Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så bør du ha en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes.
 

Et slikt filter kobles enkelt på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette et karbonfilter så forsøk å reduser påfyllingshastigheten så mye du har tid til å vente for å gi filteret tid til å virke. Det er ikke allverdens kapasitet i slike filtere.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner.  Polyfosfat filteret må være godkjent for drikkevann. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 
 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gassbeholdere med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så bør du ha en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes.
 

Et slikt filter kobles enkelt på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette et karbonfilter så forsøk å reduser påfyllingshastigheten så mye du har tid til å vente for å gi filteret tid til å virke. Det er ikke allverdens kapasitet i slike filtere.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner.  Polyfosfat filteret må være godkjent for drikkevann. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 
 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så bør du ha en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes.
 

Et slikt filter kobles enkelt på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette et karbonfilter så forsøk å reduser påfyllingshastigheten så mye du har tid til å vente for å gi filteret tid til å virke. Det er ikke allverdens kapasitet i slike filtere.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så bør du ha en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes. Et slikt filter kobles enkelt på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette også et karbonfilter så reduser påfyllings hastigheten så mye du har tid til for å gi filteret tid til å virke.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så bør du ha en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes, det kobles på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette også et karbonfilter så reduser påfyllings hastigheten så mye du har tid til for å gi filteret tid til å virke.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten av klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så har du fortrinnsvis en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes, det kobles på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette også et karbonfilter så reduser påfyllings hastigheten så mye du har tid til for å gi filteret tid til å virke.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 

Barbaria

Barbaria

Rent vann og scooter SAR

23 Oktober – 1 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy

 

Som nevnt i forrige blogg så ønsket vi å forbedre den elendige kvaliteten på drikkevannet. Bare det at vannet har en smak er ille nok, men når det i tillegg smaker fis så frister det ikke å drikke. Vannet er også veldig hardt og legger igjen et belegg som ødelegger vannkraner og elementer.
 

Å bevege seg inn i vannfilteringens verden er som å komme til et bedehus hvor troen er i høysetet. Temaet ser ut til å fenge like mye som septik, lading og avfukting for båteiere.

 

Etter å ha undervist meg selv på internett, sett hvordan millionærene gjør det, hørt på de troende og de som faktisk er eksperter på temaet så må man til slutt dra en grense hvor nytten møter langtursbudsjettet. Det er tydeligvis mange veier til Rom, men slik har vi valgt å løse det.

 

img_4052.jpg

Calm down, it’s only water 😂

 

Punkt nummer 1 på lista blir å holde vanntanken ren. Møkk i vanntanken og rørsystem gir grobunn for alskens ulumskheter. Rusk og rask kommer inn når man fyller vann, gjennom slanger, i selve vannforsyningen og igjennom luftingen på tanken. Luftingen må tettes med netting for å hindre insekter og kryp å komme inn i tanken.

 

Tanken vaskes og desinfiseres med klor med et forhold på 2 desiliter pr 100 liter tank, sørg for at du har en tank som tåler klor. Lag til en blanding og hell den på tanken. Fyll opp med vann, tapp vann i alle kraner til lukten er klor er påtagelig. La løsningen virke i minst en time, vanntrykk skal være på. Tapp ut alt vann og skyll til man ikke kjenner klorsmak. Om man er ekte bakteriefreak kan man øke effekten av desinfiseringen vesentlig med å legge til ca. 5% husholds eddik.

 

Når tank og rør er rene så gjelder det å holde dette så rent som mulig. Fyll vann fortrinnsvis med din egen slange, man vet aldri hvor bryggeslangen har vært tidligere.

 

814dQEMIFZL._AC_SX679_.jpg

Skal man drikke vannet fra tanken så har du fortrinnsvis en slange uten Ftalater og annen skit som kan felles ut i vann. 
 

For å unngå å få skitt på tanken når man fyller på vann så er det fint å ha påmontert et in-line slangefilter som renser vannet nogenlunde før det går på tanken. Slike filter er ganske rimelige og tåler normalt 5000-6000 liter før de må byttes, det kobles på slangen med vanlig Gardena kobling. Er dette også et karbonfilter så reduser påfyllings hastigheten så mye du har tid til for å gi filteret tid til å virke.

 

Nå som tanken er ren og vannet er pre-renset så er det er godt utgangspunkt for å få godt vann springen. Etter trykkpumpa har vi installert to 10” filter patroner i båtens interne vannsystem for å ytterligere å forbedre kvaliteten. 
 

Vi har montert en aktiv kullfilter blokk med 5 mikron filtrering skal bidra til bedre smak og renere vann, og en patron med polyfosfat som avherder vannet og reduserer avleiringer i varmtvannstank og kraner. Vannet er nå helt klart uten noen synlige partikler og smaker dessuten ingenting. 

Har man ikke hardt vann så kan man erstatte polyfosfat filteret med enda et karbon filter. Så langt er vi veldig godt fornøyde med dette oppsettet. Vi oppdaterer når vi får mer erfaring.

 

img_1546.jpg

Karbon filter til høyre og polyfosfat til venstre. Filtrene kan enkelt byttes ut for å dekke ulike behov.

 

Moderne båter har separate vannsystemer og kobler seg direkte til ferskvannet på brygga og benytter vanntrykket fra land ombord i båten. Vannet går ikke innom båtens vanntank eller trykkpumpe. Denne løsningen ser man ofte i båter som har watermaker montert, de ønsker ikke å få møkkete bryggevann på tankene. Ofte ser man løse filter stående ved vannuttaket på brygga slik at vannet filtreres direkte ved bruk på denne typen båter.

 

En Watermaker filtrerer saltvann under høyt trykk og produserer helt rent vann fra saltvann. Watermakeren brukes sjelden inne i havnene på grunn av urenheter i vannet. 

 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger og det gjelder å finne ut hva som passer til ditt bruk. Hjemme i Sverige og Norge er det sjelden noe problem med urent vann, men du skal ikke langt sør for det smaker gørr.

 

img_1545.jpg

Halloween på brygga har vi også hatt.

 

Skarpøye har brukt tiden til å heve den estetiske standarden ombord, så langt det lar seg gjøre på et langtursbudsjett. Etter mange år med båtboende så begynner salongen, som en gang var lyseblå, å blir brunblå. Den har fremdeles ingen hull, men brunblå er ikke en farge som pirrer noen.


img_1544.jpg?w=2048

Hey, grå er mye bedre en blåbrun.

 

“Heldigvis” finnes det en IKEA butikk ikke langt unna og med google oversetter så finner vi noe som kan passere som et midlertidige sofa trekk. Skarpøye finner også et lite hendig skoskap i helplast som kan overta for vår slitte og stygge hengende skogarderobe. Og jaggø kom det ikke med et par puter også……!


img_1536.jpg

Skoskap på dass, det passer jo inn med lukta 😂

Det ble riktig fint alt sammen når det kom på plass.

 

Vi har hatt med oss to 10 kg gass flasker med industrikobling siden vi dro fra Norge. Disse har det vist seg å være vanskelig å få fylt opp her nede. Men her i Marina di Ragusa har de noen som klarte dette, det er bare å ta av seg hatten for servicen i denne marinaen.

 

Dagene er ikke helt uten hendelser og de siste dagene har det vært et en skikkelig storm i området rundt Sicilia. Heldigvis har den styrt unna akkurat her vi ligger og vi har bare kjent til utkanten av været med regn og vind. Vi forstår på avisene at det har vært ganske dramatisk mange steder fra Siracusa og nordover.

 

Noen ganger er det greit å være i havn.

 

I den Tyske nabobåten har de to tvillinger som farter rundt på to manuelle sparkesykler. I dag var de litt uheldige og den ene sykkelen falt i vannet og gikk til bunns med et skrik. De som har fulgt med på vår blogg vet at vi har en krok som har fått opp både sykler og vinsjhåndtak fra havets bunn.
 

Med gode erfaringer i minnet trår El Capitan og Skarpøye til med bøyekroken, men får ikke napp med det første. Pappa Tysker forsøker å dykke ned de 4-5 meterne, men vannet har veldig dårlig sikt og han ser ikke noe. Vi forsøker med en liten paraplydregg og etter noen kast får vi napp og redder dagen.


img_1543.jpg
Arbeidsledige seilere forsøker å legge en plan 🤪

 

 

Det eneste mannskapet på Sothis får opp fra havet er ting som ikke kan spises, det er i alle fall noe..

 

 



×
×
  • Create New...