Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Piss off…!

4-8 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France.

Det er stille dager her i havnen, og ellers i Frankrike skal vi tro nyhetene. Det virker i stor grad som folk respekterer den gjeldene lockdown. Vi møter nå patruljerende politi på hver tur vi er ute å går nå, deres oppgaven er nok å være mer synlig og kontrollere at skjema er utfylt samt veileder de som ikke har sakene på stell.
 

Det ser foreløpig ut som de fleste har tenkt å ha båten på vannet over vinteren selv om noen motorbåter nå taes opp for vinteren. Det er egne firma som tar opp båtene og eierene er tydeligvis ikke deltagende. Håndtering av båt og utstyr går derfor ganske hardt for seg og vi ser at store kjettinger med digre hengelåser slenges flere meter rett ned på ubeskyttet gelcoat og at seil dras på en måte over båt og bom som gjør at de lett får rift og skader.


img_2758.jpg?w=2046

 

Været er foreløpig godt og varmt og i dag 8 november er første dagen vi har hatt regn på flere uker. Vi er selvsagt opptatt av værmeldingene og så langt har både ICON og Arome vært svært pålitelige med bare små endringer en hel uke frem i tid. Inntrykket vårt er at ICON så langt har vært litt bedre på det meste og spesielt best på tiden for været. De siste to ukene har det vært flott båtvær med over 20 grader hver dag. Det skal bli spennende å følge været videre utover vinteren og se om det holder seg like forutsigbart.

 

img_2766.jpg?w=2048

Minstematrosen lærer seg symaskin i kunst og håndverk timen.  
En lue i Sunbrella kanskje?


img_2776.jpg?w=2048

Skarpøye planlegger neste ukes båtskole.


Den nye vaskemetoden demonstrert i forrige innlegg fungerer utmerket på småplagg så lenge man har tilgang til varmtvann og nok vann. Utfordringen er ikke vaskingen men å tørke dette, det er derfor innlysende å legge vaskedagen på en dag med sol. Å vri opp klær er ikke bare tungt men det sliter en god del på klærne også. Vi må se om det finnes enklere måter å grovtørke på. En slik presse som bestemor hadde i gamledager hadde vært utmerket til formålet, bare i litt mindre format.
 

img_0845.jpg

 

Ellers finnes det nymotens saker som dette: https://tinyurl.com/y37azxku

Om noen av dere som leser har flere forslag, eller gode ideer så legg inn en kommentar eller send oss en melding.

 

En båt vi ofte ser her i havna er skolebåten for de som skal ta båtsertifikat her i Frankrike. Alle som skal føre motorbåt med mer enn 6 hk. må ha et sertifikat. Sertifikatet består av en teoretisk og en praktisk del. Det er den praktiske øvelsen vi ser her i havna og føreren skal ha minst to timer ved roret og utføre en del manøvre for å bestå. Standard båtførerbevis gir føreren tilgang til å navigere 6 nm. fra land, med et offshore kurs i tillegg så utvides avstanden til ubegrenset. Så langt jeg forstår så inkluderer beviset bruk av VHF i Franske farvann. Private båter som har seil som hovedfremdrift har merkelig nok ingen krav til sertifikat. Kostnaden varierer mellom 3-5 tusen for std. sertifikat, offshore lappen koster i tillegg 2-6 tusen.

 

img_2759.jpg?w=1492

Skolebåten.

 

Av båtprosjekter så er det ikke så mye å nevne, stort sett så fungerer alle løsningene vi har nå. Vi kunne tenke oss å bygge om eller forbedre dusjrommet for å utnytte plassen bedre, samt lage en bedre løsning på bakveggen enn det Bavaria var i stand til å gjøre. Denne veggen er laget i løvtynn glassfiber med elendig tilpasning. Dusjen har en enorm sitteplate i polymer for store Tyske romper, dvs. 2-3 av NorskSvensk størrelse. Siden vi aldri sitter å dusjer, eller tørker vått tøy der kan denne plassen kanskje utnyttes til noe mer enn vi gjør nå. I dag lagrer vi en stor førstehjelpsveske samt redningsvester og noen toalett artikler i rommet. Bak veggen ligger septiktanken så der må det være en form form tilgang. Vi tenker på saken og kommer ikke til å endre noe før vi har en plan.

 

E4DC762B-7B13-46B2-9CBD-CE2B02CED79A.jpeg.1e363958acd53079191d4abf443998a3.jpeg185C37B5-BFAD-4469-A1DF-960CAD38254A.jpeg.66b0576418402019bb0908c54099f410.jpeg

Dusjen.

 

Som en kuriositet helt på slutten så kan vi nevne at polariseringen mellom motorbåt og seilbåt eiere også eksisterer i Frankrike. Denne herremannen var tydeligvis ikke helt fornøyd med naboen og lot vannet gå høyt og lavt på nabobåten..vi trodde nesten ikke våre øyne når vi så dette.


img_0813.jpg
Om nabobåten ikke er gul nok så…:eek:

(å neida han tisset ikke havet, vi har det på film)

 

 

Note to self; Om fendertauene er våte når det ikke har regnet på en stund så ta på handsker!

:giggle:

 

 

 

Barbaria

Barbaria

Piss off…!

4-8 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France.

Det er stille dager her i havnen, og ellers i Frankrike skal vi tro nyhetene. Det virker i stor grad som folk respekterer den gjeldene lockdown. Vi møter nå patruljerende politi på hver tur vi er ute å går nå, deres oppgaven er nok å være mer synlig og kontrollere at skjema er utfylt samt veileder de som ikke har sakene på stell.
 

I tillegg til oss er det kun en annen Fransk båt som det bor en mann i som vi har kunnes se. Det ser foreløpig ut som de fleste har tenkt å ha båten på vannet over vinteren selv om noen motorbåter nå taes opp for vinteren. Det er egne firma som tar opp båtene og eierene er tydeligvis ikke deltagende. Håndtering av båt og utstyr går derfor ganske hardt for seg og vi ser at store kjettinger med digre hengelåser slenges flere meter rett ned på ubeskyttet gelcoat og at seil dras på en måte over båt og bom som gjør at de lett får rift og skader.


img_2758.jpg?w=2046

 

Været er foreløpig godt og varmt og i dag 8 november er første dagen vi har hatt regn på flere uker. Vi er selvsagt opptatt av værmeldingene og så langt har både ICON og Arome vært svært pålitelige med bare små endringer en hel uke frem i tid. Inntrykket vårt er at ICON så langt har vært litt bedre på det meste og spesielt best på tiden for været. De siste to ukene har det vært flott båtvær med over 20 grader hver dag. Det skal bli spennende å følge været videre utover vinteren og se om det holder seg like forutsigbart.

 

img_2766.jpg?w=2048

Minstematrosen lærer seg symaskin i kunst og håndverk timen.  
En lue i Sunbrella kanskje?


img_2776.jpg?w=2048

Skarpøye planlegger neste ukes båtskole.


Den nye vaskemetoden demonstrert i forrige innlegg fungerer utmerket på småplagg så lenge man har tilgang til varmtvann og nok vann. Utfordringen er ikke vaskingen men å tørke dette, det er derfor innlysende å legge vaskedagen på en dag med sol. Å vri opp klær er ikke bare tungt men det sliter en god del på klærne også. Vi må se om det finnes enklere måter å grovtørke på. En slik presse som bestemor hadde i gamledager hadde vært utmerket til formålet, bare i litt mindre format.
 

img_0845.jpg

 

Ellers finnes det nymotens saker som dette: https://tinyurl.com/y37azxku

Om noen av dere som leser har flere forslag, eller gode ideer så legg inn en kommentar eller send oss en melding.

 

En båt vi ofte ser her i havna er skolebåten for de som skal ta båtsertifikat her i Frankrike. Alle som skal føre motorbåt med mer enn 6 hk. må ha et sertifikat. Sertifikatet består av en teoretisk og en praktisk del. Det er den praktiske øvelsen vi ser her i havna og føreren skal ha minst to timer ved roret og utføre en del manøvre for å bestå. Standard båtførerbevis gir føreren tilgang til å navigere 6 nm. fra land, med et offshore kurs i tillegg så utvides avstanden til ubegrenset. Så langt jeg forstår så inkluderer beviset bruk av VHF i Franske farvann. Private båter som har seil som hovedfremdrift har merkelig nok ingen krav til sertifikat. Kostnaden varierer mellom 3-5 tusen for std. sertifikat, offshore lappen koster i tillegg 2-6 tusen.

 

img_2759.jpg?w=1492

Skolebåten.

 

Av båtprosjekter så er det ikke så mye å nevne, stort sett så fungerer alle løsningene vi har nå. Vi kunne tenke oss å bygge om eller forbedre dusjrommet for å utnytte plassen bedre, samt lage en bedre løsning på bakveggen enn det Bavaria var i stand til å gjøre. Denne veggen er laget i løvtynn glassfiber med elendig tilpasning. Dusjen har en enorm sitteplate i polymer for store Tyske romper, dvs. 2-3 av NorskSvensk størrelse. Siden vi aldri sitter å dusjer, eller tørker vått tøy der kan denne plassen kanskje utnyttes til noe mer enn vi gjør nå. I dag lagrer vi en stor førstehjelpsveske samt redningsvester og noen toalett artikler i rommet. Bak veggen ligger septiktanken så der må det være en form form tilgang. Vi tenker på saken og kommer ikke til å endre noe før vi har en plan.

 

E4DC762B-7B13-46B2-9CBD-CE2B02CED79A.jpeg.1e363958acd53079191d4abf443998a3.jpeg185C37B5-BFAD-4469-A1DF-960CAD38254A.jpeg.66b0576418402019bb0908c54099f410.jpeg

Dusjen.

 

Som en kuriositet helt på slutten så kan vi nevne at polariseringen mellom motorbåt og seilbåt eiere også eksisterer i Frankrike. Denne herremannen var tydeligvis ikke helt fornøyd med naboen og lot vannet gå høyt og lavt på nabobåten..vi trodde nesten ikke våre øyne når vi så dette.


img_0813.jpg
Om nabobåten ikke er gul nok så…:eek:

(å neida han tisset ikke havet, vi har det på film)

 

 

Note to self; Om fendertauene er våte når det ikke har regnet på en stund så ta på handsker!

:giggle:

 

 

 

Barbaria

Barbaria

Piss off…!

4-8 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France.

 

Det er stille dager her i havnen, og ellers i Frankrike skal vi tro nyhetene. Det virker i stor grad som folk respekterer den gjeldene lockdown. Vi møter nå patruljerende politi på hver tur vi er ute å går nå, deres oppgaven er nok å være mer synlig og kontrollere at skjema er utfylt samt veileder de som ikke har sakene på stell.
 

I tillegg til oss er det kun en annen Fransk båt som det bor en mann i som vi har kunnes se. Det ser foreløpig ut som de fleste har tenkt å ha båten på vannet over vinteren selv om noen motorbåter nå taes opp for vinteren. Det er egne firma som tar opp båtene og eierene er tydeligvis ikke deltagende. Håndtering av båt og utstyr går derfor ganske hardt for seg og vi ser at store kjettinger med digre hengelåser slenges flere meter rett ned på ubeskyttet gelcoat og at seil dras på en måte over båt og bom som gjør at de lett får rift og skader.


img_2758.jpg?w=2046

 

Været er foreløpig godt og varmt og i dag 8 november er første dagen vi har hatt regn på flere uker. Vi er selvsagt opptatt av værmeldingene og så langt har både ICON og Arome vært svært pålitelige med bare små endringer en hel uke frem i tid. Inntrykket vårt er at ICON så langt har vært litt bedre på det meste og spesielt best på tiden for været. De siste to ukene har det vært flott båtvær med over 20 grader hver dag. Det skal bli spennende å følge været videre utover vinteren og se om det holder seg like forutsigbart.

 

img_2766.jpg?w=2048

Minstematrosen lærer seg symaskin i kunst og håndverk timen.  
En lue i Sunbrella kanskje?


img_2776.jpg?w=2048

Skarpøye planlegger neste ukes båtskole.


Den nye vaskemetoden demonstrert i forrige innlegg fungerer utmerket på småplagg så lenge man har tilgang til varmtvann og nok vann. Utfordringen er ikke vaskingen men å tørke dette, det er derfor innlysende å legge vaskedagen på en dag med sol. Å vri opp klær er ikke bare tungt men det sliter en god del på klærne også. Vi må se om det finnes enklere måter å grovtørke på. En slik presse som bestemor hadde i gamledager hadde vært utmerket til formålet, bare i litt mindre format.
 

img_0845.jpg

 

Ellers finnes det nymotens saker som dette: https://tinyurl.com/y37azxku

Om noen av dere som leser har flere forslag, eller gode ideer så legg inn en kommentar eller send oss en melding.

 

En båt vi ofte ser her i havna er skolebåten for de som skal ta båtsertifikat her i Frankrike. Alle som skal føre motorbåt med mer enn 6 hk. må ha et sertifikat. Sertifikatet består av en teoretisk og en praktisk del. Det er den praktiske øvelsen vi ser her i havna og føreren skal ha minst to timer ved roret og utføre en del manøvre for å bestå. Standard båtførerbevis gir føreren tilgang til å navigere 6 nm. fra land, med et offshore kurs i tillegg så utvides avstanden til ubegrenset. Så langt jeg forstår så inkluderer beviset bruk av VHF i Franske farvann. Private båter som har seil som hovedfremdrift har merkelig nok ingen krav til sertifikat. Kostnaden varierer mellom 3-5 tusen for std. sertifikat, offshore lappen koster i tillegg 2-6 tusen.

 

img_2759.jpg?w=1492

Skolebåten.

 

Av båtprosjekter så er det ikke så mye å nevne, stort sett så fungerer alle løsningene vi har nå. Vi kunne tenke oss å bygge om eller forbedre dusjrommet for å utnytte plassen bedre, samt lage en bedre løsning på bakveggen enn det Bavaria var i stand til å gjøre. Denne veggen er laget i løvtynn glassfiber med elendig tilpasning. Dusjen har en enorm sitteplate i polymer for store Tyske romper, dvs. 2-3 av NorskSvensk størrelse. Siden vi aldri sitter å dusjer, eller tørker vått tøy der kan denne plassen kanskje utnyttes til noe mer enn vi gjør nå. I dag lagrer vi en stor førstehjelpsveske samt redningsvester og noen toalett artikler i rommet. Bak veggen ligger septiktanken så der må det være en form form tilgang. Vi tenker på saken og kommer ikke til å endre noe før vi har en plan.

 

E4DC762B-7B13-46B2-9CBD-CE2B02CED79A.jpeg.1e363958acd53079191d4abf443998a3.jpeg185C37B5-BFAD-4469-A1DF-960CAD38254A.jpeg.66b0576418402019bb0908c54099f410.jpeg

Dusjen.

 

Som en kuriositet helt på slutten så kan vi nevne at polariseringen mellom motorbåt og seilbåt eiere også eksisterer i Frankrike. Denne herremannen var tydeligvis ikke helt fornøyd med naboen og lot vannet gå høyt og lavt på nabobåten..vi trodde nesten ikke våre øyne når vi så dette.


img_0813.jpg
Om nabobåten ikke er gul nok så…:eek:

(å neida han tisset ikke havet, vi har det på film)

 

 

Note to self; Om fendertauene er våte når det ikke har regnet på en stund så ta på handsker!

:giggle:

 

 

 



×
×
  • Create New...