Barbaria
Ikke så salt kanskje?
Været har endelig roet seg litt ned og det ser noe mer stabilt ut fremover. Vi drar opp det upålitelige Rocna ankeret som for en gang skyld har holdt oss fast. Vi ser fort at det er bunnen som har holdt fast i ankeret og ikke ankeret som har holdt fast i bunnen, prøver det å lure oss
Det er ikke en død mann, jeg lover
Vi tar et siste sveip med kikkerten for å se om det tapte flagg og stang ligger i fjæra, jeg har også soknet med en stor fiskekrok rundt omkring i håp om å få Svensken på kroken, men nei flagget og stanga er tapt til havet. Vi er nå jobbløse, bostedsløse og flaggløse, vi er inne på muligheten om å starte et nytt «land» men vi slår det fra oss da det innebærer mye jobb. Vi har lenge snakket om å flagge med Earth flag på Sothis og kanskje tapet av nasjonalflagget er et tegn på at vi bør gjøre det nå.
Mulig nytt flagg?
Vi tøffer i vei mot Håskö som er dagens mål, på veien ligger Torparudden og der skal det i følge Navionics være muligheter for å fylle litt diesel. Når vi ankommer så ser vi en rusten pumpe stående i all ensomhet. Om eieren fremdeles lever så tar han nok betalt i riksdaler og du får antagelig like mye vann som diesel. Vi dropper den og heiser kluten og cruiser i medvind mot Håskö, den er en fin fin dag.
På Håskö skal det være en SXK bøye, det viser seg å stemme men i tillegg er det et par andre røde bøyer med en prislapp på 50 pr. natt. SXK bøya er dessverre opptatt så vi bestemmer oss igjen for å bruke vårt fantastiske Rocna anker. Etter to forsøk uten å få noe skikkelig feste så drar mannen i SXK bøya, han syntes sikker synd på oss med det dårlige ankeret. I det andre forsøket dro jeg ankeret 200 meter (inkludert 30 meter kjetting) uten at det bet til en eneste gang. Dette ankeret må være en feilkontruksjon, jeg mistenker at det legger seg på ryggen med spissen i været.
Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på ankeret så jeg bestemmer meg for å se nærmere på saken. Jeg løfter ankeret på dekk og bytter ut sjakkelen på ankeret med en større 12mm. Jeg fester enda en lyrsjakkel på kjettingen så det blir sjakkel mot sjakkel. Mener å huske jeg så dette på youtube en gang og at det skulle gi ankeret bedre bevegelse. Funker ikke dette så blir det et Rocna Vulcan 20 til salgs uten festegaranti.
Vi tar en lang gåtur på Håskö som byr på veldig fint turterreng. Det viser seg også at det er en liten privat gjestebrygge på øya hvor man kan ligger for kr. 100. Man kan kjøpe fisk og noen småvarer også i høysesong, snakk om en foretaksom bonde! Mer info her.
Kveld her på Håskö
Minste matrosen har lyst til å bade, gradestokken viser 10 grader så badebuksa får ligge i skapet litt til. Samtidig noterer vi at vannet ikke er særlig salt på tunga, fraværet av sjøluften er også noe vi har reagert på. En raskt oppfriskning av fraværende kunnskap viser akkurat det vi har oppdaget. Dette er brakkvann med veldig lite saltinnhold, her svømmer gjedde og torsk sammen og begge mistrives, typisk Svensk tenker jeg i det stille.
Stille i kveld