Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Sothis tillbaka i saltet.

Vi har sluset ut siste sluse i Gøta kanal og vi er tilbake i saltvann.

När ”båtskolan” är klar för dagen, och efter det gemensamma Skype mötet där minste matros visar upp sin Mandala är färdigt, kastar vi loss för vidare färd ut på Östersjön.


img_0692.jpg?w=2002

Mandala är en andlig och rituell symbol som fritt översatt betyder cirkel, hemlig cirkel eller centrum. Förekommer främst inom buddismen och hinduismen 

 

 

Nu har vi rest på tvärs genom Sverige, från Göteborg i väster till Mem i öst. Kanalresan är utförd och nu är det dags för en högst objektiv utvärdering från en av besättning på Sothis.


Total kostnad i lågsäsong från Göteborg genom Trollhättekanal till Vänersborg (1100 kr) och Göta kanal från Sjötorp till Mem (5000 kr) för en båt i vår storlek hamnar på 6100 kronor plus diesel. 

I detta pris ingår en natt i gästhamnen precis vid slussen vid Lilla Edet och tro mig, en natt i Lilla Edet räcker, och en natt i gästhamn strax innan andra slussen i Trollhättan.

I Göta kanal får man stanna upptill 5 gästnätter i varje hamn utan extra kostnad och det finns 21 hamnar att välja på under högsäsong. I princip kan du ligga upp till 25 dagar i gästhamnar där ström, faciliteter som tvättmaskiner, dusch och toaletter för ett pris av 5100 svenska riksdaler.

 

Inte så tokigt pris för en barnfamilj på semester, men då tillgång på Wi-Fi är minimal för att inte säga totalt frånvarande, förutom i Motala. Då kan det bli väldigt dyrt om man har unga gastar ombord som lever och andas i samma utsträckning som tillgången på fungerade internet med hög hastighet.


För oss som färdats på Göta kanal under bokningssäsong har vi vissa förutbestämda gästhamnar, men Göta kanal AB varit väldigt serviceinriktade och tillmötesgående när vi önskat ett stopp utanför gängse rutt för att möta upp nästa konvoj någon eller några dagar senare. Alla slussvärdar har varit professionella och vänliga under hela resan.

Kanalresan har varit en resa med fina omgivningar och god service i både slussar och gästhamnar. Vi har i stort sett varit själva i alla slussar och vi har fritt kunnat välja plats i gästhamnarna, men jag tror att vi valde rätt period. Att ta Göta kanal under högsäsong är inget för besättningen på Sothis.

 

När sista slussen är gjort i Mem och vi släpps ut på havet är vår segelbåt trots allt i sitt rätta element.

 

11975a66-b204-4f1a-b881-4e027a08de83.jpg

Sista slussen fixad i Mem

 

Vi ankrar upp i en vik utanför Rörö och öppnar en flaska skumpa för att fira att kanalresan är väl utförd av samtliga ombord. 
 

 

Anledningen till varför vi hamnade just här kommer El Capitan berätta om i morgon. Men jag vill ändå påminna om att när El Capitan delger sin uppfattning om hur saker och ting sker och anledningen till varför det sker så bör två nollor tas bort från historien och därefter delas på minst två :yesnod:

 

 

 

 

Vi skylder dere en lite. forklaring på matrosens navn Skarpøye. Skarpøye har et unormalt smalt sidesyn og har en elendig avstandsbedømmelse. Et jagerfly i lav høyde kan fort bli en ferje på vei mot oss. 
En perfekt matros som kan få skylda for det meste altså :wink:


Dette illustrerer synet til vår utkikk og matros. 

Normal syn og utsikt over Namur i Belgia

1673a-img_1100.jpg
 

Matros Skarpøye sitt synsfelt. 
b74a1-img_1100-001.jpg


Bildene er fra vår blogg På kanaltur i Europa 2014.

 

Barbaria

Barbaria

Sothis tillbaka i saltet.

Vi har sluset ut siste sluse i Gøta kanal og vi er tilbake i saltvann.

När ”båtskolan” är klar för dagen, och efter det gemensamma Skype mötet där minste matros visar upp sin Mandala är färdigt, kastar vi loss för vidare färd ut på Östersjön.


img_0692.jpg?w=2002

Mandala är en andlig och rituell symbol som fritt översatt betyder cirkel, hemlig cirkel eller centrum. Förekommer främst inom buddismen och hinduismen 

 

 

Nu har vi rest på tvärs genom Sverige, från Göteborg i väster till Mem i öst. Kanalresan är utförd och nu är det dags för en högst objektiv utvärdering från en av besättning på Sothis.


Total kostnad i lågsäsong från Göteborg genom Trollhättekanal till Vänersborg (1100 kr) och Göta kanal från Sjötorp till Mem (5000 kr) för en båt i vår storlek hamnar på 6100 kronor plus diesel. 

I detta pris ingår en natt i gästhamnen precis vid slussen vid Lilla Edet och tro mig, en natt i Lilla Edet räcker, och en natt i gästhamn strax innan andra slussen i Trollhättan.

I Göta kanal får man stanna upptill 5 gästnätter i varje hamn utan extra kostnad och det finns 21 hamnar att välja på under högsäsong. I princip kan du ligga upp till 25 dagar i gästhamnar där ström, faciliteter som tvättmaskiner, dusch och toaletter för ett pris av 5100 svenska riksdaler.

 

Inte så tokigt pris för en barnfamilj på semester, men då tillgång på Wi-Fi är minimal för att inte säga totalt frånvarande, förutom i Motala. Då kan det bli väldigt dyrt om man har unga gastar ombord som lever och andas i samma utsträckning som tillgången på fungerade internet med hög hastighet.


För oss som färdats på Göta kanal under bokningssäsong har vi vissa förutbestämda gästhamnar, men Göta kanal AB varit väldigt serviceinriktade och tillmötesgående när vi önskat ett stopp utanför gängse rutt för att möta upp nästa konvoj någon eller några dagar senare. Alla slussvärdar har varit professionella och vänliga under hela resan.

Kanalresan har varit en resa med fina omgivningar och god service i både slussar och gästhamnar. Vi har i stort sett varit själva i alla slussar och vi har fritt kunnat välja plats i gästhamnarna, men jag tror att vi valde rätt period. Att ta Göta kanal under högsäsong är inget för besättningen på Sothis.

 

När sista slussen är gjort i Mem och vi släpps ut på havet är vår segelbåt trots allt i sitt rätta element.

 

11975a66-b204-4f1a-b881-4e027a08de83.jpg

Sista slussen fixad i Mem

 

Vi ankrar upp i en vik utanför Rörö och öppnar en flaska skumpa för att fira att kanalresan är väl utförd av samtliga ombord. 

Anledningen till varför vi hamnade just här kommer El Capitan berätta om i morgon. Men jag vill ändå påminna om att när El Capitan delger sin uppfattning om hur saker och ting sker och anledningen till varför det sker så bör två nollor tas bort från historien och därefter delas på minst två :yesnod:

 

 

 

 

Vi skylder dere en lite. forklaring på matrosens navn Skarpøye. Skarpøye har et unormalt smalt sidesyn og har en elendig avstandsbedømmelse. Et jagerfly i lav høyde kan fort bli en ferje på vei mot oss. 
En perfekt matros som kan få skylda for det meste altså :wink:


Dette illustrerer synet til vår utkikk og matros. 

Normal syn og utsikt over Namur i Belgia

1673a-img_1100.jpg
 

Matros Skarpøye sitt synsfelt. 
b74a1-img_1100-001.jpg


Bildene er fra vår blogg På kanaltur i Europa 2014.

 

Barbaria

Barbaria

Sothis tillbaka i saltet.

Vi har sluset ut siste sluse i Gøta kanal og vi er tilbake i saltvann.

När ”båtskolan” är klar för dagen, och efter det gemensamma Skype mötet där minste matros visar upp sin Mandala är färdigt, kastar vi loss för vidare färd ut på Östersjön.
img_0692.jpg?w=2002

Mandala är en andlig och rituell symbol som fritt översatt betyder cirkel, hemlig cirkel eller centrum. Förekommer främst inom buddismen och hinduismen 

Nu har vi rest på tvärs genom Sverige, från Göteborg i väster till Mem i öst. Kanalresan är utförd och nu är det dags för en högst objektiv utvärdering från en av besättning på Sothis.


Total kostnad i lågsäsong från Göteborg genom Trollhättekanal till Vänersborg (1100 kr) och Göta kanal från Sjötorp till Mem (5000 kr) för en båt i vår storlek hamnar på 6100 kronor plus diesel. 

I detta pris ingår en natt i gästhamnen precis vid slussen vid Lilla Edet och tro mig, en natt i Lilla Edet räcker, och en natt i gästhamn strax innan andra slussen i Trollhättan.

I Göta kanal får man stanna upptill 5 gästnätter i varje hamn utan extra kostnad och det finns 21 hamnar att välja på under högsäsong. I princip kan du ligga upp till 25 dagar i gästhamnar där ström, faciliteter som tvättmaskiner, dusch och toaletter för ett pris av 5100 svenska riksdaler.

 

Inte så tokigt pris för en barnfamilj på semester, men då tillgång på Wi-Fi är minimal för att inte säga totalt frånvarande, förutom i Motala. Då kan det bli väldigt dyrt om man har unga gastar ombord som lever och andas i samma utsträckning som tillgången på fungerade internet med hög hastighet.


För oss som färdats på Göta kanal under bokningssäsong har vi vissa förutbestämda gästhamnar, men Göta kanal AB varit väldigt serviceinriktade och tillmötesgående när vi önskat ett stopp utanför gängse rutt för att möta upp nästa konvoj någon eller några dagar senare. Alla slussvärdar har varit professionella och vänliga under hela resan.

Kanalresan har varit en resa med fina omgivningar och god service i både slussar och gästhamnar. Vi har i stort sett varit själva i alla slussar och vi har fritt kunnat välja plats i gästhamnarna, men jag tror att vi valde rätt period. Att ta Göta kanal under högsäsong är inget för besättningen på Sothis.

 

När sista slussen är gjort i Mem och vi släpps ut på havet är vår segelbåt trots allt i sitt rätta element.

 

11975a66-b204-4f1a-b881-4e027a08de83.jpg

Sista slussen fixad i Mem

 

Vi ankrar upp i en vik utanför Rörö och öppnar en flaska skumpa för att fira att kanalresan är väl utförd av samtliga ombord. 

Anledningen till varför vi hamnade just här kommer El Capitan berätta om i morgon. Men jag vill ändå påminna om att när El Capitan delger sin uppfattning om hur saker och ting sker och anledningen till varför det sker så bör två nollor tas bort från historien och därefter delas på minst två :yesnod:

 

 

 

 

Vi skylder dere en lite. forklaring på matrosens navn Skarpøye. Skarpøye har et unormalt smalt sidesyn og har en elendig avstandsbedømmelse. Et jagerfly i lav høyde kan fort bli en ferje på vei mot oss. 
En perfekt matros som kan få skylda for det meste altså :wink:


Dette illustrerer synet til vår utkikk og matros. 

Normal syn og utsikt over Namur i Belgia

1673a-img_1100.jpg
 

Matros Skarpøye sitt synsfelt. 
b74a1-img_1100-001.jpg


Bildene er fra vår blogg På kanaltur i Europa 2014.

 



×
×
  • Create New...