Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Hulda skrev 25 minutter siden:

Slik var det ikke offshore. Der kunne du ha så mange fagbrev du bare orket å bære. Uten sertifikat fikk du ikke lov til å sveise så mye som en millimeter.

Mulig jeg uttrykte meg utydelig, men slik er det jo onshore også. Har aldri hørt om et krav til fagbrev for å avlegge en sveis, men mange ganger er det krav til et spesifikt sertifikat. Det jeg mente med at et fagbrev henger høyere for min del er at det er to år på skole og to år i lære for å få et fagbrev. Et sertifikat kan man niøve seg på og avlegge på ei uke. Totalt uten kunnskaper om materialer, elektroder, maskiner bearbeidingsmetoder osv. Jeg synes det burde vært krav til fagbrev som platearbeider, sveiser eller industrirørlegger for å avlegge et sveisesertifikat. Slik det er nå så undergraves ordningen med fagutdannelse. Prispress i markedet gjør at bedriftene like gjerne kan omskolere en polsk baker til sveisespesialist på noen uker. 

Men når det er sagt så er det jo spesifikke områder hvor det er krav til sertifikater. Veldig mye kan sveises sertifikat, selv om arbeidsgiver selvsagt står fritt til å legge lista høyere og kreve sertifikat også der det ikke er forankret i forskrifter og standarder. 

niko1 skrev 14 minutter siden:

... jeg kan sveise ja men er utdanet sveiser 

Skrev du ikke over her at du var bilmekaniker?

Komodo

Komodo

Hulda skrev 18 minutter siden:

Slik var det ikke offshore. Der kunne du ha så mange fagbrev du bare orket å bære. Uten sertifikat fikk du ikke lov til å sveise så mye som en millimeter.

Mulig jeg uttrykte meg utydelig, men slik er det jo onshore også. Har aldri hørt om et krav til fagbrev for å avlegge en sveis, men mange ganger er det krav til et spesifikt sertifikat. Det jeg mente med at et fagbrev henger høyere for min del er at det er to år på skole og to år i lære for å få et fagbrev. Et sertifikat kan man niøve seg på og avlegge på ei uke. Totalt uten kunnskaper om materialer, elektroder, maskiner bearbeidingsmetoder osv. Men når det er sagt så er det jo spesifikke områder hvor det er krav til sertifikater. Veldig mye kan sveises sertifikat, selv om arbeidsgiver selvsagt står fritt til å legge lista høyere og kreve sertifikat også der det ikke er forankret i forskrifter og standarder. 

niko1 skrev 12 minutter siden:

... jeg kan sveise ja men er utdanet sveiser 

Skrev du ikke over her at du var bilmekaniker?

• Create New...