Barbaria
Need to have or nice to have, that’s the question!
24 september 2020. Brygga D på Port Napoleon.
När man bor i en båt på 40 fot på permanent basis och förhoppningsvis under lång tid framöver, så har man per automatik en begränsad yta. Detta innebär att vi alltid måste fundera både en, två eller fler gånger innan vi ska införskaffa något nytt. Spontanköp är således ett minne blott!
Vi ombord har några regler ombord som vi försöker använda vid inköp av nya prylar.
Den första frågan är om tingesten kan kategoriseras som antingen;
Need to have or nice to have? Måste vi göra inköpet eller är det en pryl som är käck att ha ombord?
Här är El Capitan och jag väldigt överens inom de allra flesta område men det det finns några områden där det råder en viss diskrepans med vad som nödvändigt eller inte.
Den andra frågan är, har nyanskaffningen fler än ett användningsområde?
Om tingesten har fler användningsområde än det uppenbara det så har den betydligt lättare att slinka igenom kassan och ner i båten, om inte, så påbörjas hårda förhandlingar och då behöver man goda argument, uthållighet och viss förhandlingsteknik.
Tredje frågan att ta ställning till är;
Form och storlek och var skall tingesten förvaras? Används den ofta eller mer sällan? Skall tingesten hänga eller ligga någonstans eller stuvas undan och i så fall var?
Den sista regeln lyder enligt följande;
En sak in i båten, en annan sak ut ur båten!
Låt mig nu ge ett exempel hur dessa regler tillämpas ombord.
Skarpöga hade ett par utmärka joggingskor som hon promenerat med under många mil och som dessvärre gått sönder på insidan av hälen på skon av alla hennes steg. Det började bli allt besvärligare att gå eftersom Skarpöga fick skoskav på sin egen häl också till slut, trots silvertejpen i hälen på skon.
Första frågan!
Behöver Skarpöga en ny joggingsko eller är det käckt med en ny joggingsko?
Need to have or nice to have? Här är El Capitan rörande överens, ja, jag behöver ett par nya skor!
Andra frågan!
Kan skon användas inom många användningsområde?
Absolut, både till vardags och fest! Slipper jag skavsår så dansar jag på båten och genom livet.
Tredje frågan!
Får den nya skon plats och vart skall den förvaras?
Japp, Jag har samma storlek som tidigare och vi stuvar undan skorna under trappen, under arbetsbänken och på räddningsflotten.
Nya skor under arbetsbänk och på räddningsflotten. De små joggingskorna med rosa skosnören är El Capitans.
Enligt den sista regeln, så kastades de gamla skorna ut ur båten i samma andetag som de nya kom på plats.
Att köpa ett par nya skor var alltså en barnlek men, att få min Wonderbag in genom nedgångsluckan på båten krävde mer argument, envishet och förhandlingsförmåga!
https://www.wonderbagworld.com/
Så hur passar då denna tingest in i ovanstående resonemang?
– Need to have or nice to have?
Nja- En wonderbag är kanske inte helt nödvändig men en väldigt smart tingest i en båt enligt Skarpöga.
Flera användningsområde än det tänkta? frågade El Capitan.
-Den spar gas, minst 50% och därmed pengar. Allting en bra anledning för en snål svenska och en dito Norrman.
-Den är alltså energisnål och klimatvänlig och att göra en ”Greta” kan inte skada.
-Den är trygg och säker att använda när man lagar mat ombord i stället för öppen låga, speciellt under gång.
-Att man dessutom vid köp av en wonderbag, skänker en wonderbag till kvinnor i utvecklingsländer är en väldigt bra anledning, svarade jag.
Jo, men nu frågade jag efter om det fanns fler användningsområde mer än att det tydligen går att laga laga mat i denna tingest svarade El Capitan.
Och det är klart att det finns fler användningsområde och dessutom en helt självklar förvaringsplats!!
Wonderbag
Wounderbags?
Självklart har Wonderbagen flera användningsområde och en naturlig plats i båten
Ni kanske undrar hur den sista och fjärde principen tillämpades?
En pryl in och en pryl ut!
När förhandlingen var klar och wonderbagen fick sin rättmätiga plats åkte en annan prydnadskudde och en kastrull ut ur båten.
PS: El Capitan påminner efter han läst igenom mitt inlägg att den första frågan måste vara
– Har vi råd med skiten!!!