Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Ny dag i skilsmässodiket :wink:.


En ”flygande Svensson”

 

Sol, moln, 3-17 m/s och snö mellan Nordholm och Söderköping

Hela manskapet är trötta idag efter en arbetsdag på 10 timmar under gårdagen.
Det finns inte en muskel som inte gör sig påmind om att den inte nyttjas på länge.

Vi bestämmer oss ganska snabbt att stanna till i Söderköping för att både vila och se oss omkring och ta nästa konvoj vidare till Mem och slutligen Östersjön. Får klartecken från kanal bolaget AB och vi kommer att sammanstråla med nästa konvoj på fredag klockan 14.00


Idag har vi klarat av 12 slussar och sjön Asplången och vi har haft varierade väder minst sagt. På ett ögonblick blåste det upp till 15 m/s på Asplången och när kapten ropade från sittbrunnen att det snöade så trodde jag knappt mina öron eller ögon. Ni tror kanske att jag och minste matros bara kosade oss i varm båt med choklad, med så var absolut inte är fallet (red.adm. El Capitan). Vi räknade matte och då behövs alla tänkbara belöningar för att få framgång i den matematiska världen, och då kan det slinka ner en chokladbit eller två.

 

 

En stakkars kald kaptein må rope flere ganger før mannskapet dukker opp fra varmen med sjokoladebarter...:santcheer1:


I varannan sluss var det kastbyar och en av de västa slussarna fick båten att, än slinka hit och än slinka dit och än slinka ner mig i ett gräsdike, i ett försök att stoppa båtens framfart. Jag såg att El Capitan hade svårt för att inte skatta ihjäl sig men han skulle aldrig erkänna det. :giggle::lol: ( en forsmak på flygande Svensson der altså)


Matrosen i den ”finska” båt nummer två hängde på mantåget och skrek ut sin nöd i sitt försök att stoppa sin båt. Man bör kanske koppla in matrosfacket för att kolla upp arbetsmiljön, göra en riskanalys och en åtgärdsplan på kort och lång sikt?

Oj, minns plötligt att jag inte är med i någon fackförening🤭

Slutligen hamnade vi med båt och besättning i någorlunda balans i Söderköping.


FA711138-2180-4455-AF15-F10C4030247A.jpeg.465d84050e6a0a56c21614f9797ae57f.jpeg
 

8EB682FC-5571-417C-9624-36CFB3D341DC.jpeg.2779e5f200815141285ca5cb6c23a012.jpeg

 

4EE154A7-3ED7-4E8C-9B9F-E07F2F357A9E.jpeg.b2f5de897a8d7e52815ab32f6e515e83.jpeg

 

61F7FE40-1C91-4797-BD0B-1F94BAA0BF87.jpeg.64f6a3d476f81f5a66eec5fcefb2ce67.jpeg

 

Efter en kort sightseeing under tunga regnmoln landar vi i båten med varsin bägare med hemmagjord glass.

 

Barbaria

Barbaria

Ny dag i skilsmässodiket :wink:.


En ”flygande Svensson”

 

Sol, moln, 3-17 m/s och snö mellan Nordholm och Söderköping

Hela manskapet är trötta idag efter en arbetsdag på 10 timmar under gårdagen.
Det finns inte en muskel som inte gör sig påmind om att den inte nyttjas på länge.

Vi bestämmer oss ganska snabbt att stanna till i Söderköping för att både vila och se oss omkring och ta nästa konvoj vidare till Mem och slutligen Östersjön. Får klartecken från kanal bolaget AB och vi kommer att sammanstråla med nästa konvoj på fredag klockan 14.00


Idag har vi klarat av 12 slussar och sjön Asplången och vi har haft varierade väder minst sagt. På ett ögonblick blåste det upp till 15 m/s på Asplången och när kapten ropade från sittbrunnen att det snöade så trodde jag knappt mina öron eller ögon. Ni tror kanske att jag och minste matros bara kosade oss i varm båt med choklad, med så var absolut inte är fallet (red.adm. El Capitan). Vi räknade matte och då behövs alla tänkbara belöningar för att få framgång i den matematiska världen, och då kan det slinka ner en chokladbit eller två.

 

 

En stakkars kald kaptein må rope flere ganger før mannskapet dukker opp fra varmen med sjokoladebarter...:santcheer1:


I varannan sluss var det kastbyar och en av de västa slussarna fick båten att, än slinka hit och än slinka dit och än slinka ner mig i ett gräsdike, i ett försök att stoppa båtens framfart. Jag såg att El Capitan hade svårt för att inte skatta ihjäl sig men han skulle aldrig erkänna det. :giggle::lol: ( en flygande Svensson der altså)


Matrosen i den ”finska” båt nummer två hängde på mantåget och skrek ut sin nöd i sitt försök att stoppa sin båt. Man bör kanske koppla in matrosfacket för att kolla upp arbetsmiljön, göra en riskanalys och en åtgärdsplan på kort och lång sikt?

Oj, minns plötligt att jag inte är med i någon fackförening🤭

Slutligen hamnade vi med båt och besättning i någorlunda balans i Söderköping.


FA711138-2180-4455-AF15-F10C4030247A.jpeg.465d84050e6a0a56c21614f9797ae57f.jpeg
 

8EB682FC-5571-417C-9624-36CFB3D341DC.jpeg.2779e5f200815141285ca5cb6c23a012.jpeg

 

4EE154A7-3ED7-4E8C-9B9F-E07F2F357A9E.jpeg.b2f5de897a8d7e52815ab32f6e515e83.jpeg

 

61F7FE40-1C91-4797-BD0B-1F94BAA0BF87.jpeg.64f6a3d476f81f5a66eec5fcefb2ce67.jpeg

 

Efter en kort sightseeing under tunga regnmoln landar vi i båten med varsin bägare med hemmagjord glass.

 

Barbaria

Barbaria

Ny dag i skilsmässodiket :wink:.


En ”flygande Svensson”

 

Sol, moln, 3-17 m/s och snö mellan Nordholm och Söderköping

Hela manskapet är trötta idag efter en arbetsdag på 10 timmar under gårdagen.
Det finns inte en muskel som inte gör sig påmind om att den inte nyttjas på länge.

Vi bestämmer oss ganska snabbt att stanna till i Söderköping för att både vila och se oss omkring och ta nästa konvoj vidare till Mem och slutligen Östersjön. Får klartecken från kanal bolaget AB och vi kommer att sammanstråla med nästa konvoj på fredag klockan 14.00


Idag har vi klarat av 12 slussar och sjön Asplången och vi har haft varierade väder minst sagt. På ett ögonblick blåste det upp till 15 m/s på Asplången och när kapten ropade från sittbrunnen att det snöade så trodde jag knappt mina öron eller ögon. Ni tror kanske att jag och minste matros bara kosade oss i varm båt med choklad, med så var absolut inte är fallet (red.adm. El Capitan). Vi räknade matte och då behövs alla tänkbara belöningar för att få framgång i den matematiska världen, och då kan det slinka ner en chokladbit eller två.

 

 

En stakkars kald kaptein må rope flere ganger før mannskapet dukker opp fra varmen med sjokoladebarter...:santcheer1:


I varannan sluss var det kastbyar och en av de västa slussarna fick båten att, än slinka hit och än slinka dit och än slinka ner mig i ett gräsdike, i ett försök att stoppa båtens framfart. Jag såg att El Capitan hade svårt för att inte skatta ihjäl sig men han skulle aldrig erkänna det. :giggle::lol:


Matrosen i den ”finska” båt nummer två hängde på mantåget och skrek ut sin nöd i sitt försök att stoppa sin båt. Man bör kanske koppla in matrosfacket för att kolla upp arbetsmiljön, göra en riskanalys och en åtgärdsplan på kort och lång sikt?

Oj, minns plötligt att jag inte är med i någon fackförening🤭

Slutligen hamnade vi med båt och besättning i någorlunda balans i Söderköping.


FA711138-2180-4455-AF15-F10C4030247A.jpeg.465d84050e6a0a56c21614f9797ae57f.jpeg
 

8EB682FC-5571-417C-9624-36CFB3D341DC.jpeg.2779e5f200815141285ca5cb6c23a012.jpeg

 

4EE154A7-3ED7-4E8C-9B9F-E07F2F357A9E.jpeg.b2f5de897a8d7e52815ab32f6e515e83.jpeg

 

61F7FE40-1C91-4797-BD0B-1F94BAA0BF87.jpeg.64f6a3d476f81f5a66eec5fcefb2ce67.jpeg

 

Efter en kort sightseeing under tunga regnmoln landar vi i båten med varsin bägare med hemmagjord glass.

 



×
×
  • Create New...