Jump to content

Trenger råd ang redusering av strømstyrke til Cannon downrigg

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Har nå for første gang kjøpt elektriske Cannon dyprigger etter å ha gjort min del med manuell sveiv, de fungerer slik att man aktiverer en bryter så dras loddet automatisk opp, loddet stopper automatisk i vannskorpen kort fortalt pga "smart" teknologi.

Veldig praktisk å lettvint i bruk, "problemet" er att jeg synes den drar loddet unødvendig raskt opp å det medfører en brutal bråstopp i vannskorpen med ett 9kg's lodd....så til spørsmålet, finnes det noe/en "dings" som kan kobles til mellom rigg og batteri som reduserer strømstyrken/spenningen med det resultat att hastigheten senkes når loddet kjøres ned/opp ?

Riggene er koblet rett til batteriet, det er innbygget automatsikring i selve riggen om det skulle ha noen betydning.

Håper noe har en løsning på dette )) 

Guest Balder..

Det er det som er den automatiske stoppen, wiren er lett strømsatt, i det wiren er over vannskorpen brytes strømkretsen å loddet/riggen stopper automatisk, slipper å stoppe det selv, berører bare bryteren så ordner riggen løft og stopp selv....det er altså det du har ringet inn som er tingen, men når ett lodd på 9kg bråstopper i såpass stor fart blir det stor påkjenning på riggen og selve båtripen, skulle derfor gjerne fått senket hastigheten på innsveivingen litt.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Guest Balder..

Det fungerer helt knall, bla kjempefornøyd med att jeg ikke trenger å holde på bryteren når det sksl dras opp, bare å aktivere bryter så dras det opp å stopper på rett sted, men blir en litt brutal stopp når loddet er såpass tungt.

Hadde håpet noe visste om en regulerbar sak som justerer strømstyrken, omtrent som en dimmebryter, jeg har slike som jeg bruker på annet elektrisk utstyr i båten men de klarer ikke så mye amp som dette.

Redigert av Balder.. (see edit history)

Er gjerne det beste alternativet!

I teorien kunne du sikkert brukt noe sånt som controlleren under og koplet denne på inngang til motor. Vil jo da påvirke de andre modusene også, men der var jo hastighet justerbar så jeg på den jeg kikket på. Og uklart hvordan motorhastighet justeres av den originale controlleren. Så hadde sikkert ikke turt å tukle for mye selv..

NOK 175.51  10% Off | DC 7-80V Motor Speed Control Regulator 12V24V60V72V 30A PWM Motor Speed Controller Switch Control Module
https://a.aliexpress.com/_dZyz3w9

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...