Barbaria
Glada Räkan.
Vi forlater en super havn på Hanö tidlig på morgenen 2 Juni med Simrishamn som mål.
I løpet av gårsdagen kom det Svenske YouTube kjendisparet med båten RAN II inn og la seg i havnen. Litt pussig at de ikke kom innom for å få noen bloggetips fra Sothis 😂
Ruteprogrammet sier at vi skal få fin vind og sol fra tidlig om morgenen og det viser seg å stemme ganske bra med virkeligheten, men det er mindre vind enn meldt så vi må støtte litt med motor i starten. Det er omtrent flatt vann og vi får en herlig og varm segling som varer i 7 timer. Vi har spanet ut havnen på forhånd med google maps og funnet noen steder vi foretrekker å legge oss om det er ledig. Det viser seg å være ledig og kl. 13.00 svinger vi inn på en longside plass.
Nesten bare sol...
Vi har nå kommet til mer siviliserte havner hvor prisene er noe høyere og de har Tallycard som betaling for strøm, wc etc. Disse kortene er dessverre ikke gyldig mellom gjestehavnene og må leveres tilbake før man forlater havnen. Havnefasilitetene i Simrishamn er ikke på nivå med Hanö, men helt ok, men de tar igjen noe med gratis wifi.
Vi begynner nå å se bunnen i matlageret ombord og det er på tide med en proviantering. Vi medbringer vår innkjøpte «sekketralle» til formålet og et utall ICA gjenbruks bager og går på jakt etter en matbutikk. Plastposer og slik har fått en «Greta» skatt her i Sverige så vi som går på budsjett har nå kun gjenbrukbare handleposer inkludert de til frukt og grønt. Vi handler dagligvarer for SEK 2500,- Damen i kassen påpekte at «det var mye mat», hun har tydeligvis ikke møtt på Nordmenn på handletur før. Vi brukte så lang tid at været hadde rukket å endret seg til regn før vi var ute av butikken. Det ble mildt sagt en tung bør selv med trallen og fire hender, og Simrishamn med sine mange brostein gjorde ikke saken lettere med en tralle med plasthjul…
Budsjettet for Mai er klart og inkluderer alle løpende utgifter vi har hatt. Kanalavgifter utgjør en stor del siden vi har seilt på både Trollhettan og Gøta kanal i denne perioden. Vi har fylt opp alle dieselkanner og tanken med dyr Svensk diesel så dette vil forhåpentlig holde en stund. Vi ligger over budsjettet på gass siden vi byttet ut to gamle tyske CG flasker med to nye, gass er dyrt i Sverige. Ellers ligger vi innenfor budsjett på de vanlige postene som mat.
Etter regnet så forsvant varmen og jeg utbryter at vinteren er tilbake, hent frem vintertøyet! Mannskapet syntes kapteinen er vel negativ og følger ikke ordre, som vanlig. Vi tar en kveldstur og Simrishamn viser seg og være en veldig koselig liten by. Det er lett å få en følelse av at man er i Danmark med byggestilen som er her. Vi besøker den kanskje fineste kirkegården vi har sett og en fontene i parken med byens historie i kortform som en del av fundamentet.
Kunstskolen har fått fritt rom.
Kinavirus den gangen også?
Bymiljø i Simrishamn
Vi kommer også forbi en noe skrøplig båt som ligger ensom i havnen, det viser seg det er en restaurant med det klingende navnet «Glada Räkan”. I følge google serveres det god mat ombord. Skal man bedømme standarden på båten så ser den under pari ut, eller som skarpøye diplomatisk sier «den ser for jäklig ut”
Velkommen inn i Gamla räkan
Simrishamn 3 Juni kl 08.00
Mannskapet får sove litt lengre i dag siden vinden er ventet å ta seg opp utover dagen. Når vi kommer ut av havnen er det kun 4 m/s fra øst, men overraskende mye sjø fra siden med påfølgende rulling og slag i seil.
Matteleksjonen som pågår i cockpiten får seg et skudd for baugen når minstematrosen blir litt grå i maska på grunn av rullingen.. Vi endrer planlagt kurs og kjører for motor en stund mot sjøen. Etter 30 minutter har vi kommet langt nok ut til at vi får bølgene fra akter når vi legger om til planlagt kurs. Forseilet rulles ut og livet blir straks mye bedre og matteleksjonen kan gjenopptas. Vi ankommer Ystad kl. 13.30 og vi har igjen googlet inn en god longside plass helt innerst i havna.
Spenstige mattegler på Möllers Bryggeri i Ystad.