Dixie 2100 Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Securmark her. Båt og motor var allerede merket når jeg kjøpte, forsikringsselskapet krevde registrering og det samme gjør båtforeningen. Personlig tror jeg denne registreringen virker preventivt på tyveri av båten og det er den drøye 200-lappen årlig verdt for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Honduras skrev for 9 timer siden: Men synes diskusjonen er interresant all den tid forskriften er klar slik jeg leser den at ALLE båter skal føres opp, uavhengig av verdi eller forsikringsdekning. Men jeg er lytter øre hvis noen kan vise til unntakene. En kajakk eller en kano vil være dekket under innboforsikring og skal derfor ikke listes opp som en "båt" i sjølmeldingen eller hva det heter for tiden. Nå er det vel en grense for hvor mye innboet kan være verdt før man skal oppgi dette som en formuesverdi hvis denne overstiger en million. Verdien av innboet kan verdsettes etter skjematiske regler. Den første millionen tas ikke med. Av de neste 400.000 kroner regnes 20 prosent med. På det overskytende tas 40 prosent med. Fritidsbåt med salgsverdi (medregnet påhengsmotor og fast utstyr) på 50.000 kroner eller mer, bil, mopedbil, motorsykkel og campingvogn inngår ikke i fribeløpet, og regnes med særskilt i skattepliktig formue i samsvar med verdsettelsesprinsippene nedenfor. Fritidsbåter som er verdt under 50.000 kroner tas med i denne beregningen. Men hvis den er særskilt forsikret (inngår ikke i innboforsikringen), skal verdien settes til 75 prosent av forsikringssummen. Med andre ord kan (i teorien) en kajakk og/eller en kano utløse skatt (på formue), men tror ikke mange møter akkurat denne problemstillingen eller kommer i problemer med myndighetene. Jeg har heller ikke tegnet egen forsikring på kajakkene og har heller ikke planer om det siden innboforsikringen dekker disse. De skal derfor IKKE taes med for min del. Hva du, eller andre gjør legger jeg meg ikke opp i. Nei, opplevde ikke dine innlegg som rene personangrep, men litt i "grenseland" kanskje? Når det gjelder båten, både den som skal selges og den jeg nettopp har kjøpt, så er begge merket med Securmark i håp om at det skal ha en viss avskrekkende effekt og gir en liten rabatt på forsikringspremien. Redigert 1.Mai.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjorngb Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Vi har nåværende og tidlige (1) båt i NOR. Opplever dem som proffe og veldig hjelpsomme. Dyrere registrering enn hos RS, men en engangskost på ca 1500,-. Eierskapet og eksistens er dokumentert fra verft til nåværende eier. Men det er nok tricky å få registrert eldre båt pga dokumentasjonskrav Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Ser poenget ditt @Honduras og var kanskje bibelsitatet jeg reagerte litt på egentlig. Men nok om det. Enig med deg at det kan tolkes til at fritidsbåt uansett skal føres opp, men at det er verdifastsettingen som er forskjellig. Men virker jo rart å føre opp jolle til 5 båtlapper. Jeg har ikke ført opp gummijolla i hvertfall. Ikke er den registrert eller forsikret spesielt heller. Tror det er mange som burde rette opp hvis du har rett. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kalle Well Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Bigdrago skrev On 1.5.2020 at 0.57: Småbåt + securmark her ? Hva er poenget med begge to? Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 To forskjellige register :) latterlig lav årspris uansett. Securmark har tyverimerket båten men småbåtreg sier noe om hvem båten tilhører osv. Og forsikringsprisen blir lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Begge er under RS. Du betaler bare dobbelt opp, Securemark har komplett oversikt over eier. Du får ihvertfall ikke mindre rabatt med Securemark enn Småbåtregisteret. Det er mye sikrere med Securemark enn Småbåtregisteret. Securemark er preget inn, Småtbåtregisteret er et klistremerke.. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Bigdrago skrev On 2.5.2020 at 9.55: Securmark har tyverimerket båten men småbåtreg sier noe om hvem båten tilhører osv. Hei løfter denne tråden jeg. Etter en episode i dag vil jeg si at jeg har blitt skeptisk til småbåtregisteret og RSregister. Startet med brev i posten til vår adresse. Tilbud om totalmedlemsskap i RS, men til en person med et helt annet etternavn. Kontakter RS og de bekrefter at mitt telefonnummer tilhører denne personen og at han(jeg) også hadde en båt i 2008. Småbåtregisteret med referanse til båtnummer kunne også bekrefte mitt nye etternavn. Det betyr at mine persondata /fødsels- og personnummer er knyttet mot en annen person. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.