Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Tilbake til Italia, vår nye hjem!

12-18 Juli 2021, Siracusa grand Harbour Sicilia, Italy

 

Vår siste natt på Malta ble som så mange andre netter tilbrakt på svai. Bukten med det klingende navnet Il-Ħofra l-Kbira ligger sørøst på Malta i nærheten fiskelandsbyen Marsaxlokk, og er en svært så populær ankervik i le for nordvest vinden. I dag setter vi kursen mot Porto Palo på Sicilia en distanse på ca. 50 nm. 07.30 setter vi seil og vinden drar oss sakte over den trafikkerte Malta kanalen og vi ankommer Porto Palo uten hendelser i 17.30 tiden.

 

img_1343.jpg

Rolige forhold på vei til Sicilia.

 

 Guideboken melder om noe vanskelige ankerforhold og anbefaler oss å legge opp en trippline på ankeret. Vi satser på flaksen og ankrer uten. Etter et raskt dykk på ankeret ser vi at dette har festet seg på kanten av en klippene vi velger å ankre på nytt, denne gangen med hjelp av google maps som viser hvor sandflekkene ligger.

 

img_3267.jpg

Sjekk google først neste gang.

 

Vi blir liggende ganske beskyttet i Porto Palo et par dager i vente på noen mindre vind før vi drar videre mot Siracusa som vi har hørt mye bra om. Med sol og krystallklart lunket vann så går ventetiden helt greit. Medvinden er fremdeles tilstede og vi motorseiler opp til Siracusa havnebasseng knapt 30 nm Nordover.

 

img_1356.jpg?w=2046

Siracusa

 

Vi melder ankomst og våre intensjoner om å ankre opp på VHF før vi entrer det store havnebassenget. Det blir et par forsøk med ankeret før vi får et skikkelig feste. Rockna ankeret vårt liker dårlig sjøgress og med litt hard bunn sklir ankeret bare bortover bunnen uten å få feste, dette har vi vært med på tidligere, men til slutt så sitter det som et skudd. Det skal bli en del vind så vi må ha et bra feste for å sove godt.
 

Katamaran naboen har ikke feste og kommer drivende mot oss i full fart utpå kvelden. Han klarer å få reddet seg unna kollisjon i siste øyeblikk ved å starte motorene, men dessverre så legger han seg på samme plass og vi må være på utkikk resten av kvelden. Heldigvis ser det ut til at han har fått feste nå.

 

Vi leser at man kan ligge opptil 5 netter gratis i Porto Grande i Siracusa, den store kaien der alle de store yachtene ligger. Som mye annet her i Italia så er det noen byråkratiske hinder som skal forseres før man får en autorisasjon, men etter et par dager med korrespondanse og skjema utfylling pr e-post samt to VHF oppkall senere så får vi omsider lov til å legge til. El Capitan føler at den byråkratiske tålmodigheten nå er brukt opp….men det hjelper ikke.

 

img_1348.jpg?w=2048

Byråkratitrøtt El Capitan.

 

Vi må inn på kontoret til enten Harbormaster eller Guardia Costiera (det blir aldri helt klar for oss hvem som gjør hva) å fylle ut mer skjema. Det viser seg at det er de samme skjema som vi tidligere har fylt ut og sendt på e-post. Heldigvis har vi tatt med vår iPad hvor skjemaene ligger og vi viser at vi allerede har sendt det de trenger, samt litt til. Vi tror det går opp et lys bak disken og mannen forsvinner. Vi må vente i 30 minutter på en kopi av skjema hvor de har skrevet under og godkjent oppholdet. Nå er vi lovlige, men vi har enda ikke sett den lille teksten på kontrakten!

 

img_1360-1.jpg?w=2048

Sothis og to til har klart å forsere etaten!.

 

img_1350.jpg?w=2048

God plass på promenaden, men et jækla liv om natten.

 

Det viser seg at vi ikke kan forlate båten uten å ha kompetente personer ombord som kan flytte båten umiddelbart….det er alltid en hake med gratis.


img_1361.jpg?w=2048
I mangel på skikkelig strand og rent vann så lager man et terrasse og serverer sterk alkohol.

 

Uansett Siracusa er en sjarmerende by med drøssevis av restauranter i de trangeste smug og barer på hvert hjørne, og den minner ikke så lite om de trenge gatene i gamle Chania på Kreta. Vi forsøker en av pizzarestaurantene og blir ikke skuffet, det blir selvsagt takeaway siden vi ikke kan forlate båten i større grad. Har man lite mannskap og skal på byen i Siracusa så bør man ankre opp.

 

img_5594.jpg?w=2048

Tid for refleksjon.

 

Det er snart tid for minstematrosen å mønstre av igjen, tiden går jaggu fort og jeg syntes ikke det er lenge siden vi hentet han i 7 Mai. Turen går derfor de nærmeste dagene til en havn i Catania for en snarlig flytur hjem. Med spredningen av Delta varianten av viruset så vurderer dit hen at det kommer flere restriksjoner i nærmeste fremtid.

 

img_1354.jpg?w=2048

Vi sees snart igjen..

 

Vi hadde planer om å seile til Hellas etter minstemann var levert, men vi regner nå med at Hellas kommer til å stenge ned så snart sommeren og turistsesongen er på hell. Etter å ha lest og hørt om andres erfaringer i Hellas under korona lockdown så ønsker ikke vi å ligge koronafast i Hellas. Dessuten løper den dyre båtskatten TEPAI selv om man ligger i lockdown så langt vi har skjønt.
 

Derfor har vi sikret oss en fast havneplass på Sicilia fra Oktober til Mai 2022. Valget vårt falt på Ragusa tett fulgt av Palermo og Licata som så langt er de mest profesjonelle havnene vi har sett her. Alle har nærhet til flyplass og skal være et godt sted å være om man oppholder seg i båten vinterstid. Vi håper selvsagt at vinter seiling er mulig også i år.

 

img_1353.jpg
Luremus

 

 

Barbaria

Barbaria

Tilbake til Italia, vår nye hjem!

12-18 Juli 2021, Siracusa grand Harbour Sicilia, Italy

 

Vår siste natt på Malta ble som så mange andre netter tilbrakt på svai. Bukten med det klingende navnet Il-Ħofra l-Kbira ligger sørøst på Malta i nærheten fiskelandsbyen Marsaxlokk, og er en svært så populær ankervik i le for nordvest vinden. I dag setter vi kursen mot Porto Palo på Sicilia en distanse på ca. 50 nm. 07.30 setter vi seil og vinden drar oss sakte over den trafikkerte Malta kanalen og vi ankommer Porto Palo uten hendelser i 17.30 tiden.

 

img_1343.jpg

Rolige forhold på vei til Sicilia.

 

 Guideboken melder om noe vanskelige ankerforhold og anbefaler oss å legge opp en trippline på ankeret. Vi satser på flaksen og ankrer uten. Etter et raskt dykk på ankeret ser vi at dette har festet seg på kanten av en klippene vi velger å ankre på nytt, denne gangen med hjelp av google maps som viser hvor sandflekkene ligger.

 

img_3267.jpg

Sjekk google først neste gang.

 

Vi blir liggende ganske beskyttet i Porto Palo et par dager i vente på noen mindre vind før vi drar videre mot Siracusa som vi har hørt mye bra om. Med sol og krystallklart lunket vann så går ventetiden helt greit. Medvinden er fremdeles tilstede og vi motorseiler opp til Siracusa havnebasseng knapt 30 nm Nordover.

 

img_1356.jpg?w=2046

Siracusa

 

Vi melder ankomst og våre intensjoner om å ankre opp på VHF før vi entrer det store havnebassenget. Det blir et par forsøk med ankeret før vi får et skikkelig feste. Rockna ankeret vårt liker dårlig sjøgress og med litt hard bunn sklir ankeret bare bortover bunnen uten å få feste, dette har vi vært med på tidligere, men til slutt så sitter det som et skudd. Det skal bli en del vind så vi må ha et bra feste for å sove godt.
 

Katamaran naboen har ikke feste og kommer drivende mot oss i full fart utpå kvelden. Han klarer å få reddet seg unna kollisjon i siste øyeblikk ved å starte motorene, men dessverre så legger han seg på samme plass og vi må være på utkikk resten av kvelden. Heldigvis ser det ut til at han har fått feste nå.

 

Vi leser at man kan ligge opptil 5 netter gratis i Porto Grande i Siracusa, den store kaien der alle de store yachtene ligger. Som mye annet her i Italia så er det noen byråkratiske hinder som skal forseres før man nå får autorisasjon, men etter et par dager med korrespondanse og skjema utfylling pr e-post samt to VHF oppkall senere så får vi omsider lov til å legge til. El Capitan føler at den byråkratiske tålmodigheten nå er brukt opp….men det hjelper ikke.

 

img_1348.jpg?w=2048

Byråkratitrøtt El Capitan.

 

Vi må inn på kontoret til enten Harbormaster eller Guardia Costiera (det blir aldri helt klar for oss hvem som gjør hva) å fylle ut mer skjema. Det viser seg at det er de samme skjema som vi tidligere har fylt ut og sendt på e-post. Heldigvis har vi tatt med vår iPad hvor skjemaene ligger og vi viser at vi allerede har sendt det de trenger, samt litt til. Vi tror det går opp et lys bak disken og mannen forsvinner. Vi må vente i 30 minutter på en kopi av skjema hvor de har skrevet under og godkjent oppholdet. Nå er vi lovlige, men vi har enda ikke sett den lille teksten på kontrakten!

 

img_1360-1.jpg?w=2048

Sothis og to til har klart å forsere etaten!.

 

img_1350.jpg?w=2048

God plass på promenaden, men et jækla liv om natten.

 

Det viser seg at vi ikke kan forlate båten uten å ha kompetente personer ombord som kan flytte båten umiddelbart….det er alltid en hake med gratis.


img_1361.jpg?w=2048
I mangel på skikkelig strand og rent vann så lager man et terrasse og serverer sterk alkohol.

 

Uansett Siracusa er en sjarmerende by med drøssevis av restauranter i de trangeste smug og barer på hvert hjørne, og den minner ikke så lite om de trenge gatene i gamle Chania på Kreta. Vi forsøker en av pizzarestaurantene og blir ikke skuffet, det blir selvsagt takeaway siden vi ikke kan forlate båten i større grad. Har man lite mannskap og skal på byen i Siracusa så bør man ankre opp.

 

img_5594.jpg?w=2048

Tid for refleksjon.

 

Det er snart tid for minstematrosen å mønstre av igjen, tiden går jaggu fort og jeg syntes ikke det er lenge siden vi hentet han i 7 Mai. Turen går derfor de nærmeste dagene til en havn i Catania for en snarlig flytur hjem. Med spredningen av Delta varianten av viruset så vurderer dit hen at det kommer flere restriksjoner i nærmeste fremtid.

 

img_1354.jpg?w=2048

Vi sees snart igjen..

 

Vi hadde planer om å seile til Hellas etter minstemann var levert, men vi regner nå med at Hellas kommer til å stenge ned så snart sommeren og turistsesongen er på hell. Etter å ha lest og hørt om andres erfaringer i Hellas under korona lockdown så ønsker ikke vi å ligge koronafast i Hellas. Dessuten løper den dyre båtskatten TEPAI selv om man ligger i lockdown så langt vi har skjønt.
 

Derfor har vi sikret oss en fast havneplass på Sicilia fra Oktober til Mai 2022. Valget vårt falt på Ragusa tett fulgt av Palermo og Licata som så langt er de mest profesjonelle havnene vi har sett her. Alle har nærhet til flyplass og skal være et godt sted å være om man oppholder seg i båten vinterstid. Vi håper selvsagt at vinter seiling er mulig også i år.

 

img_1353.jpg
Luremus

 

 

Barbaria

Barbaria

Tilbake til Italia, vår nye hjem!

12-18 Juli 2021, Siracusa grand Harbour Sicilia, Italy

 

Vår siste natt på Malta ble som så mange andre netter tilbrakt på svai. Bukten med det klingende navnet Il-Ħofra l-Kbira ligger sørøst på Malta i nærheten fiskelandsbyen Marsaxlokk, og er en svært så populær ankervik i le for nordvest vinden. I dag setter vi kursen mot Porto Palo på Sicilia en distanse på ca. 50 nm. 07.30 setter vi seil og vinden drar oss sakte over den trafikkerte Malta kanalen og vi ankommer Porto Palo uten hendelser i 17.30 tiden.

 

img_1343.jpg

Rolige forhold på vei til Sicilia.

 

 Guideboken melder om noe vanskelige ankerforhold og anbefaler oss å legge opp en trippline på ankeret. Vi satser på flaksen og ankrer uten. Etter et raskt dykk på ankeret ser vi at dette har festet seg på kanten av en klippene vi velger å ankre på nytt, denne gangen med hjelp av google maps som viser hvor sandflekkene ligger.

 

img_3267.jpg

Sjekk google først neste gang.

 

Vi blir liggende ganske beskyttet i Porto Palo et par dager i vente på noen mindre vind før vi drar videre mot Siracusa som vi har hørt mye bra om. Med sol og krystallklart lunket vann så går ventetiden helt greit. Medvinden er fremdeles tilstede og vi motorseiler opp til Siracusa havnebasseng knapt 30 nm Nordover.

 

img_1356.jpg?w=2046

Siracusa

 

Vi melder ankomst og våre intensjoner om å ankre opp på VHF før vi entrer det store havnebassenget. Det blir et par forsøk med ankeret før vi får et skikkelig feste. Rockna ankeret vårt liker dårlig sjøgress og med litt hard bunn sklir ankeret bare bortover bunnen uten å få feste, dette har vi vært med på tidligere, men til slutt så sitter det som et skudd. Det skal bli en del vind så vi må ha et bra feste for å sove godt. Katamaran naboen har ikke feste og kommer drivende mot oss i full fart utpå kvelden. Han klarer å få reddet seg unna kollisjon i siste øyeblikk ved å starte motorene, men dessverre så legger han seg på samme plass og vi må være på utkikk resten av kvelden. Heldigvis ser det ut til at han har fått feste nå.

 

Vi leser at man kan ligge opptil 5 netter gratis i Porto Grande i Siracusa, den store kaien der alle de store yachtene ligger. Som mye annet her i Italia så er det noen byråkratiske hinder som skal forseres før man nå får autorisasjon, men etter et par dager med korrespondanse og skjema utfylling pr e-post samt to VHF oppkall senere så får vi omsider lov til å legge til. El Capitan føler at den byråkratiske tålmodigheten nå er brukt opp….men det hjelper ikke.

 

img_1348.jpg?w=2048

Byråkratitrøtt El Capitan.

 

Vi må inn på kontoret til enten Harbormaster eller Guardia Costiera (det blir aldri helt klar for oss hvem som gjør hva) å fylle ut mer skjema. Det viser seg at det er de samme skjema som vi tidligere har fylt ut og sendt på e-post. Heldigvis har vi tatt med vår iPad hvor skjemaene ligger og vi viser at vi allerede har sendt det de trenger, samt litt til. Vi tror det går opp et lys bak disken og mannen forsvinner. Vi må vente i 30 minutter på en kopi av skjema hvor de har skrevet under og godkjent oppholdet. Nå er vi lovlige, men vi har enda ikke sett den lille teksten på kontrakten!

 

img_1360-1.jpg?w=2048

Sothis og to til har klart å forsere etaten!.

 

img_1350.jpg?w=2048

God plass på promenaden, men et jækla liv om natten.

 

Det viser seg at vi ikke kan forlate båten uten å ha kompetente personer ombord som kan flytte båten umiddelbart….det er alltid en hake med gratis.


img_1361.jpg?w=2048
I mangel på skikkelig strand og rent vann så lager man et terrasse og serverer sterk alkohol.

 

Uansett Siracusa er en sjarmerende by med drøssevis av restauranter i de trangeste smug og barer på hvert hjørne, og den minner ikke så lite om de trenge gatene i gamle Chania på Kreta. Vi forsøker en av pizzarestaurantene og blir ikke skuffet, det blir selvsagt takeaway siden vi ikke kan forlate båten i større grad. Har man lite mannskap og skal på byen i Siracusa så bør man ankre opp.

 

img_5594.jpg?w=2048

Tid for refleksjon.

 

Det er snart tid for minstematrosen å mønstre av igjen, tiden går jaggu fort og jeg syntes ikke det er lenge siden vi hentet han i 7 Mai. Turen går derfor de nærmeste dagene til en havn i Catania for en snarlig flytur hjem. Med spredningen av Delta varianten av viruset så vurderer dit hen at det kommer flere restriksjoner i nærmeste fremtid.

 

img_1354.jpg?w=2048

Vi sees snart igjen..

 

Vi hadde planer om å seile til Hellas etter minstemann var levert, men vi regner nå med at Hellas kommer til å stenge ned så snart sommeren og turistsesongen er på hell. Etter å ha lest og hørt om andres erfaringer i Hellas under korona lockdown så ønsker ikke vi å ligge koronafast i Hellas. Dessuten løper den dyre båtskatten TEPAI selv om man ligger i lockdown så langt vi har skjønt.
 

Derfor har vi sikret oss en fast havneplass på Sicilia fra Oktober til Mai 2022. Valget vårt falt på Ragusa tett fulgt av Palermo og Licata som så langt er de mest profesjonelle havnene vi har sett her. Alle har nærhet til flyplass og skal være et godt sted å være om man oppholder seg i båten vinterstid. Vi håper selvsagt at vinter seiling er mulig også i år.

 

img_1353.jpg
Luremus

 

 



×
×
  • Create New...