Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Lekkasje i Mancaven!

3 Februar 2021 Port Vauban, Antibes France.

 

Dagene går og vi ligger fremdeles trygt her i Port Vauban. Vi har forlenget oppholdet her til 12 februar i påvente av lettere restriksjoner. Havnesjefen sier at vi nå kan seile så langt vi ønsker innen for de 12 timene mellom klokka 6 og 18, men om vi seiler f.eks. til Monaco, som står på vår ønskeliste, så må vi ha en PCR test dersom vi ønsker å returnere til Frankrike.


Monaco kommer antagelig til å utgå fra planene foreløpig, men den nye informasjonen fikk oss hektet på en alternativ løsning. Havnen Calvi på Korsika ligger omtrent 95 nm. fra Antibes, noe som bør være gjennomførbart på ca. 20 timer i godt vær. Om vi seiler ut fra Antibes på dagen så er vi utenfor Fransk farvann før et seilforbud inntrer Kl. 1800. Når vi igjen kommer inn i Fransk farvann utenfor Korsika er vi også innenfor tiden hvor det er lov å seile.

 

img_1824.jpg

Monaco har en 100 nm korridor ut i havet, et sted må jo pengestrømmen gå.

 

Vi ser at dette kan oppfattes som et smutthull og bryter mot intensjonen med seilforbudet og vi spurte derfor havnesjefen om dette var noe som kunne gjennomføres uten at dette ble sett som noe negativt. Han mente at dette var innenfor så lenge vi dro fra Fransk havn og legger til i en Fransk havn uten å være i et annet land på veien. Korsika er «ikke helt Frankrike» og de styrer mye selv, så det er viktig å sjekke opp lokale tillatelser i forkant. Frem til 8 februar så er alle fritidsreisende fra fastlandet til Korsika pålagt å ha med seg en negativ PCR eller hurtigtest som ikke er eldre enn 72 timer. Det er fullt mulig å ta en antigen hurtigtest her i Antibes til selvkost så det er løsbart om de forlanger dette etter 8 februar, men….


Til tross for drakoniske tiltak siden oktober så ser det dessverre ikke ut til at smitteutviklingen vil gå ned til det nivået som Macron ønsker i Frankrike. Lockdown light (portforbud 18.00 til 06.00 og stengte restauranter etc.) ser ikke ut til å fungere, smitten og innleggelser stiger igjen etter en nedgang i november. Macron ønsker under 5000 pr. dag for å åpne opp, men det blir en fjern drøm nå gårsdagen viser 23 337 nye smittede, og et nasjonalt R-tall på 1.09 og 1,12 i regionen der vi er.

 

img_1822.jpg

                                                Dårlige nyheter på statistikken.

 

Det Franske folket er nå så vant med strenge restriksjoner at det er knapt et menneske som reagerer på at Macron ikke kaller nåværende limbo status med portforbud for en lockdown. Men vi får en følelse av at aggresjonen ligger rett under pannebrasken på de fleste, en liten gnist eller sommertemperaturer kan antagelig antenne voldsomme protester. I Nice og andre steder har restauranteiere i fortvilelse åpnet opp til tross for forbud og regler, de ble raskt lukket og at straffen ble mild sier sitt. Det er ikke tiden for å statuere eksempler har noen funnet ut. Nå går restauranter under jorden, adressene og åpningstidene spres like fort som Corona viruset via jungeltelegrafen.

 

img_1746-1.jpg

Flyplass logikk.

 

Oh well, her på Sothis har jeg gått å sett på en liten lekkasje av rustvann fra eksospotten. Denne lille stripen har kommet til syne etter vi har ligget stille en stund. Når jeg ser nærmere i kroken så ser det ut som det har dryppet en stund, men nå har det utviklet seg til en liten vannstripe. Etter litt googling så ser jeg at det kan oppstå korrosjon i sveisen på denne potta. Ikke så rart med tanke på miljøet. Sveisesømmen ser bra ut på utsiden, men vi bestemmer oss for å demontere hele potta å ta en nærmere kikk.

 

Stussen på det nedre lokket ser for meg ut til å ha blitt reparert tidligere med stålplast eller noe lignende. Uansett så ser det ut til at lekkasjen ligger i denne stussen uten at jeg kan se et stort hull noe sted. Etter litt knakking med skrutrekker så hører man tydelig forskjell på metall og der reparasjonen har blitt utført uten at jeg klarer å knakke hull noe sted.


img_4126.jpg?w=2048

Merkelig overflate.

 

Vi bestemmer oss allikevel å bytte ut hele eksospotten med en ny. Vi ser at Vetus har potter i hel plastikk til en billig penge som antagelig kan brukes uten risiko for ny korrosjon. Men som skarpe Skarpøye uttrykker «kjøper man uorginalt så kommer det som regel en kost i tillegg» noe jeg tildels er enig i her. Om vi skulle installert en uoriginal potte ville vi blitt nødt til å finne på en Reodor løsning å feste potta på, den originale kan vi bare smelle rett på der den gamle satt. Vi bestemmer oss derfor å kjøpe en Volvo original og bruke den gamle som reservedel. Kostnaden er €405 på Volvosjappa rett oppi gata.

 

img_1829.jpg

Ny potte innkjøpt.

 

Dette var selvsagt en reservedel som vi ikke hadde tenkt på, og var derfor ikke en del av vår rikholdige reservedel lager. Men nå har vi en brukt på lager om vi møter noen som måtte trenge hjelp.

 

Skarpøye er på nippet til mytteri om dagen og morer seg med å gjøre narr av El Capitan på film. Slike friheter er normalt forbeholdt kapteinen, om mannskapet har så mye energi til overs så er det på tide med hardt arbeid i skrubben :giggle:

 

 

Barbaria

Barbaria

Lekkasje i Mancaven!

3 Februar 2021 Port Vauban, Antibes France.

 

Dagene går og vi ligger fremdeles trygt her i Port Vauban. Vi har forlenget oppholdet her til 12 februar i påvente av lettere restriksjoner. Havnesjefen sier at vi nå kan seile så langt vi ønsker innen for de 12 timene mellom klokka 6 og 18, men om vi seiler f.eks. til Monaco, som står på vår ønskeliste, så må vi ha en PCR test dersom vi ønsker å returnere til Frankrike.


Monaco kommer antagelig til å utgå fra planene foreløpig, men den nye informasjonen fikk oss hektet på en alternativ løsning. Havnen Calvi på Korsika ligger omtrent 95 nm. fra Antibes, noe som bør være gjennomførbart på ca. 20 timer i godt vær. Om vi seiler ut fra Antibes på dagen så er vi utenfor Fransk farvann før et seilforbud inntrer Kl. 1800. Når vi igjen kommer inn i Fransk farvann utenfor Korsika er vi også innenfor tiden hvor det er lov å seile.

 

img_1824.jpg

Monaco har en 100 nm korridor ut i havet et sted må jo pengestrømmen gå.

 

Vi ser at dette kan oppfattes som et smutthull og bryter mot intensjonen med seilforbudet og vi spurte derfor havnesjefen om dette var noe som kunne gjennomføres uten at dette ble sett som noe negativt. Han mente at dette var innenfor så lenge vi dro fra Fransk havn og legger til i en Fransk havn uten å være i et annet land på veien. Korsika er «ikke helt Frankrike» og de styrer mye selv, så det er viktig å sjekke opp lokale tillatelser i forkant. Frem til 8 februar så er alle fritidsreisende fra fastlandet til Korsika pålagt å ha med seg en negativ PCR eller hurtigtest som ikke er eldre enn 72 timer. Det er fullt mulig å ta en antigen hurtigtest her i Antibes til selvkost så det er løsbart om de forlanger dette etter 8 februar, men….


Til tross for drakoniske tiltak siden oktober så ser det dessverre ikke ut til at smitteutviklingen vil gå ned til det nivået som Macron ønsker i Frankrike. Lockdown light (portforbud 18.00 til 06.00 og stengte restauranter etc.) ser ikke ut til å fungere, smitten og innleggelser stiger igjen etter en nedgang i november. Macron ønsker under 5000 pr. dag for å åpne opp, men det blir en fjern drøm nå gårsdagen viser 23 337 nye smittede, og et nasjonalt R-tall på 1.09 og 1,12 i regionen der vi er.

 

img_1822.jpg

                                                Dårlige nyheter på statistikken.

 

Det Franske folket er nå så vant med strenge restriksjoner at det er knapt et menneske som reagerer på at Macron ikke kaller nåværende limbo status med portforbud for en lockdown. Men vi får en følelse av at aggresjonen ligger rett under pannebrasken på de fleste, en liten gnist eller sommertemperaturer kan antagelig antenne voldsomme protester. I Nice og andre steder har restauranteiere i fortvilelse åpnet opp til tross for forbud og regler, de ble raskt lukket og at straffen ble mild sier sitt. Det er ikke tiden for å statuere eksempler har noen funnet ut. Nå går restauranter under jorden, adressene og åpningstidene spres like fort som Corona viruset via jungeltelegrafen.

 

img_1746-1.jpg

Flyplass logikk.

 

Oh well, her på Sothis har jeg gått å sett på en liten lekkasje av rustvann fra eksospotten. Denne lille stripen har kommet til syne etter vi har ligget stille en stund. Når jeg ser nærmere i kroken så ser det ut som det har dryppet en stund, men nå har det utviklet seg til en liten vannstripe. Etter litt googling så ser jeg at det kan oppstå korrosjon i sveisen på denne potta. Ikke så rart med tanke på miljøet. Sveisesømmen ser bra ut på utsiden, men vi bestemmer oss for å demontere hele potta å ta en nærmere kikk.

 

Stussen på det nedre lokket ser for meg ut til å ha blitt reparert tidligere med stålplast eller noe lignende. Uansett så ser det ut til at lekkasjen ligger i denne stussen uten at jeg kan se et stort hull noe sted. Etter litt knakking med skrutrekker så hører man tydelig forskjell på metall og der reparasjonen har blitt utført uten at jeg klarer å knakke hull noe sted.


img_4126.jpg?w=2048

Merkelig overflate.

 

Vi bestemmer oss allikevel å bytte ut hele eksospotten med en ny. Vi ser at Vetus har potter i hel plastikk til en billig penge som antagelig kan brukes uten risiko for ny korrosjon. Men som skarpe Skarpøye uttrykker «kjøper man uorginalt så kommer det som regel en kost i tillegg» noe jeg tildels er enig i her. Om vi skulle installert en uoriginal potte ville vi blitt nødt til å finne på en Reodor løsning å feste potta på, den originale kan vi bare smelle rett på der den gamle satt. Vi bestemmer oss derfor å kjøpe en Volvo original og bruke den gamle som reservedel. Kostnaden er €405 på Volvosjappa rett oppi gata.

 

img_1829.jpg

Ny potte innkjøpt.

 

Dette var selvsagt en reservedel som vi ikke hadde tenkt på, og var derfor ikke en del av vår rikholdige reservedel lager. Men nå har vi en brukt på lager om vi møter noen som måtte trenge hjelp.

 

Skarpøye er på nippet til mytteri om dagen og morer seg med å gjøre narr av El Capitan på film. Slike friheter er normalt forbeholdt kapteinen, om mannskapet har så mye energi til overs så er det på tide med hardt arbeid i skrubben :giggle:

 

 



×
×
  • Create New...