Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Synes alfaalfa er inne på noe viktig her: Å velge en propelltype som passer aktuell båt/motor og preferanser. Jeg vurderer selv å sende inn en propell til Andvik for litt finpuss. Men det er i mitt tilfelle litt "testing" som evt. vil ligge bak før jeg gjør det. Jeg ville f.eks. ikke sendt inn en propell jeg ikke likte, til tuning/optimalisering. Jeg har en propell jeg stort sett er veldig godt førnøyd med. Dermed kunne jeg gjerne sendt den inn til balansering. Bare for å sette prikken over i-en. Den gir meg turtallet og farten jeg kan leve godt med + alle de viktige tingene. Jeg hadde derimot ikke giddet å bruke 2-3 tusen på å få flikket en propell som i utgangspunktet ikke funker/passer til bruk eller ønsker.

 

Jeg kan jo illustrere hvilke vurderinger man/jeg gjør meg iet slikt tilfelle:

Jeg har 4 propeller som alle gir omtrent akkurat samme toppfart. 2 tre-bladere i hhv 21" og 23" og to 4-bladere av samme type i hhv 21" og 23" stigning. Av disse foretrekker jeg utvilsomt 4-bladerne. De gir samme toppfart, men med bedre egenskaper i forhold til hva jeg liker/foretrekker.

 

Deretter blir det et spørsmål om stigning: Begge 21" gir over 6000rpm (som er max for motor) når båten er lett. Begge 23" havner et par hundre omdreininger under.

 

Dermed blir f.eks. sprøsmålet om jeg skal flikke på 21" 4-bladern eller 23" 4-bladern. Jeg tror nok litt flikking på 23" ville kunne ha størst potensiale for å hente en knop eller 2. Men en av grunnene til at  jeg liker denne 4-bladern er nettopp akselerasjon og kjapphet opp i plan. Motoren jobber lett og det er en lek å justere fart når man havner i grov sjø og store dønninger som krever fartstilpassing. Velger jeg å beholde 23" som er tyngre å "drive", forsvinner litt av vinningen. Jeg kan selvsagt få ventilert 23"ern for å hjelpe på akselerasjonen. Samtidig kan jeg kanskje få bittelittlitt mer tip-cuping på 21" som gir meg litt mer baugløft/trimvilje - noe som kanskje ikke hadde vært dumt.

 

Hele poenget er dog at jeg fullstendig droppet 3-bladerne jeg har nettopp fordi jeg har testet. Når det er sagt: Hvis jeg virkelig ønsket å øke toppfarten, er nok en 3-blader det enkleste valget på en plain Suzuki uten jackplate eller waterpickup. Det store spørsmålet blir da hvor mye man må ofre av alle de andre egenskapene for å få de 2-3 knopene ekstra. Kanskje jeg kjøper en rask 3-blader bare for å finne ut hvor raskt båten kan gå med motoren som står på, men jeg er stygt redd for at det hadde blitt et engangsforsøk. En "skryte"propell for toppfarten og en propell for max prestasjon for båtens egentlige bruk og brukerens behag.:giggle:

 

Når alt det er sagt, så finnes det ferdig-labede propeller å få kjøpt også. Propeller fra Mercury Racing er fintunede og balanserte. Til Suzuki-motorer tror jeg man kan komme godt i mål med en av Bravo-1 variantene. Selv funderer jeg på FS-modellen.

 

Til slutt: FS-modellen anbefales først og fremst med motor montert ganske høyt - altså med AV-platen 1,75"-2,25" over kjøl. Dermed blir den klare anbefaling å spørre seg selv: Har jeg vurdert å heve motoren før jeg evt. bestiller meg en propellmodifikasjon? Hvis man ikke har eller har vurdert å heve motor, da skal man heller ikke vurdere propellmodifikajon. Da bør man heller slå seg til ro med den kjedelige propellen man har.

Solseng

Solseng

Synes alfaalfa er inne på noe viktig her: Å velge en propelltype som passer aktuell båt/motor og preferanser. Jeg vurderer selv å sende inn en propell til Andvik for litt finpuss. Men det er i mitt tilfelle litt "testing" som evt. vil ligge bak før jeg gjør det. Jeg ville f.eks. ikke sendt inn en propell jeg ikke likte, til tuning/optimalisering. Jeg har en propell jeg stort sett er veldig godt førnøyd med. Dermed kunne jeg gjerne sendt den inn til balansering. Bare for å sette prikken over i-en. Den gir meg turtallet og farten jeg kan leve godt med + alle de viktige tingene. Jeg hadde derimot ikke giddet å bruke 2-3 tusen på å få flikket en propell som i utgangspunktet ikke funker/passer til bruk eller ønsker.

 

Jeg kan jo illustrere hvilke vurderinger man/jeg gjør meg iet slikt tilfelle:

Jeg har 4 propeller som alle gir omtrent akkurat samme toppfart. 2 tre-bladere i hhv 21" og 23" og to 4-bladere av samme type i hhv 21" og 23" stigning. Av disse foretrekker jeg utvilsomt 4-bladerne. De gir samme toppfart, men med bedre egenskaper i forhold til hva jeg liker/foretrekker.

 

Deretter blir det et spørsmål om stigning: Begge 21" gir over 6000rpm (som er max for motor) når båten er lett. Begge 23" havner et par hundre omdreininger under.

 

Dermed blir f.eks. sprøsmålet om jeg skal flikke på 21" 4-bladern eller 23" 4-bladern. Jeg tror nok litt flikking på 23" ville kunne ha størst potensiale for å hente en knop eller 2. Men en av grunnene til at  jeg liker denne 4-bladern er nettopp akselerasjon og kjapphet opp i plan. Motoren jobber lett og det er en lek å justere fart når man havner i grov sjø og store dønninger som krever fartstilpassing. Velger jeg å beholde 23" som er tyngre å "drive", forsvinner litt av vinningen. Jeg kan selvsagt få ventilert 23"ern for å hjelpe på akselerasjonen. Samtidig kan jeg kanskje få bittelittlitt mer tip-cuping på 21" som gir meg litt mer baugløft/trimvilje - noe som kanskje ikke hadde vært dumt.

 

Hele poenget er dog at jeg fullstendig droppet 3-bladerne jeg har nettopp fordi jeg har testet. Når det er sagt: Hvis jeg virkelig ønsket å øke toppfarten, er nok en 3-blader det enkleste valget på en plain Suzuki uten jackplate eller waterpickup. Det store spørsmålet blir da hvor mye man må ofre av alle de andre egenskapene for å få de 2-3 knopene ekstra. Kanskje jeg kjøper en rask 3-blader bare for å finne ut hvor raskt båten kan gå med motoren som står på, men jeg er stygt redd for at det hadde blitt et engangsforsøk. En "skryte"propell for toppfarten og en propell for max prestasjon for båtens egentlige bruk og brukerens behag.:giggle:

 

Når alt det er sagt, så finnes det ferdig-labede propeller å få kjøpt også. Propeller fra Mercury Racing er fintunede og balanserte. Til Suzuki-motorer tror jeg man kan komme godt i mål med en av Bravo-1 variantene. Selv funderer jeg på FS-modellen.

 

Til slutt: FS-modellen anbefales først og fremst med motor montert ganske høyt - altså med AV-platen 1,75"-2,25" over kjøl. Dermed blir den klare anbefaling å spørre seg selv: Har jeg vurdert å heve motoren før jeg evt. bestiller meg en propellmodifikasjon? Hvis man ikke har eller har vurdert å heve motor, da skal man heller ikke vurdere propellmodifikajon. Da bør man heller slå seg til ro med den kjedelige propellen man har.



×
×
  • Create New...