Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Budsjett og annet tørrprat i varmen.

1 – 5 August 2021, for anker utenfor Siracusa, Italy

 

Det er mange som går med en drøm om å seile langt og lenge, det gjorde vi også. Det var forholdsvis enkelt å finne informasjon om utstyr og utstyr som var kjekt å ha med seg samt hvilken båt man burde ha etc. etc. Ikke alle tipsene var like gode, men stort sett kan man finne nyttig informasjon om det meste, bortsett fra hva det å være på tur faktisk koster. Å utruste en normalt utstyrt 12 meter båt for en lengre tur i moderat farvann koster ca. 200 tusen, litt avhengig av hvor mye luksus utstyr du ønsker deg, hvor bra stand den er, og hvor mye reservedeler du kjøper i forkant. Siden oppgradering av båten foregår når man fremdeles har en jobb så var vi mest interessert i de løpende kostnadene når man har kommet seg ut, og ikke har noe inntekt.

 

778E350F-22E7-4AC5-AAE7-1F6A7B97436B.jpeg.161f8daa4cdf7a1d9bc029139e6c85ed.jpeg

Vi har alle forskjellige budsjett.  Her er den 88 meter lange fullriggeren Maltese Falcon et steinkast fra oss


Verdien av båten er ikke en del av selve turbudsjettet, heller ikke bortfall av inntekt etc. Sånn sett er langtur en økonomisk katastrofe, og hadde man regnet med alt dette så hadde ingen vanlig arbeidstakere dratt på tur. Det er vel også meningen at de fleste fornuftige mennesker skal holde seg hjemme. Vi hadde riktignok brukt og bodd i båten uansett om vi hadde dratt på tur eller ikke.

 

Vi har sett litt på hvor mye vi evt. måtte jobbe for å holde oss flytende på tur, og vi tipper at vi hadde klart oss greit om en av oss hadde jobbet en 50-60% stilling i «normalt» betalt arbeid. Det er heldigvis mer vanlig å jobbe på distanse så en slik tanke bør man kanskje ta med seg om man ønsker å jobbe underveis. De få seilere som klarer seg økonomisk via sosiale media som YouTube jobber antagelig mer mye enn 100% stilling.

 

Budsjettene vi fant på internett for båter i vår størrelse varierte veldig mye. Noen bruker enorme summer og andre påstår at de klarer seg med knapper og glansbilder. Mange har åpenbart ikke regnet med alt, og andre har regnet med alt helt ned til sin egen begravelse. På en annen side er et budsjett ofte veldig personlig og kanskje ikke så relevant for andre. Det finnes ingen økonomiske mirakelkurer, i hvert fall som ikke innebærer å sitte i båten å drikke vann og spise poteter og løk hver dag.


image.jpeg.c682d4e1a13f6682e75a16f49e24cd0b.jpeg

Best å unngå havner, €200 pr natt for vår båt.
Ingen dusj, wc eller strøm tilgjengelig til denne prisen, litt dyrt står det i en av kommentaren til havnen.

 

Så hvordan ønsker vi å presentere kostnadene? Vi legger ut komplett oversikt over alle poster på vårt budsjettet som har vært i bruk til nå. Her er prosentsatsen av totalen på alle utgifter vi har hatt i 2020 og 2021. 
 

Så har du lagt opp til et budsjett på 10000 pr. mnd. kan du enkelt se om 19% av det vil holde til mat for dere pr. mnd. Det er verd og merke seg at 2020 startet med kanaltur i Sverige og fortsatte i Europa frem til September. 2021 har kun vært i middelhavet. Dette er våre kostnader og deres kan selvsagt se annerledes ut.

 

2020

image.jpeg.b6c8035569db90074510fcf3d5224970.jpeg

2021

image.jpeg.4a635e1db4ae3d32360839151f9ea8b6.jpeg


På en annen side kan du møte feil personer på din reise som kan endre budsjettet ditt med over 100%.!

 

En 30 fots seilbåt kom inn i bukta med storseilet delvis oppe. Det blåste 13 m/s og det var hvite topper på bølgene. De ankrer opp fremdeles med et flagrende storseil og jeg tenker ikke noe mer på det før jeg ser en mann med caps i vannet samt en sånn rød livbøye. Båten har mistet festet og driver nå sidelengst i ganske stor fart hvor mannen svømmer det han kan etter.

 

Jeg planlegger å ta jolla bort for å høre om de trenger hjelp. Bølgene er såpass store at jeg ønsker å ha på vesten. Før jeg kjører så ser vi at det er to personer til på båten så vi nøyer oss foreløpig å observere i kikkerten så lenge. Båten får feste igjen og retter baugen mot vinden, mannen i vannet tar igjen båten, men til forundring går ham ikke opp i båten. Sitter han fast i noe?

Person nr. to går nå ned badestigen og hiver seg i vannet, og det går ikke mange minuttene før båten mister festet igjen og driver av gårde i bra fart mot en annen båt. Begge to svømmer etter båten det de kan og den ene får kastet seg inn i livbøyen. Heldigvis får ankeret igjen feste, det er nå ikke langt fra kollisjon med en annen båt som ligger for anker. Jeg anslår at de har drevet totalt et par hundre meter. Bedagelig og i 13 m/s går begge to opp badestigen, starter motor og kjører i vei. Det var det merkeligste synet vi har sett så langt på turen. Noe som for andre så ut som en nødssituasjon var tydeligvis bare et koselig bad.

 

68203F19-6CF8-43AC-A68F-55A788A2AE11.jpeg.4be795409366d74c678705498fb52ae2.jpeg
 

C7C9DD20-9BD4-40F2-8166-23D367EA6AF7.jpeg.1447d165f1a2a47a84230145534bc599.jpeg

Skarpøye elsker markeder.

 

Det er også andre budsjetter som er relevant på tur nemlig strømbudsjettet. Selv om sola skinner hver dag og lader batteriene så tapper kjøleboksen strømmen i tilsvarende takt. Varmebølgen som vi opplever i disse dager en en av de verste på mange år her nede. Det er ikke nok med korona tydeligvis, vi skal oppleve krisevarme også.

 

Men, det var vel opplevelser vi søkte :-). Vi har heldigvis byttet ut vår interne Bavaria kjøleboks med to eksterne kjølebokser med mye bedre effekt. Den ene boksen lagrer vi middager og den andre tar seg av frokost relaterte matvarer. På den måten har vi også litt redundans om en av de skulle slutte å virke. Å kaste masse dyre matvarer pga. defekt kjøleboks er noe vi søker å unngå. Kjøleproblemer er den vanligste feilen på langtursbåter sies det, så ikke undervurder kjølekapasiteten.

 

Et annet budsjett er vannbudsjettet. Vann er tungt og mye vann går med i form av svette bare å skaffe vann. Det går nå ca. 6 liter om dagen bare i drikkevann og det skal ikke være langt til butikken før du skjønner at det blir lange armer og mye svette å bære vann i over 40 grader. I tillegg kommer alt vann du må bære i kanner til matlaging dersom du ikke ligger i havn. «Jeg bare kjører watermakeren» sier du, ja spør de som ligger til evig tid å venter på service på sin watermaker. De bærer også vann sammen med oss 😂

 

En annen ting som det kan være verd å merke seg er skyggelegging av båten. Vi kjøpte inn noen firkantede presenninger til skyggelegging, men vi ser nå at disse ikke passer veldig godt inn. Det kan være lurt å lage eller kjøpe inn skreddersydde skyggeløsinger som er mer enn bare biminien for de aller varmeste dagene.

 

Aske fra alle skogbrannene kommer drivende og legger seg som små sorte snøflak i cockpiten bare for å påminne oss om at det kan bli varmere..

 

60A41375-6196-4397-9236-48110DF10233.jpeg.f1467aa025afb558c5a74090bbdf2458.jpeg

Temple of Apollo er et av de viktigste antikke greske monumentene i Siracusa

Barbaria

Barbaria

Budsjett og annet tørrprat i varmen.

1 – 5 August 2021, for anker utenfor Siracusa, Italy

 

Det er mange som går med en drøm om å seile langt og lenge, det gjorde vi også. Det var forholdsvis enkelt å finne informasjon om utstyr og utstyr som var kjekt å ha med seg samt hvilken båt man burde ha etc. etc. Ikke alle tipsene var like gode, men stort sett kan man finne nyttig informasjon om det meste, bortsett fra hva det å være på tur faktisk koster. Å utruste en normalt utstyrt 12 meter båt for en lengre tur i moderat farvann koster ca. 200 tusen, litt avhengig av hvor mye luksus utstyr du ønsker deg, hvor bra stand den er, og hvor mye reservedeler du kjøper i forkant. Siden oppgradering av båten foregår når man fremdeles har en jobb så var vi mest interessert i de løpende kostnadene når man har kommet seg ut, og ikke har noe inntekt.

 

778E350F-22E7-4AC5-AAE7-1F6A7B97436B.jpeg.161f8daa4cdf7a1d9bc029139e6c85ed.jpeg

Vi har alle forskjellige budsjett.  Her er den 88 meter lange fullriggeren Maltese Falcon et steinkast fra oss


Verdien av båten er ikke en del av selve turbudsjettet, heller ikke bortfall av inntekt etc. Sånn sett er langtur en økonomisk katastrofe, og hadde man regnet med alt dette så hadde ingen vanlig arbeidstakere dratt på tur. Det er vel også meningen at de fleste fornuftige mennesker skal holde seg hjemme. Vi hadde riktignok brukt og bodd i båten uansett om vi hadde dratt på tur eller ikke.

 

Vi har sett litt på hvor mye vi evt. måtte jobbe for å holde oss flytende på tur, og vi tipper at vi hadde klart oss greit om en av oss hadde jobbet en 50-60% stilling i «normalt» betalt arbeid. Det er heldigvis mer vanlig å jobbe på distanse så en slik tanke bør man kanskje ta med seg om man ønsker å jobbe underveis. De få seilere som klarer seg økonomisk via sosiale media som YouTube jobber antagelig mer mye enn 100% stilling.

 

Budsjettene vi fant på internett for båter i vår størrelse varierte veldig mye. Noen bruker enorme summer og andre påstår at de klarer seg med knapper og glansbilder. Mange har åpenbart ikke regnet med alt, og andre har regnet med alt helt ned til sin egen begravelse. På en annen side er et budsjett ofte veldig personlig og kanskje ikke så relevant for andre. Det finnes ingen økonomiske mirakelkurer, i hvert fall som ikke innebærer å sitte i båten å drikke vann og spise poteter og løk hver dag.


image.jpeg.c682d4e1a13f6682e75a16f49e24cd0b.jpeg

Best å unngå havner, €200 pr natt for vår båt.
Ingen dusj, wc eller strøm tilgjengelig til denne prisen, litt dyrt står det i en av kommentaren til havnen.

 

Så hvordan ønsker vi å presentere kostnadene? Vi legger ut komplett oversikt over alle poster på vårt budsjettet som har vært i bruk til nå. Her er prosentsatsen av totalen på alle utgifter vi har hatt i 2020 og 2021. 
 

Så har du lagt opp til et budsjett på 10000 pr. mnd. kan du enkelt se om 19% av det vil holde til mat for dere pr. mnd. Det er verd og merke seg at 2020 startet med kanaltur i Sverige og fortsatte i Europa frem til September. 2021 har kun vært i middelhavet. Dette er våre kostnader og deres kan selvsagt se annerledes ut.

 

2020

image.jpeg.b6c8035569db90074510fcf3d5224970.jpeg

2021

image.jpeg.4a635e1db4ae3d32360839151f9ea8b6.jpeg


På en annen side kan du møte feil personer på din reise som kan endre budsjettet ditt med over 100%.!

 

En 30 fots seilbåt kom inn i bukta med storseilet delvis oppe. Det blåste 13 m/s og det var hvite topper på bølgene. De ankrer opp fremdeles med et flagrende storseil og jeg tenker ikke noe mer på det før jeg ser en mann med caps i vannet samt en sånn rød livbøye. Båten har mistet festet og driver nå sidelengst i ganske stor fart hvor mannen svømmer det han kan etter.

 

Jeg planlegger å ta jolla bort for å høre om de trenger hjelp. Bølgene er såpass store at jeg ønsker å ha på vesten. Før jeg kjører så ser vi at det er to personer til på båten så vi nøyer oss foreløpig å observere i kikkerten så lenge. Båten får feste igjen og retter baugen mot vinden, mannen i vannet tar igjen båten, men til forundring går ham ikke opp i båten. Sitter han fast i noe?

Person nr. to går nå ned badestigen og hiver seg i vannet, og det går ikke mange minuttene før båten mister festet igjen og driver av gårde i bra fart mot en annen båt. Begge to svømmer etter båten det de kan og den ene får kastet seg inn i livbøyen. Heldigvis får ankeret igjen feste, det er nå ikke lagt fra kollisjon med en annen båt som ligger for anker. Jeg anslår at de har drevet totalt et par hundre meter. Bedagelig og i 13 m/s går begge to opp badestigen, starter motor og kjører i vei. Det var det merkeligste synet vi har sett så langt på turen. Noe som for andre så ut som en nødssituasjon var tydeligvis bare et koselig bad.

 

68203F19-6CF8-43AC-A68F-55A788A2AE11.jpeg.4be795409366d74c678705498fb52ae2.jpeg
 

C7C9DD20-9BD4-40F2-8166-23D367EA6AF7.jpeg.1447d165f1a2a47a84230145534bc599.jpeg

Skarpøye elsker markeder.

 

Det er også andre budsjetter som er relevant på tur nemlig strømbudsjettet. Selv om sola skinner hver dag og lader batteriene så tapper kjøleboksen strømmen i tilsvarende takt. Varmebølgen som vi opplever i disse dager en en av de verste på mange år her nede. Det er ikke nok med korona tydeligvis, vi skal oppleve krisevarme også.

 

Men, det var vel opplevelser vi søkte :-). Vi har heldigvis byttet ut vår interne Bavaria kjøleboks med to eksterne kjølebokser med mye bedre effekt. Den ene boksen lagrer vi middager og den andre tar seg av frokost relaterte matvarer. På den måten har vi også litt redundans om en av de skulle slutte å virke. Å kaste masse dyre matvarer pga. defekt kjøleboks er noe vi søker å unngå. Kjøleproblemer er den vanligste feilen på langtursbåter sies det, så ikke undervurder kjølekapasiteten.

 

Et annet budsjett er vannbudsjettet. Vann er tungt og mye vann går med i form av svette bare å skaffe vann. Det går nå ca. 6 liter om dagen bare i drikkevann og det skal ikke være langt til butikken før du skjønner at det blir lange armer og mye svette å bære vann i over 40 grader. I tillegg kommer alt vann du må bære i kanner til matlaging dersom du ikke ligger i havn. «Jeg bare kjører watermakeren» sier du, ja spør de som ligger til evig tid å venter på service på sin watermaker. De bærer også vann sammen med oss 😂

 

En annen ting som det kan være verd å merke seg er skyggelegging av båten. Vi kjøpte inn noen firkantede presenninger til skyggelegging, men vi ser nå at disse ikke passer veldig godt inn. Det kan være lurt å lage eller kjøpe inn skreddersydde skyggeløsinger som er mer enn bare biminien for de aller varmeste dagene.

 

Aske fra alle skogbrannene kommer drivende og legger seg som små sorte snøflak i cockpiten bare for å påminne oss om at det kan bli varmere..

 

60A41375-6196-4397-9236-48110DF10233.jpeg.f1467aa025afb558c5a74090bbdf2458.jpeg

Temple of Apollo er et av de viktigste antikke greske monumentene i Siracusa



×
×
  • Create New...