, men poenget er at en båt med måkevingeskrog som oftest er ganske grunn. 

Jeg klarer ikke her og nå å huske hvilken båtprodusent som har slike skrog av nyere årganger, men jeg mener å huske at det er en. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tror de fleste skjæregårdsjeeper under 18 fot stikker under 50 cm. 

Tipper skjærgårsjeepen til familien stikker rundt 35-40, og den er vel 17-18 fot. 

De fleste motorer har vel også mulighet for å trimme opp så mye at motoren ikke stikker noe særlig under båten - vanskelig å manøvrere, men bedre enn ingenting.

Så tenker du har mye å velge mellom :)

Nå kan andre mer her enn meg, men jeg vil tro at den type båter er så lett at hvis det ikke er mye bevegelse i vannet der (bølger eller hekkbølger) og ikke er spisse steiner gjør det nok heller ingenting om båten legger seg litt nedpå et par ganger i året ved ekstrem lavvann.

Ask skrev 1 time siden:

Eventuelt min favorittskjergardsjeep, PolarCirkel.

Disse tåler det meste, men de som er litt eldre og dermed mer prisgunstige er noe flatere i bunn og "våtere" (mer skvett) enn de nyere modellene. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...