Barbaria
Takk for tilbakemeldinger
28 April Långedrag gjestehavn kl. 07.50
I lett bris og solregn forlater vi Långedrag for denne gangen og setter kursen inn i sentrum av Gøteborg. Det er noe ferjetrafikk på veien men ikke noe å ta på vei for. Vi kalte opp Gøtaselvbroen på VHF kanal 9 litt før kl. 0900 og joda de skulle åpne kl. 0900!? Vi takket så mye og fikk passere bland lektere og arbeidere som holder på med den nye Hisingsbroen. Vi hørte en annen seilbåt på VHF som forsøkte seg litt senere og den får beskjed om at farleden er stengt, så her lønner det seg å undersøke sakene før passering, i hver fall frem til 18 Juni.
Busy Göteborg (dårlige mobilbiler)
Neste broåpning var Marieholmsbroene knappe 1,3 nm lengre opp. På VHF fikk vi beskjed om at en større båt (Wilson Gaeta ) var på vei, og planlagt passering var kl. 10.00. Vi fikk midlertidig fortøyd og kokt den første mårrakaffen, El Capitan kan bli litt gretten når han må ut å ratte før kaffen (går det rykter om). Wilson kom, broen svingte opp og vi fikk passere. Det ser forøvrig ut som Wilson skal bli et tema for denne kanal turen.
Mye kan sikkert sies om Trollhätte kanalen, men vakker eller spennende i starten er den ikke selv om det tar seg opp noe når man kommer ut av storbyen. Men det hadde vært synd om den stengte i 2030 slik det så ut til en stund. Nå er de i gang å planlegge nye og oppgraderte sluser, heia Sverige!
Vi passerte det vi kaller ”drømmens kai” hvor drømmer ligger og forfaller, skrekken er å havne her sammen med alle forliste drømmer.
Det var en god del mer motstrøm enn forventet noe som gjorde at Wilson dro i fra oss på veien mot Jordfallsbron ved Kungälv som er neste bro. Vi ga «nesten» jernet og klarte 6,2 knop og fikk så vidt lov til å henge på Wilson gjennom denne broåpningen også. Tankene mine gikk til det nymonterte eksosbendet, holder det tett? Etter denne broa lot vi Wilson dra sin kos og vi la oss på 2000rpm og 5,2 knop.
Kungälv fästning
Vi tøffer på, regnet pøser nå ned og den kalde vinden tiltok. Skarpøye kommer med varm kaffe og en liten sjokoladebit og ting ble litt varmere i cockpiten.
Angered broen
Båtbyggeri på floden
Han kom et godt stykke før drømmen røk
Hjemmeskolen når et nytt crescendo når Svenske Skarpøye skal lære minimatrosen om Norske dialekter.
Lost in translation legges til filmlisten
Først når kulden har fått blekket i hjemmeskolen til å fryse og Norsk motivasjonen er på et lavmål så startes dieselvarmeren. Den går som et skudd, men det viser seg snart at hovedluftslangen har hoppet av og bare varmer opp rommet hvor varmeren er montert. Vi fyrer med andre ord for kråkene så El Captain må frem med skrutrekker og sette fast slangen igjen.
Note to self; sjekk om det er plass til 2 slangeklemmer ved første anledning!
Motstrømmene ble mer påtagelig rundt Göta Krökarna og vi er nede i 4,2 knop, men vi kom omsider frem til Lilla Edet bron og dagens første sluse som ligger rett etter broen. Slusen ble aktivert etter bropasseringen så den slapp vi å kalle opp. Vi er nok litt rustne i slusing og det er 6 år siden vi var på kanaltur i Europa, men vi kom oss igjennom med våte tau, iskalde hender og nogenlunde med hederen i behold. Jeg mistenker at Skarpøye bare var glad for å slippe nynorsken mens vi sluset.
Lilla Edet slusen.
Lilla Edet bron
Elektrisk fortøyning?
Don’t know what that is
Norsk båt på vei for å hente skrap i Otterbäcken.
I Lilla Edet ligger også Sveriges eldste sluse som skal være fra 1600 tallet.
Rett på siden av denne ligger Lilla Edet kraftverk.
Det er en snodig liten «gjestehavn» i Lilla Edet som egentlig er en ventebrygge tilhørende slusen. Du må ta 90 grader styrbord med en gang du kommer ut av slusen (fra Gøteborg siden) og snike deg inn i en relativt trang passasje. Uten noen dybdeangivelser som kunne si noe om dybden og stein på alle kanter så var det litt risikabelt, men vi tok sjansen. Dybdemåleren gikk helt ned til 2,1 m. før vi fikk lagt til. Jeg kan ikke si jeg liker havner uten noen dybdeangivelser.
«Gjestehavnen» i Lilla Edet
Dagens tur på 33,3 nm. tok oss ca. 7 timer og 45 minutter.
Skarpøye disker opp med god mat og faller deretter i seng muttrende noe om Ivar Aasen.. Yr melder om -1 i morgen tidlig, jeg tar tilbake alt jeg sa om at sommeren var på vei. Diesel varmeren får gå i natt. God natt!