Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Nå er det en stund siden oppdatering. Det er ikke allverden å skrive om i lockdown, men nå skjer det saker igjen.

 

We may have to use our weapons on you!

19-27 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Dagene ruller på her og livet blir noe ensformig under denne lockdownen. Vi og mange andre er nå skikkelig lei av å bære munnbind når vi er ute. Vi ser fler og fler som går uten, eller med munnbindet hånda. Vi legger derfor våre «maskefrie» turer utenom byen hvor vi møter lite mennesker og kan gå uten munnbind. Det snakkes om lettelser i noen restriksjoner i nær fremtid og vi ser frem mot hva det kan innebære for oss.

Etter Mistralen i den siste uken i November så har temperaturen endret seg og det er noe kaldere i luften, shortsen er derfor parkert til fordel for langbukser inntil videre. Men det er fremdeles deilig på dagtid når solen skinner og det gjør den nesten hver dag. Julepynten har kommet opp i byen og palmer med juledekorasjoner og gater med julelys gir kveldsturene en god julestemning.


119B52E5-5EBE-4B97-A14A-B405FB758C6E.jpeg.a8c7deaff8a6b24e92e2013d6f8754c2.jpeg110F46C8-11E6-4FEC-B787-0D71C7CD8311.jpeg.1811827505ba4288ec94a206209ab7d1.jpeg
 

28-30 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Fra og med fredag 28 november har det kommet lettelser i restriksjonene. Vi kan nå bevege oss ute på tur i tre timer og inntil 20 kilometer fra hjemstedet. Alle ikke essensielle butikker har åpnet bortsett fra puber, barer og spisesteder. Den aller gledeligste nyheten er at det nå skal være lov å bruke båten igjen, men kun for korte turer på maks 10 nautiske mil fra hjemmehavnen og man må fylle ut et sjøsertifikat før man drar ut.

 

image.jpeg.97bbe8d45b19e3a644b7e48250f2255a.jpeg
 

I god politisk ånd så ble reglen endret på nytt den 30 november og vi trenger nå ikke lengre et sertifikat, men bruker samme dokumentasjon som vi har hatt med oss ut på gåtur.

 

Vår kontrakt med båthavnen her i Cavalaire går ut 30 November, og vi har bedt om en fornyelse på 1 mnd. ekstra. Men, siden vi har booket en hjemreise for minstematrosen 16 desember fra Nice så ser vi på muligheten for å flytte oss nærmere Nice flyplassen. Vi har hele tiden ønsket å dra innom St.Tropez som ligger 7 nm i luftlinje fra oss, men det er 16 nm sjøveien. Vi sender en mail til havnen i St. Tropez om de har ledig plass til oss i desember.

 

Vi får svar samme dag og vi ønskes velkommen med ledig plass, prisen for vår båt på vinterstid er €25 pr. døgn. I høysesong måtte vi betalt hele €135 pr. døgn, altså over kr 40.000,- pr.mnd. :crazy:

 

1-3 Desember 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Nå har vi vært her i Cavalaire i over en måned og vi føler oss veldig klare for å se noe nytt. Vi har derfor bestemt oss for å seile til St. Tropez den 3 desember. Vi klarerer ut å betaler vårt mellomlegg i Cavalaire og setter endelig kursen ut i det blå. Værmeldingen stemmer på en prikk og solen skinner fra klar himmel og varmer godt. Det er ikke meldt om noe vind og havet er speilblankt så det blir motor hele veien til St. Topez. Vi bryr oss ikke om motorduren og er bare glade for å være ute og kunne puste fritt igjen.

 

Vi regner med at vi kan bli stoppet av myndigheter på veien og holder derfor utkikk etter potensielle båter på AIS og med kikkert. Vi har uansett all dokumentasjon klar i tilfelle noen skulle ønske å se denne. Vi ser bare en og annen liten fiskebåt samt en fritidsbåt på veien.

 

Plutselig får vi inn en foruroligende situasjon på VHF hvor et Fransk krigsskip truer med å skyte på en ikke samarbeidsvillig fiskebåt i internasjonalt farvann. Samtalen tar en uvirkelig vending når fiskebåten ber de dra til helvete for han akter å fiske videre. Varselskudd blir etter sigende avfyrt og fiskebåten gir til slutt opp og blir bordet. Det Franske marinefartøyer påberoper seg rett til å borde fiskebåten selv om den er i internasjonalt farvann under det jeg oppfatter som «one flag state investigation».

 


Vi tenker i ettertid at dette må ha vært en øvelse i regi fra marinebasen i Toulon og takker for oppvisningen 👍

 

img_0853.jpg?w=2048

Den berømte havnen i St. Tropez


Sothis kommer frem til sin destinasjon uten problemer og vi får en flott kveldstur rundt havnen og gamlebyen i St. Tropez. I følge pilotboken har St. Tropez blitt passé blant super rikingene som nå har flyttet til utkanten av byen, men det ligger fremdeles noen større baljer igjen i havnen.


img_0863.jpg?w=2048

Man har selvsagt motorsykkelen med på båten.

 

Her blant mengder av paparazzier skal bronsebrune kvinner og menn være mye vakrere enn andre steder og vise mer enn noe annet sted. Synd vi er her på vinteren :lol:

 

img_0852.jpg

 

img_0848.jpg

 

img_0856.jpg?w=2048

 

img_0849.jpg?w=2048
Vakker utsikt nesten overalt

 

img_0864.jpg?w=2046

Forskjellen på hvordan motorbåt og seilbåt ankrer opp 🤣

 

Barbaria

Barbaria

Nå er det en stund siden oppdatering. Det er ikke allverden å skrive om i lockdown, men nå skjer det saker igjen.

 

We may have to use our weapons on you!

19-27 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Dagene ruller på her og livet blir noe ensformig under denne lockdownen. Vi og mange andre er nå skikkelig lei av å bære munnbind når vi er ute. Vi ser fler og fler som går uten, eller med munnbindet hånda. Vi legger derfor våre «maskefrie» turer utenom byen hvor vi møter lite mennesker og kan gå uten munnbind. Det snakkes om lettelser i noen restriksjoner i nær fremtid og vi ser frem mot hva det kan innebære for oss.

Etter Mistralen i den siste uken i November så har temperaturen endret seg og det er noe kaldere i luften, shortsen er derfor parkert til fordel for langbukser inntil videre. Men det er fremdeles deilig på dagtid når solen skinner og det gjør den nesten hver dag. Julepynten har kommet opp i byen og palmer med juledekorasjoner og gater med julelys gir kveldsturene en god julestemning.


119B52E5-5EBE-4B97-A14A-B405FB758C6E.jpeg.a8c7deaff8a6b24e92e2013d6f8754c2.jpeg110F46C8-11E6-4FEC-B787-0D71C7CD8311.jpeg.1811827505ba4288ec94a206209ab7d1.jpeg
 

28-30 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Fra og med fredag 28 november har det kommet lettelser i restriksjonene. Vi kan nå bevege oss ute på tur i tre timer og inntil 20 kilometer fra hjemstedet. Alle ikke essensielle butikker har åpnet bortsett fra puber, barer og spisesteder. Den aller gledeligste nyheten er at det nå skal være lov å bruke båten igjen, men kun for korte turer på maks 10 nautiske mil fra hjemmehavnen og man må fylle ut et sjøsertifikat før man drar ut.

 

image.jpeg.97bbe8d45b19e3a644b7e48250f2255a.jpeg
 

I god politisk ånd så ble reglen endret på nytt den 30 november og vi trenger nå ikke lengre et sertifikat, men bruker samme dokumentasjon som vi har hatt med oss ut på gåtur.

 

Vår kontrakt med båthavnen her i Cavalaire går ut 30 November, og vi har bedt om en fornyelse på 1 mnd. ekstra. Men, siden vi har booket en hjemreise for minstematrosen 16 desember fra Nice så ser vi på muligheten for å flytte oss nærmere Nice flyplassen. Vi har hele tiden ønsket å dra innom St.Tropez som ligger 7 nm i luftlinje fra oss, men det er 16 nm sjøveien. Vi sender en mail til havnen i St. Tropez om de har ledig plass til oss i desember.

 

Vi får svar samme dag og vi ønskes velkommen med ledig plass, prisen for vår båt på vinterstid er €25 pr. døgn. I høysesong måtte vi betalt hele €135 pr. døgn, altså over kr 40.000,- pr.mnd. :crazy:

 

1-3 Desember 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

 

Nå har vi vært her i Cavalaire i over en måned og vi føler oss veldig klare for å se noe nytt. Vi har derfor bestemt oss for å seile til St. Tropez den 3 desember. Vi klarerer ut å betaler vårt mellomlegg i Cavalaire og setter endelig kursen ut i det blå. Værmeldingen stemmer på en prikk og solen skinner fra klar himmel og varmer godt. Det er ikke meldt om noe vind og havet er speilblankt så det blir motor hele veien til St. Topez. Vi bryr oss ikke om motorduren og er bare glade for å være ute og kunne puste fritt igjen.

 

Vi regner med at vi kan bli stoppet av myndigheter på veien og holder derfor utkikk etter potensielle båter på AIS og med kikkert. Vi har uansett all dokumentasjon klar i tilfelle noen skulle ønske å se denne. Vi ser bare en og annen liten fiskebåt samt en fritidsbåt på veien.

 

Plutselig får vi inn en foruroligende situasjon på VHF hvor et Fransk krigsskip truer med å skyte på en ikke samarbeidsvillig fiskebåt i internasjonalt farvann. Samtalen tar en uvirkelig vending når fiskebåten ber de dra til helvete for han akter å fiske videre. Varselskudd blir etter sigende avfyrt og fiskebåten gir til slutt opp og blir bordet. Det Franske marinefartøyer påberoper seg rett til å borde fiskebåten selv om den er i internasjonalt farvann under det jeg oppfatter som «one flag state investigation».

 


Vi tenker i ettertid at dette må ha vært en øvelse i regi fra marinebasen i Toulon og takker for oppvisningen 👍

 

img_0853.jpg?w=2048

Den berømte havnen i St. Tropez


Sothis kommer frem til sin destinasjon uten problemer og vi får en flott kveldstur rundt havnen og gamlebyen i St. Tropez. I følge pilotboken har St. Tropez blitt passé blant super rikingene som nå har flyttet til utkanten av byen, men det ligger fremdeles noen større baljer igjen i havnen.


img_0863.jpg?w=2048

Man har selvsagt motorsykkelen med på båten.

 

Her blant mengder av paparazzier skal bronsebrune kvinner og menn være mye vakrere enn andre steder og vise mer enn noe annet sted. Synd vi er her på vinteren :lol:

 

img_0852.jpg

 

img_0848.jpg

 

img_0856.jpg?w=2048

 

img_0849.jpg?w=2048
 

img_0864.jpg?w=2046

Forskjellen på hvordan motorbåt og seilbåt ankrer opp 🤣

B7EA43D1-D6DA-4ABD-B4D2-2CD7A73965E9.jpeg

1EB56DF2-A936-4527-903F-5B27138E956D.jpeg



×
×
  • Create New...