Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Hulda skrev for 3 timer siden:

Og jeg som drømmer om et slikt anker, hvor mange kg er ankeret dere har?

Jeg mener vi har 20 modellen, men det spiller ingen rolle for jeg tror at selve modellen Vulcan har en utfordring. Misforstå meg ikke, det er et godt anker, men det krever en oppmerksomhet som jeg ikke har hatt med andre anker.

Man ser godt måten ankeret «sitter på bunnen» og måten kjettingen legger seg i denne videoen, og 13.20 inn på denne  tror jeg vi ser problemet som vi ofte har.

For å løse problemet har vi montert dobbelt lyrsjakkel (en stor festet på ankeret som igjen er festet til en mindre 8mm som passer på kjettingen).
Problemet med at sjakkelen vrir og låser seg fast i feil vinkel er noe redusert, men det er ikke borte til tross for den store sjakkelen. Ankeret krever at du har god fart akterover når ankeret treffer bunnen for å unngå at kjettingen tvinner seg rundt halsen.

Det er mulig at en solid svivel festet direkte på ankeret vil løse problemet, men da snakker vi 2-3 båtlapper i tillegg til et allerede kostbart anker. 

Vi skal også forsøke med en D-type sjakkel for å se om det kanskje er bedre.

Barbaria

Barbaria

Hulda skrev for 1 time siden:

Og jeg som drømmer om et slikt anker, hvor mange kg er ankeret dere har?

Jeg mener vi har 20 modellen, men det spiller ingen rolle for jeg tror at selve modellen Vulcan har en utfordring. Misforstå meg ikke, det er et godt anker, men det krever en oppmerksomhet som jeg ikke har hatt med andre anker.

Man ser godt måten ankeret «sitter på bunnen» og måten kjettingen legger seg i denne videoen, og 13.30 inn på denne  tror jeg vi ser problemet som vi ofte har.

For å løse problemet har vi montert dobbelt lyrsjakkel (en stor festet på ankeret som igjen er festet til en mindre 8mm som passer på kjettingen).
Problemet med at sjakkelen vrir og låser seg fast i feil vinkel er noe redusert, men det er ikke borte til tross for den store sjakkelen. Ankeret krever at du har god fart akterover når ankeret treffer bunnen for å unngå at kjettingen tvinner seg rundt halsen.

Det er mulig at en solid svivel festet direkte på ankeret vil løse problemet, men da snakker vi 2-3 båtlapper i tillegg til et allerede kostbart anker. 

Vi skal også forsøke med en D-type sjakkel for å se om det kanskje er bedre.

• Create New...