Jump to content

Edit History

Warewolf

Warewolf


Omformulering

Jeg er rimelig fersk innen båtlivet. Kjøpte en brukt 10fot alu-RIB ifjor sommer med en 2003 mod Johnson GT 10 totakt (trimmet til 15hk).

Kjøpte senere en 1999 mod Yamaha 9.9fmh totakt som etter alt å dømme er trimmet opp til 15. Eller blir disse 12,5hk max? En av motorene vurderer jeg å selge, men jeg sliter med å bestemme meg for hvem av dem jeg vil beholde.

Uansett, så synes jeg yamahaen virket treg og jeg fikk ikke rare toppfarten på båten. Jeg husker jeg ifjor postet en tråd om min tvil om hvorvidt motoren nå faktisk var en 15hk.

Men I løpet av vinteren har jeg lest litt om propellstigninger og det kan virke som jeg kanskje bare har en for lett stigning i forhold til båtens vekt.
Jeg begynner å mistenke at denne motoren hos forrige eier satt i en tyngre båt, og dermed hadde propellstigning for å gi mer moment fremfor toppfart. I mitt setup trenger den jo ikke rare momentet for å få ting til å gå.

Propellen som sitter på den nå er 9.25x10.5".
Og båtens egenvekt uten motor er 46kg.
Høres dette ut som feil kombinasjon?

Jeg synes propellen virker til å ha mye "makt" over båten i tomgang og aksellerasjon når jeg setter den i gir. Det rykker godt i båten i det jeg setter den i gir. Som om den er sterkere, men da tregere marsjfart på flatt jern.

Er det noen andre her som har samme motor og omtrent samme type båt som meg som kunne sagt litt om hvilken propellstigning dere bruker? Jeg føler det blir feil å kopiere eller sammenlikne med hva som sitter på Johnsonmotoren, da disse opererer med ulike turtall og utvekslingsforhold.

Og jeg vil jo være sikker i mitt valg om jeg bestemmer meg for å kjøpe en annen propell.

Jeg vil gjerne prøve å gi yamahaen en ny sjanse, for den er helt super ellers. Meget lettstartet og virker til å være bedre vedlikeholdt enn Johnsonmaskinen.

Warewolf

Warewolf

Jeg er rimelig fersk innen båtlivet. Kjøpte en brukt 10fot alu-RIB ifjor sommer med en 2003 mod Johnson GT 10 totakt (trimmet til 15hk).

Kjøpte senere en 1999 mod Yamaha 9.9fmh totakt som etter alt å dømme er trimmet opp til 15. Eller blir disse 12,5hk max? En av motorene vurderer jeg å selge, men jeg sliter med å bestemme meg for hvem av dem jeg vil beholde.

Uansett, så synes jeg yamahaen virket treg og jeg fikk ikke rare toppfarten på båten. Jeg husker jeg ifjor postet en tråd om min tvil om hvorvidt motoren nå faktisk var en 15hk.

Men I løpet av vinteren har jeg lest litt om propellstigninger og det kan virke som jeg kanskje har en for lett stigning i forhold til båtens vekt.
Jeg begynner å mistenke at denne motoren hos forrige eier satt i en tyngre båt, og dermed hadde propellstigning for å gi mer moment fremfor toppfart. I mitt setup trenger den jo ikke rare momentet for å få ting til å gå.

Propellen som sitter på den nå er 9.25x10.5".
Og båtens egenvekt uten motor er 46kg.
Høres dette ut som feil kombinasjon?

Jeg synes propellen virker til å ha mye "makt" over båten i tomgang og aksellerasjon når jeg setter den i gir. Det rykker godt i båten i det jeg setter den i gir. Som om den er sterkere, men da tregere marsjfart på flatt jern.

Er det noen andre her som har samme motor og omtrent samme type båt som meg som kunne sagt litt om hvilken propellstigning dere bruker? Jeg føler det blir feil å kopiere eller sammenlikne med hva som sitter på Johnsonmotoren, da disse opererer med ulike turtall og utvekslingsforhold.

Og jeg vil jo være sikker i mitt valg om jeg bestemmer meg for å kjøpe en annen propell.

Jeg vil gjerne prøve å gi yamahaen en ny sjanse, for den er helt super ellers. Meget lettstartet og virker til å være bedre vedlikeholdt enn Johnsonmaskinen.

Warewolf

Warewolf

Jeg er rimelig fersk innen båtlivet. Kjøpte en brukt 10fot alu-RIB ifjor sommer med en Johnson GT 10 totakt (trimmet til 15hk).

Kjøpte senere en Yamaha 9.9fmh totakt som etter alt å dømme er trimmet opp til 15. Eller blir disse 12,5hk max? En av motorene vurderer jeg å selge, men jeg sliter med å bestemme meg for hvem av dem jeg vil beholde.

Uansett, så synes jeg yamahaen virket treg og jeg fikk ikke rare toppfarten på båten. Jeg husker jeg ifjor postet en tråd om min tvil om hvorvidt motoren nå faktisk var en 15hk.

Men I løpet av vinteren har jeg lest litt om propellstigninger og det kan virke som jeg kanskje har en for lett stigning i forhold til båtens vekt.
Jeg begynner å mistenke at denne motoren hos forrige eier satt i en tyngre båt, og dermed hadde propellstigning for å gi mer moment fremfor toppfart. I mitt setup trenger den jo ikke rare momentet for å få ting til å gå.

Propellen som sitter på den nå er 9.25x10.5".
Og båtens egenvekt uten motor er 46kg.
Høres dette ut som feil kombinasjon?

Jeg synes propellen virker til å ha mye "makt" over båten i tomgang og aksellerasjon når jeg setter den i gir. Det rykker godt i båten i det jeg setter den i gir. Som om den er sterkere, men da tregere marsjfart på flatt jern.

Er det noen andre her som har samme motor og omtrent samme type båt som meg som kunne sagt litt om hvilken propellstigning dere bruker? Jeg føler det blir feil å kopiere eller sammenlikne med hva som sitter på Johnsonmotoren, da disse opererer med ulike turtall og utvekslingsforhold.

Og jeg vil jo være sikker i mitt valg om jeg bestemmer meg for å kjøpe en annen propell.



×
×
  • Create New...