Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Tett som en potte
8 Juni 2021 Marina Stella del sud, Italia.


Etter 16 dager for anker var det på tide å besøke en marina. Det går hardt på vannforbruket nå i varmen og vasking av båt etc. er det ikke rom for. Alt vann på tankene går med til matlaging og til nød drikke. Smaken på vannet er ikke den beste så vi foretrekker nå å drikke fra kjøpte flasker. Båten er full av salt og noe som ligner rød sand så det er godt å få spylt av skitten.

 

Under spyling av cockpit finner jeg ut at begge avløpene er potte tette. I en senter cockpit båt så er disse avløpene ganske viktige. Dersom det skulle komme vann inn i cockpiten så har det ikke noe annet sted å renne enn inn i kabinen om dreneringen er tett. Etter litt staking så viser det seg at enorme mengder med barklignende saker har tettet igjen rørene så til de grader at jeg må bruke to dager, i 35 grader sol, med stakefjær før de igjen tar til seg vann slik de skal. Vår teori er at dette må komme fra slusene på kanalturene den siste tiden. Godt vi oppdaget dette før vi virkelig trengte disse drenerings hullene. Har du slike hull så er det kanskje på tide å sjekke de.

 

På en annen side ser jeg har forrige eier har montert 2 stk. høyttalere ganske lavt nede på pidestallen. Skulle cockpiten bli full av vann så er antagelig dette to flotte vanninntak som leder rett ned til motoren og autopilot motoren. Det er jo bare en pappmebran i slike høyttalere og de tåler vel ikke allverden selv om det er marine høyttalere? Jeg får se om jeg bytter de ut med et par inspeksjonsluker.

 

1749AFDF-2EDB-4862-9B7D-EDAE93151A5B.jpeg.c3d8d63e7dd0d725edc76da2c4f933bd.jpeg

Endelig åpning og kanskje en uønsket en?

 

Etter inspeksjon av oljen på girkassen viser at oljen har fått en liten hvit nyanse i seg. Det er vel neppe noe positivt at det er litt vann i oljen. Drevet var trykkprøvet og funnet i orden når vi dro fra Norge, men ting kan vel skje underveis. Vi har jo skiftet olje på motoren nylig så et skifte på girkassen og drev er vel på tide. Jeg er usikker på om det er mulig å få ut mesteparten av oljen fra girkassen og drevet ved å bruke en oljesuger i peilehullet på girkassen, er det noen som vet om det er mulig?

 

90F17C3D-031D-4998-9B02-6A1FE33AEA25.jpeg.bd7a7c0eb245308b7ef827bce49d4502.jpeg

Er det mulig å suge ut mesteparten av oljen av drevet via nummer 7?

 

Barbaria

Barbaria

Tett som en potte
8 Juni 2021 Marina Stella del sud, Italia.


Etter nesten 16 dager for anker var det på tide å besøke en marina. Det går hardt på vannforbruket nå i varmen og vasking av båt etc. er det ikke rom for. Alt vann på tankene går med til matlaging og til nød drikke. Smaken på vannet er ikke den beste så vi foretrekker nå å drikke fra kjøpte flasker. Båten er full av salt og noe som ligner rød sand så det er godt å få spylt av skitten.

 

Under spyling av cockpit finner jeg ut at begge avløpene er potte tette. I en senter cockpit båt så er disse avløpene ganske viktige. Dersom det skulle komme vann inn i cockpiten så har det ikke noe annet sted å renne enn inn i kabinen om dreneringen er tett. Etter litt staking så viser det seg at enorme mengder med barklignende saker har tettet igjen rørene så til de grader at jeg må bruke to dager, i 35 grader sol, med stakefjær før de igjen tar til seg vann slik de skal. Vår teori er at dette må komme fra slusene på kanalturene den siste tiden. Godt vi oppdaget dette før vi virkelig trengte disse drenerings hullene. Har du slike hull så er det kanskje på tide å sjekke de.

 

På en annen side ser jeg har forrige eier har montert 2 stk. høyttalere ganske lavt nede på pidestallen. Skulle cockpiten bli full av vann så er antagelig dette to flotte vanninntak som leder rett ned til motoren og autopilot motoren. Det er jo bare en pappmebran i slike høyttalere og de tåler vel ikke allverden selv om det er marine høyttalere? Jeg får se om jeg bytter de ut med et par inspeksjonsluker.

 

1749AFDF-2EDB-4862-9B7D-EDAE93151A5B.jpeg.c3d8d63e7dd0d725edc76da2c4f933bd.jpeg

Endelig åpning og kanskje en uønsket en?

 

Etter inspeksjon av oljen på girkassen viser at oljen har fått en liten hvit nyanse i seg. Det er vel neppe noe positivt at det er litt vann i oljen. Drevet var trykkprøvet og funnet i orden når vi dro fra Norge, men ting kan vel skje underveis. Vi har jo skiftet olje på motoren nylig så et skifte på girkassen og drev er vel på tide. Jeg er usikker på om det er mulig å få ut mesteparten av oljen fra girkassen og drevet ved å bruke en oljesuger i peilehullet på girkassen, er det noen som vet om det er mulig?

 

90F17C3D-031D-4998-9B02-6A1FE33AEA25.jpeg.bd7a7c0eb245308b7ef827bce49d4502.jpeg

Er det mulig å suge ut mesteparten av oljen av drevet via nummer 7?

 

Barbaria

Barbaria

Tett som en potte
8 Juni 2021 Marina Stella del sud, Italia.


Etter nesten 20 dager for anker var det på tide å besøke en marina. Det går hardt på vannforbruket nå i varmen og vasking av båt etc. er det ikke rom for. Alt vann på tankene går med til matlaging og til nød drikke. Smaken på vannet er ikke den beste så vi foretrekker nå å drikke fra kjøpte flasker. Båten er full av salt og noe som ligner rød sand så det er godt å få spylt av skitten.

 

Under spyling av cockpit finner jeg ut at begge avløpene er potte tette. I en senter cockpit båt så er disse avløpene ganske viktige. Dersom det skulle komme vann inn i cockpiten så har det ikke noe annet sted å renne enn inn i kabinen om dreneringen er tett. Etter litt staking så viser det seg at enorme mengder med barklignende saker har tettet igjen rørene så til de grader at jeg må bruke to dager, i 35 grader sol, med stakefjær før de igjen tar til seg vann slik de skal. Vår teori er at dette må komme fra slusene på kanalturene den siste tiden. Godt vi oppdaget dette før vi virkelig trengte disse drenerings hullene. Har du slike hull så er det kanskje på tide å sjekke de.

 

På en annen side ser jeg har forrige eier har montert 2 stk. høyttalere ganske lavt nede på pidestallen. Skulle cockpiten bli full av vann så er antagelig dette to flotte vanninntak som leder rett ned til motoren og autopilot motoren. Det er jo bare en pappmebran i slike høyttalere og de tåler vel ikke allverden selv om det er marine høyttalere? Jeg får se om jeg bytter de ut med et par inspeksjonsluker.

 

1749AFDF-2EDB-4862-9B7D-EDAE93151A5B.jpeg.c3d8d63e7dd0d725edc76da2c4f933bd.jpeg

Endelig åpning og kanskje en uønsket en?

 

Etter inspeksjon av oljen på girkassen viser at oljen har fått en liten hvit nyanse i seg. Det er vel neppe noe positivt at det er litt vann i oljen. Drevet var trykkprøvet og funnet i orden når vi dro fra Norge, men ting kan vel skje underveis. Vi har jo skiftet olje på motoren nylig så et skifte på girkassen og drev er vel på tide. Jeg er usikker på om det er mulig å få ut mesteparten av oljen fra girkassen og drevet ved å bruke en oljesuger i peilehullet på girkassen, er det noen som vet om det er mulig?

 

90F17C3D-031D-4998-9B02-6A1FE33AEA25.jpeg.bd7a7c0eb245308b7ef827bce49d4502.jpeg

Er det mulig å suge ut mesteparten av oljen av drevet via nummer 7?

 



×
×
  • Create New...