Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Vi tar en slow sykkeltur til Skanör.

11 Juni 2020 – Höllviken gästhamn

 

Det er bare litt over 1 mnd. siden vi var her sist, du kan lese om vårt siste besøk her.

 

6642ae46-f357-4540-9420-ab971414ea62-164

Falsterbo kanalen ved forrige besøk.
 

Det er mulig vi var litt strenge når vi sa at prisen på kr. 270,- var uhørt for for denne standarden. Vi kom fra et regime sør øst i Sverige hvor prisene var lave og standarden ganske god. Nå viser det seg imidlertid at prisen har gått ned til kr. 250,-. Dusjene er fremdeles av eldre modell med litt rufs i kantene langs gulvet, men de fungerer og trykket og varmen er over gjennomsnittet. Vaskemaskin og tørketrommel er inkludert, i tillegg så har de gratis utlån av sykler med tilhørende handlevogn om du skulle ha behov for en større last på sykkelen. Internet skal være her, men som sist vi var her er det ikke mulig å koble til. Da er ikke kr 250,- så ille.

 

img_0348.jpg?w=2046

Russisk krigsskip på vei gjennom Øresund, ingen AIS påslått…!

 

Det er Falsterbokanalens Båtklubb som driver gjestehavnen og de har svært hjelpsomme og hyggelige vakter. En av vaktene er Bergenser og han knakk over fra Skånsk til klokkeklar Bergensk så snart han hørte jeg var Norsk.

Vi ligger fortøyd longside på utsiden av bølgebryteren og blir utsatt for en del svell som kommer inn fra munningen. Det blir en tur opp på natten for å forsterke med lengre fortøyninger for å slippe rykk og napp. Vi har Biltema tau med rykkedempere og de fungerer greit, men rykkedempingen er for liten når bølgene blir større. Vi setter opp 2x12m tau med skikkelige rykkedempere på innkjøpslista.

Vi låner et par sykler og tar oss inn til Höllviken sentrum hvor det er et utbud at butikker og spisesteder. Det er flatt og enkelt å sykle og etter ca. 3 km. så har du kommet til enden av sivilisasjonen og til systembolag. Alt i alt så er Höllviken mer enn bare et ”Höl”, det er et lite sted med den ro man ønsker å finne på et feriested. Vi bestemmer oss for å sykle 7 km til Skanör i morgen.

 

12 Juni – Höllviken gästhamn

Etter enda en natt med rykk og napp i fortøyningene så sykler vi i motvind avsted til Skanör. Etter et stykke i greit tempo observerer at alle sykler raskere enn oss. Tenåringer med en hånd på styret snakkende i telefonen, selv familier på tur med små barn raser forbi oss og når vi nærmer oss Skanör så blir vi forbikjørt av en eldre herre i en elektrisk gåstol (NAV moped) med 3 hjul. Det er bare å innse at vårt tempo til sjøs og på land er myye langsommere enn alle andres. Dette begynner å minne om 2014 når vi sist var på tur hvor vi syntes alle hadde det så travelt. Den gangen hadde vi bare noen måneder tilgjengelig, nå har vi mye bedre tid så nå komme antagelig vi til å stå stille i forhold til andre.

 

d5d48063-25f7-4776-abf3-d9a03de162d7.jpg

Ledige plasser i Skanör.

 

Skanör gjestehavn ligger et stykke fra sentrum og ytterst på en odde mellom to veldig lange sandstrender. Strendene ser ut til å være et paradis for vindsurfere, kitere og nakenbadere. I gjestehavnen var det fremdeles mange ledige plasser, de fleste gjestene som var der var Svenske, Tyske og Danske. Innseilingen er smal og lite trivelig i vest/sør vest vind hvor sjøen står rett på fra siden. 

f51e5b15-b689-4d2d-9b4c-257b6f7f771a.jpg

Innerhavnen i Skanör.

 

Utestedene i Skanör er fylt opp til randa hvor turister sitter tettpakket, nyheten om viruset fra Kina ser ikke ut til å til disse menneskene sørgelig nok. Vi tar kort lunch med medbrakt eple og kaffe på en parkbenk for oss selv og er sjeleglade for å slippe å sitte på noen av utestedene. Når vi i bedagelig tempo og medvind i ryggen setter kursen hjemover så er vi er begge enige om at Höllviken er et bedre sted å tilbringe natten på og vi angrer ikke på at vi valgte bort Skanör. Vi er også enige om at både sykling og seiling er best i medvind.

Mandag morgen viser værmeldingen at vi har relativt godt vær med minkende vind utover kvelden. Planen er å rekke broåpningen her kl 0600 å sette kursen mot Warnemünde utenfor Rostock i Tyskland. Værprogrammet sier 13-14 timers seilas og kartprogrammet sier 16 timer, uansett så blir det spennende å se hvordan vi som Svensk båt blir mottatt i disse virus tider.

 

img_0347.jpg

Værmelding og 2 ruter å velge mellom.

 

Barbaria

Barbaria

Vi tar en slow sykkeltur til Skanör.

11 Juni 2020 – Höllviken gästhamn

 

Det er bare litt over 1 mnd. siden vi var her sist, du kan lese om vårt siste besøk her.

 

6642ae46-f357-4540-9420-ab971414ea62-164

Falsterbo kanalen ved forrige besøk.
 

Det er mulig vi var litt strenge når vi sa at prisen på kr. 270,- var uhørt for for denne standarden. Vi kom fra et regime sør øst i Sverige hvor prisene var lave og standarden ganske god. Nå viser det seg imidlertid at prisen har gått ned til kr. 250,-. Dusjene er fremdeles av eldre modell med litt rufs i kantene langs gulvet, men de fungerer og trykket og varmen er over gjennomsnittet. Vaskemaskin og tørketrommel er inkludert, i tillegg så har de gratis utlån av sykler med tilhørende handlevogn om du skulle ha behov for en større last på sykkelen. Internet skal være her, men som sist vi var her er det ikke mulig å koble til. Da er ikke kr 250,- så ille.

 

img_0348.jpg?w=2046

Russisk krigsskip på vei gjennom Øresund, ingen AIS påslått…!

 

Det er Falsterbokanalens Båtklubb som driver gjestehavnen og de har svært hjelpsomme og hyggelige vakter. En av vaktene er Bergenser og han knakk over fra Skånsk til klokkeklar Bergensk så snart han hørte jeg var Norsk.

Vi ligger fortøyd longside på utsiden av bølgebryteren og blir utsatt for en del svell som kommer inn fra munningen. Det blir en tur opp på natten for å forsterke med lengre fortøyninger for å slippe rykk og napp. Vi har Biltema tau med rykkedempere og de fungerer greit, men rykkedempingen er for liten når bølgene blir større. Vi setter opp 2x12m tau med skikkelige rykkedempere på innkjøpslista.

Vi låner et par sykler og tar oss inn til Höllviken sentrum hvor det er et utbud at butikker og spisesteder. Det er flatt og enkelt å sykle og etter ca. 3 km. så har du kommet til enden av sivilisasjonen og til systembolag. Alt i alt så er Höllviken mer enn bare et ”Höl”, det er et lite sted med den ro man ønsker å finne på et feriested. Vi bestemmer oss for å sykle 7 km til Skanör i morgen.

 

12 Juni – Höllviken gästhamn

Etter enda en natt med rykk og napp i fortøyningene så sykler vi i motvind avsted til Skanör. Etter et stykke i greit tempo observerer at alle sykler raskere enn oss. Tenåringer med en hånd på styret snakkende i telefonen, selv familier på tur med små barn raser forbi oss og når vi nærmer oss Skanör så blir vi forbikjørt av en eldre herre i en elektrisk gåstol (NAV moped) med 3 hjul. Det er bare å innse at vårt tempo til sjøs og på land er myye langsommere enn alle andres. Dette begynner å minne om 2014 når vi sist var på tur hvor vi syntes alle hadde det så travelt. Den gangen hadde vi bare noen måneder tilgjengelig, nå har vi mye bedre tid så nå komme antagelig vi til å stå stille i forhold til andre.

 

d5d48063-25f7-4776-abf3-d9a03de162d7.jpg

Ledige plasser i Skanör.

 

Skanör gjestehavn ligger et stykke fra sentrum og ytterst på en odde mellom to veldig lange sandstrender. Strendene ser ut til å være et paradis for vindsurfere, kitere og nakenbadere. I gjestehavnen var det fremdeles mange ledige plasser, de fleste gjestene som var der var Svenske, Tyske og Danske. Innseilingen er smal og lite trivelig i vest/sør vest vind hvor sjøen står rett på fra siden. 

f51e5b15-b689-4d2d-9b4c-257b6f7f771a.jpg

Innerhavnen i Skanör.

 

Utestedene i Skanör er fylt opp til randa hvor turister som sitter tettpakket, nyheten om viruset fra Kina ser ikke ut til å til disse menneskene sørgelig nok. Vi tar kort lunch med medbrakt eple og kaffe på en parkbenk for oss selv og er sjeleglade for å slippe å sitte på noen av utestedene. Når vi i bedagelig tempo og medvind i ryggen setter kursen hjemover så er vi er begge enige om at Höllviken er et bedre sted å tilbringe natten på og vi angrer ikke på at vi valgte bort Skanör. Vi er også enige om at både sykling og seiling er best i medvind.

Mandag morgen viser værmeldingen at vi har relativt godt vær med minkende vind utover kvelden. Planen er å rekke broåpningen her kl 0600 å sette kursen mot Warnemünde utenfor Rostock i Tyskland. Værprogrammet sier 13-14 timers seilas og kartprogrammet sier 16 timer, uansett så blir det spennende å se hvordan vi som Svensk båt blir mottatt i disse virus tider.

 

img_0347.jpg

Værmelding og 2 ruter å velge mellom.

 



×
×
  • Create New...