Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis rederen krever sveisesertifikat, så kommer jo det selvsagt i tillegg til sikkerhetskurs og helseattest da. Hvorfor rederen har dette kravet kan man jo spørre seg om. Kanskje de skal bemanne en gammel rustholk som trenger mye rep. underveis :giggle:

Det kommer ikke helt klart fram hva du lurer på @niko. Dessuten har du ikke sagt noe om hvilket sertifikat rederen krever, ei heller hvor du bor. Opplæringstilbud kan variere fra fylke til fylke. 

Skjerpings Komodo. Klarsyn er greia her.

Den gangen jeg jobbet som offshoreslave kunne jeg tatt sveisekurs med bakgrunn i fagbrev som industrimekaniker og/eller fagbrev som industrirørlegger. I forlengelse av sveisekurset kunne jeg tatt ett eller flere fagbrev innen forskjellige sveisemetoder. En annen routing var via yrkesskole. Og det var mange forskjellige sertifikatområder. Dette var på slutten av 80-tallet. Informasjonen er derfor gått ut på dato. Det enkleste sertifikatet var vel 'pinne på sort stål' og videre opp til TIG på mer avanserte materialer. Selv om jeg sveiset som del av et fagbrev, kvalifiserte ikke det til å ta sveisesertifikat. På land måtte man jo kunne sveise et rør som industrirørlegger. Hva man sveiser på en fiskebåt, vet jeg ikke. 

Hulda

Hulda

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis rederen krever sveisesertifikat, så kommer jo det selvsagt i tillegg til sikkerhetskurs og helseattest da. Hvorfor rederen har dette kravet kan man jo spørre seg om. Kanskje de skal bemanne en gammel rustholk som trenger mye rep. underveis :giggle:

Det kommer ikke helt klart fram hva du lurer på @niko. Dessuten har du ikke sagt noe om hvilket sertifikat rederen krever, ei heller hvor du bor. Opplæringstilbud kan variere fra fylke til fylke. 

Skjerpings Komodo. Klarsyn er greia her.

Den gangen jeg jobbet som offshoreslave kunne jeg tatt sveisekurs meg bakgrunn i fagbrev som industrimekaniker og/eller fagbrev som industrirørlegger. I forlengelse av sveisekurset kunne jeg tatt ett eller flere fagbrev innen forskjellige sveisemetoder. En annen routing var via yrkesskole. Og det var mange forskjellige sertifikatområder. Dette var på slutten av 80-tallet. Informasjonen er derfor gått ut på dato. Det enkleste sertifikatet var vel 'pinne på sort stål' og videre opp til TIG på mer avanserte materialer. Selv om jeg sveiset som del av da jeg tok et fagbrev, kvalifiserte ikke det til å ta fagbrev. Hva man sveiser på en fiskebåt, vet jeg ikke. 

• Create New...