Jump to content

Edit History

Warewolf

Warewolf

At motoren ikke var justert opp til 15hk var en av mine første teorier ifjor. Men jeg sjekket vandringen på gassen, og spjeldet i forgasseren ligger flatt ved full gass. Og reedventilene har stoppeavstand på 6mm.
Så det ser ut som den tidligere har vært trimmet opp.

Jeg leser mye frem og tilbake om disse motorene. Noen sier at disse kun kan trimmes opp til 13,5hk, mens andre steder jeg har lest så skal de yte 15hk ved disse spesifikasjonene. Mens jeg også leser om at å bytte til boyesen reedventiler vil øke fra 13,5 til full 15hk.
Jeg blir ikke riktig klok på dette sånn sett. Vurderer å bestille et kit med boyesen klaffer til reedventilene.

Motoren står for tiden lagret hos en kompis av meg mens jeg har Johnsonmotoren her hos meg for å fikse en lekkasje i kjølesystemet. (Sprekt deksel til termostaten. Nytt deksel på vei fra Ravns Garage). Planen er å hente Yamahaen hjem også. Da kan jeg sikkert legge ut noen nærbilder av innmaten i den. Kanskje noen som kjenner motortypen bedre enn meg da kan gi meg gode svar.

Disse motorene ble også solgt som 15hk ettersom jeg ser. (Tenker ikke nødvendigvis på V Max)
Og det logiske er jo å tenke at det er enklest for Yamaha å produsere én type motor som bare tunes ned og markedsføres som en 9.9. Og at de da enkelt kan forandres opp til 15hk spec.
Jeg ser at 9.9 og 15hk har samme slagvolum.

Jeg skal uansett tilbringe tid på hytta til nye kjæresten i Halden. Bestille ny propell og få testet den skikkelig. Jeg har bestilt propell med 12" stigning og turteller så jeg kan gå litt vitenskapelig til verks med mobilen som GPS fartsmåler.

Planen er å bruke lille 10 fot RIB'en til campingturer langs kyst og fjorder. Praktisk størrelse.
Med telt og utstyr. Så rask marsjfart er en prioritet for å tilbakelegge lange distanser.

Warewolf

Warewolf

At motoren ikke var justert opp til 15hk var en av mine første teorier ifjor. Men jeg sjekket vandringen på gassen, og spjeldet i forgasseren ligger flatt ved full gass. Og reedventilene har stoppeavstand på 6mm.
Så det ser ut som den tidligere har vært trimmet opp.

Jeg leser mye frem og tilbake om disse motorene. Noen sier at disse kun kan trimmes opp til 13,5hk, mens andre steder jeg har lest så skal de yte 15hk ved disse spesifikasjonene. Mens jeg også leser om at å bytte til boyesen reedventiler vil øke fra 13,5 til full 15hk.
Jeg blir ikke riktig klok på dette sånn sett. Vurderer å bestille et kit med boyesen klaffer til reedventilene.

Motoren står for tiden lagret hos en kompis av meg mens jeg har Johnsonmotoren her hos meg for å fikse en lekkasje i kjølesystemet. (Sprekt deksel til termostaten. Nytt deksel på vei fra Ravns Garage). Planen er å hente Yamahaen hjem også. Da kan jeg sikkert legge ut noen nærbilder av innmaten i den. Kanskje noen som kjenner motortypen bedre enn meg da kan gi meg gode svar.

Disse motorene ble også solgt som 15hk ettersom jeg ser. (Tenker ikke nødvendigvis på V Max)
Og det logiske er jo å tenke at det er enklest for Yamaha å produsere én type motor som bare tunes ned og markedsføres som en 9.9. Og at de da enkelt kan forandres opp til 15hk spec.
Jeg ser at 9.9 og 15hk har samme slagvolum.

Jeg skal uansett tilbringe tid på hytta til nye kjæresten i Halden. Bestille ny propell og få testet den skikkelig. Jeg har bestilt propell med 12" stigning og turteller så jeg kan gå litt vitenskapelig til verks med mobilen som GPS fartsmåler.



×
×
  • Create New...