Jump to content

Edit History

Kenneth 81

Kenneth 81

Ask skrev 14 minutter siden:

Hei

Eg meiner å ha høyrt at breidbandsradarane ikkje blir produsert lengre.

Einkvan som veit?

Ask

Det er en stund siden jeg oppdaterte meg på fritidsbåtradarer, men Simrad 3G og 4G er vel fremdeles i produksjon? (De er i hvert fall fremdeles i salg).

Edit:

Superenkel forsking (google :giggle:) tilsier at variasjonen i markedet har økt litt siden sist jeg kiket på radar. CHIRP-radarer (puls-radarer med pulskomprimering) ser ut til å være litt i ferd med å ta over da de kombinerer litt fordelene til de "gamle" puls-radarene og FMCW-radarer (bredbåndsradarer).

Uansett, jeg tviler sterkt på at man får tak i en ny radar i dag som er direkte dårlig. Litt ulike fordeler og ulemper mtp. de forskjellige teknologiske løsningene, men da alle nye radarer er basert på solid-state teknologi i stedet for den gode gammeldagse puls-magnetronen så har de alle de samme fordelene mtp lav vekt og lavt strømforbruk. Til syvende og sist blir det ett spørsmål om hvilke "features" man prioriterer høyest. :smiley:

Kenneth 81

Kenneth 81

Ask skrev 10 minutter siden:

Hei

Einkvan som veit?

Ask

Det er en stund siden jeg oppdaterte meg på fritidsbåtradarer, men Simrad 3G og 4G er vel fremdeles i produksjon? (De er i hvert fall fremdeles i salg).

Edit:

Superenkel forsking (google :giggle:) tilsier at variasjonen i markedet har økt litt siden sist jeg kiket på radar. CHIRP-radarer ser ut til å være litt i ferd med å ta over da de kombinerer litt fordelene til de "gamle" puls-radarene og FMCW-radarer (bredbåndsradarer).

Uansett, jeg tviler sterkt på at man får tak i en ny radar i dag som er direkte dårlig. Litt ulike fordeler og ulemper mtp. de forskjellige teknologiske løsningene, men da alle nye radarer er basert på solid-state teknologi i stedet for den gode gammeldagse puls-magnetronen så har de alle de samme fordelene mtp lav vekt og lavt strømforbruk. Til syvende og sist blir det ett spørsmål om hvilke "features" man prioriterer høyest. :smiley:

Kenneth 81

Kenneth 81

Ask skrev 2 minutter siden:

Hei

Einkvan som veit?

Ask

• Create New...