Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Takk for hyggelige tilbakemeldinger @Tom Rør og @Pequod :yesnod:.

Vi forsøker å skrive litt hver dag, når man reiser slik er det fort gjort å glemme hvor man var i forgårs. 

 

L`Oise.

18 August 2020 – Beamont – sur- L’Oise, Frankrike.

Det er vemodig å se kommunale brygger blir brukt som søppelplasser for kasserte båter. Her setter kommunenen i stand gratis plasser for besøkende og takken er at idioter slenger fra seg vrakene og drar sin kos. Mange ser dessverre ut til å være seilbåter på vei til, eller fra en «langtur». Budsjettet, teknikken eller motivasjonen har sviktet og andre må rydde opp i kaoset. Alle de tre seilbåtene på gjestebrygga var vrak og nå som vi har kjørt er det plass til en til.
 

4d738ebc-769e-4fbd-b6a0-ba36ded03627.jpg

Mange har valgt å bygge om en gammel lekter til bobåter hvor de lever sine liv på elven.


Vi glir i bedagelig tempo videre på L’Oise og man kan merke at bebyggelsen endrer seg fra forfallen til mer nypusset, antagelig er det pengesterke Parisere som har slått seg ned langs elven utenfor byen. Når vi legger til i Pontoise for kvelden så er det tross alt bare noen kilometer i luftlinje unna Paris sentrum. Flytebryggene tilhører turistkontoret og skal ha både strøm og vann, vi forsøker begge uten å få noe ut.

 

8631a3e4-5e66-4cf3-abe9-e061fcffa4d6.jpg

Elvelivet er uten rette kanter, hvor en og annen tømmerstokk kommer drivende..

 

Det er ferietid i Frankrike og det gjelder også turistinformasjonen i Pontoise som er stengt mandag og tirsdag. Vi blir liggende allikevel siden vi ikke trenger verken strøm eller vann. Vi setter pris på at bryggene er avlåst fra sjøsiden og noe distansert fra land når vi leser at Pontoise (Cergy) har hatt store problemer med kriminalitet. Vi bestemmer oss for å forlate området om uvedkommende tar seg inn på de stengte bryggene. Det er kun vi som ligger her så det er enkel å se hvem som ikke hører hjemme her.
 

Kl. 18.45 hopper den første ungdommen over sperringen og setter seg ut på brygga. Vi gjør som planlagt, og 2 minutter senere er Sothis på vei mot alternativ B som er port Cergy. Vi legger oss på utsiden av havna da dybdemåleren viser 1,4m allerede i inngangen på havna.
 

19 August 2020 – Port Cergy – L`Oise, Frankrike.

Det er meldt regn i dag så vi bestemmer oss for å ligge en natt til i Port Cergy. Å kjøre på en travel Seinen i øsregn og dårlig sikt, samtidig som man ønsker å se på de historiske høydepunktene frister ikke. Havnekapteinen her i Port Cergy har fremdeles ikke vist seg, og kontoret er stengt. Jeg har lagt igjen beskjed om at vi har ankommet på telefonsvareren som var oppgitt i havnen.
 

5a949ee1-c052-4ec0-a76a-f95375f70fdf.jpg

Port Cergy dyrt og svakt drevet. Massevis av båter som har grodd fast i havnen.

 

En assistent dukker opp i 14.30 tiden og forlanger den absurde prisen på 65 Euro for to netter. Vi som er vant til å ligge gratis..! De lover internet, men når jeg påpeker at det ikke fungerer, og at det er en del av prisen, så sier de at det er gratis. Så moralen er om strømmen (eller noe annet) ikke virker så er det gratis, og ikke er øre i rabatt. 
 

Dette er en typisk havn som har et stort ego og ingen personlighet. Vi kan ikke anbefale noen å legge til her, med mindre du har en lass med penger du ønsker å gi bort til unnasluntrere.

 

a8629db2-ce3c-48c0-84ee-df3e81e5a3fe.jpg

Det er alltid en kirke som har stått stille i tiden i nærheten.


Nå som vi har landstrøm kan vi får gjort sårt nødvendig indretjeneste med støvsuger og vaskefiller. Skarpøye har også tatt frem symaskinen!? – Selv om båten ser ille ut på utsiden så er det greit å ha den ren og pen innvendig. Vi har bestemt oss for å ikke gjøre en stor innsats på å vaske og polere utvendig før vi er ute av kanalene. Vi kaller den nye gulfargen for «kriminal kamuflasje» fordi den langt fra fremstår som et fristende gullegg å stjele noe fra.
 

45de8896-f5cf-4874-a798-a87505d4743f.jpg

Skarpøye syr gjesteflagg.

 

Drikkevann er nevnt i tidligere innlegg og det er mulig å fylle opp tanken i noen sluser, om du er rask. Er du veldig heldig så er det en slange der, men som oftest mangler den. Da springer vi håpefulle bort med slange og koblinger, men vi finner raskt ut at både størrelsen og gjengene på de Franske vannkranene er av en type vi ikke har. Vi har alle tilgjengelige adapter som man får kjøpt på Biltema i Norge, men ikke den Franske selvsagt. Frankrike gjør ting på sin egen måte, og det tar litt tilvenning for en treg Nordmann.
 

a794a3b4-0f32-414f-a983-1769ebb09173.jpg

L’Oise elven.

 

Vi har totalt 480 liter fordelt på to tanker og fem forsvarets vannkanner som står på rekka. Under hetebølgen som passerte nylig så fikk vi fylt på vann som smakte av gummi, selv utblandet med sitronsaft så skar gummismaken igjennom. Det går greit å drikke gummivann som er iskaldt, men lunkent er det ikke noe man lengter etter når man er tørst.
 

Det går fort 3 liter pr. dag pr. pers når varmen står på og det er viktig å holde rede på hvor mye vi har drukket. Vi har derfor slept et lass med kjøpevann ombord i båten. Det blir fort mange kilo å drasse til båten fra nærmeste butikk, som ikke alltid er like nære, og da er det ikke til å unngå at noen varer blir nedprioritert som f.eks brus. Når vi først har en flaske iskald brus er det nesten som champagne i ganen.
 

b7503251-c96d-4455-adae-3690191e5e08.jpg

Hmm, solgte vi begge bilene? Hvem er denne mannen som reklamerer for soya kjøttdeig...:giggle:

 

I morgen kommer vi ut på Seinen og svinger til babord mot Paris. Det er svært få plasser å legge til på de 70 km som Seinen slingrer seg oppover før vi kommer til inn i Paris. På grunn av smittesituasjonen i Paris området så har vi med 95% sikkerhet bestemt oss for å ikke legge til i sentrum. Vi kommer til å kjøre videre på Seinen til vi finner en plass i utkanten, så vi regner med at det blir en laang dag. Men, planer har en tendens til å møte virkeligheten, så time will show.

Barbaria

Barbaria

Takk for hyggelige tilbakemeldinger @Tom Rør og @Pequod :yesnod:.

Vi forsøker å skrive litt hver dag, når man reiser slik er det fort gjort å glemme hvor man var i forgårs. 

 

L`Oise.

18 August 2020 – Beamont – sur- L’Oise, Frankrike.

Det er vemodig å se kommunale brygger blir brukt som søppelplasser for kasserte båter. Her setter kommunenen i stand gratis plasser for besøkende og takken er at idioter slenger fra seg vrakene og drar sin kos. Mange av de ser dessverre ut til å være seilbåter på vei til, eller fra en «langtur». Budsjettet, teknikken eller motivasjonen har sviktet og andre må rydde opp i kaoset. Alle de tre seilbåtene på gjestebrygga var vrak og nå som vi har kjørt er det plass til en til.
 

4d738ebc-769e-4fbd-b6a0-ba36ded03627.jpg

Mange har valgt å bygge om en gammel lekter til bobåter hvor de lever sine liv på elven.


Vi glir i bedagelig tempo videre på L’Oise og man kan merke at bebyggelsen endrer seg fra forfallen til mer nypusset, antagelig er det pengesterke Parisere som har slått seg ned langs elven utenfor byen. Når vi legger til i Pontoise for kvelden så er det tross alt bare noen kilometer i luftlinje unna Paris sentrum. Flytebryggene tilhører turistkontoret og skal ha både strøm og vann, vi forsøker begge uten å få noe ut.

 

8631a3e4-5e66-4cf3-abe9-e061fcffa4d6.jpg

Elvelivet er uten rette kanter, hvor en og annen tømmerstokk kommer drivende..

 

Det er ferietid i Frankrike og det gjelder også turistinformasjonen i Pontoise som er stengt mandag og tirsdag. Vi blir liggende allikevel siden vi ikke trenger verken strøm eller vann. Vi setter pris på at bryggene er avlåst fra sjøsiden og noe distansert fra land når vi leser at Pontoise (Cergy) har hatt store problemer med kriminalitet. Vi bestemmer oss for å forlate området om uvedkommende tar seg inn på de stengte bryggene. Det er kun vi som ligger her så det er enkel å se hvem som ikke hører hjemme her.
 

Kl. 18.45 hopper den første ungdommen over sperringen og setter seg ut på brygga. Vi gjør som planlagt, og 2 minutter senere er Sothis på vei mot alternativ B som er port Cergy. Vi legger oss på utsiden av havna da dybdemåleren viser 1,4m allerede i inngangen på havna.
 

19 August 2020 – Port Cergy – L`Oise, Frankrike.

Det er meldt regn i dag så vi bestemmer oss for å ligge en natt til i Port Cergy. Å kjøre på en travel Seinen i øsregn og dårlig sikt, samtidig som man ønsker å se på de historiske høydepunktene frister ikke. Havnekapteinen her i Port Cergy har fremdeles ikke vist seg, og kontoret er stengt. Jeg har lagt igjen beskjed om at vi har ankommet på telefonsvareren som var oppgitt i havnen.
 

5a949ee1-c052-4ec0-a76a-f95375f70fdf.jpg

Port Cergy dyrt og svakt drevet. Massevis av båter som har grodd fast i havnen.

 

En assistent dukker opp i 14.30 tiden og forlanger den absurde prisen på 65 Euro for to netter. Vi som er vant til å ligge gratis..! De lover internet, men når jeg påpeker at det ikke fungerer, og at det er en del av prisen, så sier de at det er gratis. Så moralen er om strømmen (eller noe annet) ikke virker så er det gratis, og ikke er øre i rabatt. 
 

Dette er en typisk havn som har et stort ego og ingen personlighet. Vi kan ikke anbefale noen å legge til her, med mindre du har en lass med penger du ønsker å gi bort til unnasluntrere.

 

a8629db2-ce3c-48c0-84ee-df3e81e5a3fe.jpg

Det er alltid en kirke som har stått stille i tiden i nærheten.


Nå som vi har landstrøm kan vi får gjort sårt nødvendig indretjeneste med støvsuger og vaskefiller. Skarpøye har også tatt frem symaskinen!? – Selv om båten ser ille ut på utsiden så er det greit å ha den ren og pen innvendig. Vi har bestemt oss for å ikke gjøre en stor innsats på å vaske og polere utvendig før vi er ute av kanalene. Vi kaller den nye gulfargen for «kriminal kamuflasje» fordi den langt fra fremstår som et fristende gullegg å stjele noe fra.
 

45de8896-f5cf-4874-a798-a87505d4743f.jpg

Skarpøye syr gjesteflagg.

 

Drikkevann er nevnt i tidligere innlegg og det er mulig å fylle opp tanken i noen sluser, om du er rask. Er du veldig heldig så er det en slange der, men som oftest mangler den. Da springer vi håpefulle bort med slange og koblinger, men vi finner raskt ut at både størrelsen og gjengene på de Franske vannkranene er av en type vi ikke har. Vi har alle tilgjengelige adapter som man får kjøpt på Biltema i Norge, men ikke den Franske selvsagt. Frankrike gjør ting på sin egen måte, og det tar litt tilvenning for en treg Nordmann.
 

a794a3b4-0f32-414f-a983-1769ebb09173.jpg

L’Oise elven.

 

Vi har totalt 480 liter fordelt på to tanker og fem forsvarets vannkanner som står på rekka. Under hetebølgen som passerte nylig så fikk vi fylt på vann som smakte av gummi, selv utblandet med sitronsaft så skar gummismaken igjennom. Det går greit å drikke gummivann som er iskaldt, men lunkent er det ikke noe man lengter etter når man er tørst.
 

Det går fort 3 liter pr. dag pr. pers når varmen står på og det er viktig å holde rede på hvor mye vi har drukket. Vi har derfor slept et lass med kjøpevann ombord i båten. Det blir fort mange kilo å drasse til båten fra nærmeste butikk, som ikke alltid er like nære, og da er det ikke til å unngå at noen varer blir nedprioritert som f.eks brus. Når vi først har en flaske iskald brus er det nesten som champagne i ganen.
 

b7503251-c96d-4455-adae-3690191e5e08.jpg

Hmm, solgte vi begge bilene? Hvem er denne mannen som reklamerer for soya kjøttdeig...:giggle:

 

I morgen kommer vi ut på Seinen og svinger til babord mot Paris. Det er svært få plasser å legge til på de 70 km som Seinen slingrer seg oppover før vi kommer til inn i Paris. På grunn av smittesituasjonen i Paris området så har vi med 95% sikkerhet bestemt oss for å ikke legge til i sentrum. Vi kommer til å kjøre videre på Seinen til vi finner en plass i utkanten, så vi regner med at det blir en laang dag. Men, planer har en tendens til å møte virkeligheten, så time will show.



×
×
  • Create New...