Jump to content

Reparasjon av badeplattform, 240.000,-


VannTro

Recommended Posts

Reparasjon av badeplattform og sprekk over fenderlist, 240.000,-

Jeg spør gjerne folket, er det verdt 227 timer med jobb med en pris på 240.000,-  ?

Jeg har lagt ved endel bilder og det er ingen tvil om at jobben er i henhold til forventningene, men 6 ukers jobb ???

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4274.JPEG

IMG_4300.JPEG

IMG_4302.JPEG

IMG_4494.JPEG

IMG_4989.JPEG

IMG_5589.JPEG

IMG_5738.JPEG

IMG_5795.JPEG

IMG_5797.JPEG

IMG_5802.JPEG

IMG_5903.JPEG

IMG_6008.JPEG

IMG_6016.JPEG

IMG_6022.JPEG

IMG_6052.JPEG

IMG_6088.JPEG

A828B9D7-E552-45F4-B431-D6482B8947FD.jpg

CBE7717E-494A-4134-BA31-7E12D54749A3.jpg

IMG_4276.JPEG

IMG_4278.JPEG

IMG_4283.JPEG

IMG_4300.JPEG

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Godt å høre at det er flere som synes dette høres helt vilt ut. Det er ikke forsikringsskade, så det skal betales ut av egen lomme.

Jeg fikk ett anslag fra de som lagrer båten på 70-80.000,- muntlig, men de trodde det var en mer omfattende jobb og at hele under-delen måtte skjæres bort. I vinter fikk jeg en telefon om at det holdt å skjære bort 10-15 cm. i bakkant slik de har gjort.

Deretter fikk jeg en à konto regning på 60 timer= 63.750,- med skriftlig beskjed om at det nå bare var noen få timer igjen.

Nå får jeg en telefon med beskjed om at det tok 227 timer. Selv tenker jeg at etter eposten med beskjed om at det var få timer igjen etter de hadde fakturert 60 timer kan akseptere 80 timer, men ikke mer.

(Dette er kun for rep av badeplattformen, opplag løft etc. kommer i tillegg)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei

 

Jeg synes det høres helt spinnvilt ut. Men dersom du har fått en skriftlig beskjed om at det bare vil bli litt dyrere enn 63.750,- så tenker jeg du har svært gode kort på hånden. Ta å les gjennom håndtverkerloven på lovdata. §7 og §8 kan kanskje være interessant for deg. Har du kaskoforsikring på båten så har du helt sikkert rettforsikring også, og det dekker kostnader til advokat i slike tilfeller.

 

Jeg så også nettopp at det er en som har hatt en badeplattformsprosjekt på gruppen Båtprosjekter Norge på Facebook. Det var så likt at jeg trodde det var bilder fra deg. Du kan jo ta kontakt med vedkommende for å forhøre deg rundt tidsbruk m.v.

 

Ellers synes jeg det er kjipt at båtbransjen er gjennomsyret av cowboyer og å høre slike historier. Mitt inntrykk er desverre at leverandører av den type kaliber er i flertall i bransjen.

Link to post
47 minutes ago, VannTro said:

Godt å høre at det er flere som synes dette høres helt vilt ut. Det er ikke forsikringsskade, så det skal betales ut av egen lomme.

Jeg fikk ett anslag fra de som lagrer båten på 70-80.000,- muntlig, men de trodde det var en mer omfattende jobb og at hele under-delen måtte skjæres bort. I vinter fikk jeg en telefon om at det holdt å skjære bort 10-15 cm. i bakkant slik de har gjort.

Deretter fikk jeg en à konto regning på 60 timer= 63.750,- med skriftlig beskjed om at det nå bare var noen få timer igjen.

Nå får jeg en telefon med beskjed om at det tok 227 timer. Selv tenker jeg at etter eposten med beskjed om at det var få timer igjen etter de hadde fakturert 60 timer kan akseptere 80 timer, men ikke mer.

(Dette er kun for rep av badeplattformen, opplag løft etc. kommer i tillegg)

 

Dette høres useriøst ut!! ville tippa pris for ny badeplattform er rundt 60-100000

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Prisen er jo bare "WTF"...

 

Juridisk så er det lov om håndtverkstjenester som gjelder her. 

Kapittel VI. Forbrukerens ytelse (betaling, medvirkning).

§ 32.Fastsetting av prisen.
(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.
(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.
(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.
Link to post
VannTro skrev for 2 timer siden:

Godt å høre at det er flere som synes dette høres helt vilt ut. Det er ikke forsikringsskade, så det skal betales ut av egen lomme.

Jeg fikk ett anslag fra de som lagrer båten på 70-80.000,- muntlig, men de trodde det var en mer omfattende jobb og at hele under-delen måtte skjæres bort. I vinter fikk jeg en telefon om at det holdt å skjære bort 10-15 cm. i bakkant slik de har gjort.

Deretter fikk jeg en à konto regning på 60 timer= 63.750,- med skriftlig beskjed om at det nå bare var noen få timer igjen.

Nå får jeg en telefon med beskjed om at det tok 227 timer. Selv tenker jeg at etter eposten med beskjed om at det var få timer igjen etter de hadde fakturert 60 timer kan akseptere 80 timer, men ikke mer.

(Dette er kun for rep av badeplattformen, opplag løft etc. kommer i tillegg)


 

Her ville jeg nok brukt forliksrådet. En ukjent instans for mange, men lav terskel, og kan brukes ovenfor både privatpersoner og kommersielle aktører. Advokat koster penger, forliksrådet er tilnærmet gratis. Tror det koster 800kr å melde inn en sak. 

 

Før du ev melder inn saken gjør du klar en klage. Dette i form av et skriv med tydlige tidslinjer og den dokumentasjon du har. Vær kort og presis, må være en lettlest og informativ «rapport» uten feil eller punkter som kan angripes. Så sender du dette til verksteder, som en orientering om hva du tenker å melde inn til forliksrådet.  De vil garantert slå av 30-40’ umiddelbart for å unngå forliksrådet, men her høres det ut som du skal ha mere avslag. 
 

Med det forbehold om at jeg kun har fått en side av saken, så er det spinnvilt å melde inn påløpt 60t, også si at det er få timer igjen, for så å havne på 227!! Er dette riktig så får du lett medhold i forliksrådet på at rundt 80 timer er riktig. Også ville jeg nok selv akseptert 100-110 timer for å unngå forliksrådet, for 100% sikker kan man aldri være...

 

Om du ikke allerede har gjort det, så send umiddelbart en mail til verkstedet der du påpeker at dette fremstår som helt urimelig, med henvisning til meldingen du fikk om 60 timer, med beskjed om at det kun var får timer igjen. Du må ha dokumentasjon på at dette er varslet skriftlig... 
 

Det vil kunne bli en del Mail mellom deg og verkstedet fremover, det vil en advokat/Forliksrådet være interessert i. 


Antar du har bilder av skaden før arbeidet ble påbegynt? Jeg ville vurdert å lage en god beskrivelse med bilder etc og be om tilbud/prisanslag fra 2 - 3 andre verksteder...

 

Lykke til og hold oss oppdatert...

Link to post

Angående forliksrådet. Det er motpart som eventuelt klager inn et omtvisted krav til forliksrådet som første instans for å få en dom. Således trenger du ikke som kunde å gjøre noe rettslig. Det du imidlertid må gjøre er å melde til selger at kravet er omtvistet så raskt som mulig.

 

Samtidig så nevner du at du har fått skriftlig oppgitt påløpt pris pluss estimat på gjenstående arbeid. Det du burde gjøre er å betale denne summen til selger. Selv om deler av kravet er omtvistet, så kan du ikke holde tilbake hele summen på grunn av det. Så dersom du mener summen f.eks er 75.000,- så betaler du dette uten unødig opphold.

 

Har du rettshjelp i forsikringen så koster ikke advokat masse penger, men du må betale egenandel. Allikevel så kan det være greit å vente med å kontakte advokaten til selger eventuelt sender kravet til forsliksrådet. Husk at et omtvistet krav ikke kan sendes direkte til inkasso, og ta derfor vare på korrespondansen slik at dette kan sendes til inkassoselskapet dersom de prøver seg den veien.

Link to post
Saltos skrev 33 minutter siden:

Angående forliksrådet. Det er motpart som eventuelt klager inn et omtvisted krav til forliksrådet som første instans for å få en dom. Således trenger du ikke som kunde å gjøre noe rettslig.

Det er en god tilnærming men man kan betale regningen og så klage til forbrukertvistutvalget som er gratis(nesten).
Bakdelen er tidsbruken. 
Fordelen er forbrukervenlige jurister og lave kostnader.
Er man i gang med forliksrådet så venter det en tilfeldig behandling og veien til rettsak er kort.
 

Så for man håpe ikke verkstedet tar beslag i båten og nekter å utlevere den før regningen er betalt.
Da trenger du advokat hjelp så fort råd er hvis det skal bli noen 2020 sesong.
Hva som er lov og ikke i forhold til det er for meg uklart men ville tenkt tanken om at noe slikt kan hende

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Takker for tilbakemeldinger og tips.

Båt-opplag-firma som fakturerer meg har innrømmet at timene som(i dette tilfelle en 3.part) har ført opp på sine timelister høres alt for mye ut. De har også sagt at de selv må "blø" på denne jobben. Det jeg avventer nå er hvor mye de er villige til å "blø".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 7 minutter siden:

Takker for tilbakemeldinger og tips.

Båt-opplag-firma som fakturerer meg har innrømmet at timene som(i dette tilfelle en 3.part) har ført opp på sine timelister høres alt for mye ut. De har også sagt at de selv må "blø" på denne jobben. Det jeg avventer nå er hvor mye de er villige til å "blø".

Hvis båtopplagsfirmaet er økonomisk mellomledd mot 3.parten så er vel avviket mellom 60-80 timer og 227 timer deg uvedkommende, særlig siden disse to er profesjonelle og du er forbruker?

Forutsetter da at du har skriftlighet rundt dette med 60 timer "+ litt".

Link to post

Ja, her er det fakturert både for herdetid og mer til. At de som har utført jobben har samme adresse som båtopplagsfirma gjør i hvert fall at det ikke skal beregnes noe kjøring. Det at de har det gjør også at jeg synes det lukter litt av hele greia...utførende er enkeltmannsforetak.

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 1 time siden:

Ja, her er det fakturert både for herdetid og mer til. At de som har utført jobben har samme adresse som båtopplagsfirma gjør i hvert fall at det ikke skal beregnes noe kjøring. Det at de har det gjør også at jeg synes det lukter litt av hele greia...utførende er enkeltmannsforetak.

 

 

Ganske vaneligt at man fakturerer for herdetiden også, men da er det på "reisejobber", jeg skjønner jo folk som kommer en plass, sliper gelcoat, legger på nytt, må sitte der i 5timer å vente, før de kan slipe og polere. Vet om ett par stk som har fått bakoversveis, når regninga kom. "Faen, han tok betalt for å sitte i godstolen på bryggekanten i 5timer å rope: herdetid herdetid" 

 

Derfor er det bedre og få med flere båtnaboer i havna, til å spleise på en gelcoat mann. Hvis det for eks er 10skader, så kan han ikke ta betalt for herdetiden, for da jobber han jo på andre båter. Det er i allefall sånn jeg har det om dagen, 3 båter jeg må pussle med, så når den ene herder er det bare vidre til neste, så når den herder er det neste. 

 

Men hvis det er ett verksted, som har andre jobber i mellomtiden, så syns jeg det er helt på tryne (noe den prisen her er, uansett), 

Link to post

Hvis du ser på tråden jeg har om bygging/utvikling av badeplattform til Marex 330, så ble det brukt ca. tilsvarende tid på denne jobben, og det er inkludert støping av formsett (Montering ikke inkludert). Og det er da utvikling fra skratch. Ved plastarbeider er det en betydelig fordel med et utgangspunkt med hensyn på sparkling og sliping fordi man har referanseflater å forholde seg til.

 

Ut i fra bildene ville jeg anslått fornuftig tidsbruk til å være maks halvparten av det du har blitt fakturert.

 

By the way... Båten i profilbildet er utviklet og produsert i sin helhet av undertegnede, så jeg har en viss erfaring med plastarbeid... :smiley:

 

 

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...