Jump to content

Volvo penta MD21 koker ved 2500 rpm


Buffalo

Recommended Posts

Er du sikker på det er sink, og vet du med sikkerhet at skal være vann der? Gjør som Mr_Stian sier. Du må ha oversikt over hele sjøvannskretsen din. Sørge for at du har en hel impeller, og følge kretsen helt til eksosen. Er det helt rent hele veien der, så har du eliminert en feilkilde. Så kan du ta for deg neste evt.. 

Studer gjerne en sprengskisse, så er det lettere å få oversikt over bolter, pakninger og alt mulig rart..

 

https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-634-MD21B.aspx

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

En viktig rettelse på min tråd. Vannet i ekspansjonstanken koker ikke, men når motoren er kald og når jeg starter motoren så kommer det bobler opp av ekspansjonstanken: Jeg har også testet med sylinderlekkasje sjekk uten at det slår veldig ut på blåfargen, blir nok litt lysere, men ikke gul som den skal bli for å påvise CO2. På sjøvannsiden så kommer det ut ca 10 liter i minuttet med sjøvann med eksosen, ikke hvit røyk. Etter det jeg kan se av sprengskisser så går det ikke ferskvann kjøling gjennom manifold kun sjøvann. Hadde vært greit å fått konkludert om det er toppen/toppakningen går løs på skru jobben. Har også vakuumfylt kjølveske, da kunne jeg heller ikke se at trykket falt når jeg lagde undertrykk på kjølvannet systemet. Er det andre ting jeg bør se etter. Som dere kan antyde så kommer det røyk/damp fra ekspansjonstanken, men dette er når motoren er kald, kan vel ikke være damp og må vel være eksos, selv om det ikke gi utslag på testen. 

 

 

 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

høres ut til at du har god gjennomstrømning av sjøvann. Da er det vel at motoren ikke får overført varme til saltvannet. Dårlig sirkulasjon i glycolkretsen og / eller dårlig varmeovergang i varmeveksler..., grodd eller tett på glycolsiden, evt grodd på sjøvannsiden. Koker den, dvs du får alarm på høy temperatur..., eller er det bare det at det bobler i ekspansjonstanken..? Skjønner ikke helt hvorfor du mistenker topp-pakningen..?

Link to post

Nei, det koker ikke, men bobler og det skaper høyt trykk i ekspansjonstanken slik av kjølvannet stiger når jeg øker rpm og tilslutt så renner det ut av ekspansjonstanken. 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Nei, kan ikke se at det gjør det heller. Det er trykket i ekspansjonstanken som øker, som igjen fører til at vannet i tanken renner over Når motoren stopper så er det mindre vann i tanken enn før jeg startet motoren. Det som er merkelig at dette skjedd dagen etter at jeg hadde skiftet olje og oljefilter, uten jeg kan se noen sammenheng med det. Ingen vann i oljen og ingen olje i kjølvannet...

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Ja, jeg har jo vakuumfylt tanken med kjølveske. Blir ikke helt klok på dette problemet. Ser at det er andre som har hatt lignende problemer med andre motorer og der har konklusjonen vært bytte av toppakning etter at det har vært funnet gjennomblåsing av pakningen. Skulle gjerne hatt noen litt mer tydelige bevis på at det er det før jeg begynner å skru :) Skal ta en sjekk av topplokkboltene, er jeg heldig så kan det være at en eller to er løse, men jeg tviler sterkt...

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Code0 skrev for 3 timer siden:

..da lekker det vel vann fra sjøvann inn i ferskvann... lekk varmeveksler..?

 

Hvordan skal det kunne gi bobler?

 

Om den bobler uten at den koker eller at det nettopp er skiftet frostvæske er det ikke stort andre muligheter igjen enn toppakning. Men jeg forstod tidligere i tråden at toppakning var sjekket? Stemmer ikke det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, jeg har ikke sjekket den ved å skru av toppen. Kun ved å teste om det var eksos i ekspansjontanken, ingen utslag. Så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe annet enn toppakningen. Ville nesten tro det skulle være eksos om det hadde vært lekkasje fra sylinderen til kjølvannet gjennom toppakningen? 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
index skrev for 9 timer siden:

Skulle tro det. Men hvor kan ellers bobler komme fra siden den ikke koker? 

Mulig jeg skulle ha fått utført en test for å se om det kommer hydrokarbon i ekspansjonstanken, som da skulle tilsi ubrent drivstoff som bobler opp i tanken. Som igjen skulle tilsi at det kommer fra toppen, men da skulle det også ha vært en ulyd fra motoren pga feil/dårlig kompresjon vil jeg anta??

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Du vil ikke nødvendigvis få ulyder nei. Men bobler i kjølesystemet kommer enten fra luftlommer etter bytte av frostvæske eller fra sylindre. Enten i form av sprekk i topp/sylinder eller defekt toppakning. Så mange flere muligheter finnes ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 3 uker senere...

Hei igjen,

Konklusjonen etter kompresjonstesten var lekkasje fra fra sylinder 1 (nærmest ekspansjonstanken). Noe som tyder på sprekk i toppakningen. Nå tar jeg ut motoren og setter inn ny. Motoren skal få en overhaling gjennom vinteren før den blir solgt. 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...