Jump to content

Edit History

Lazyjack

Lazyjack

Lars H. skrev for 1 time siden:

Takk for alle gode råd så langt. Enn så lenge sitter boltresten godt der den sitter, i båten 7 mil unna. Men det ble en ny tur ut i boden for å teste/lære seg litt boreteknikk. Det første jeg forsto, var at jeg måtte droppe batteridrillen. Det var ikke mulig å låse hastigheten på den. Så det ble en god gammel Bosch 230V drill som jeg kunne stille inn hastigheten helt ned til "dead slow". Den var stødig og god.

Har sjelden vært borti en som tar tingene like seriøst som Lars!
Det måtte i så fall være en gammel kjenning som vurderte å installere motor i et smykke av en spissgatter, som han forøvrig hadde bygget selv . Han bygde en tro kopi av en motor i tre og malte den sågar så den skulle se ordentlig ut. Det ble stor undring på slippen da han tilsynelatende kom bærende på en ny motor under armen for å sjekke om det var plass til den ombord :giggle:

Lazyjack

Lazyjack

Lars H. skrev for 1 time siden:

Takk for alle gode råd så langt. Enn så lenge sitter boltresten godt der den sitter, i båten 7 mil unna. Men det ble en ny tur ut i boden for å teste/lære seg litt boreteknikk. Det første jeg forsto, var at jeg måtte droppe batteridrillen. Det var ikke mulig å låse hastigheten på den. Så det ble en god gammel Bosch 230V drill som jeg kunne stille inn hastigheten helt ned til "dead slow". Den var stødig og god.

bosch_drill_ac.jpg.8edff60092fdb0a5dc863010bfcd8fdc.jpg

Så var det å spenne opp noen gamle bolter til å bore i. Det første jeg oppdaget da, var at det ikke var bare bare å lage et merke helt presist i center med kjørneren. Når selve jobben skal gjøres i båten, får jeg sørge for godt lys og sterke briller. Enn så lenge har jeg kun de standard BT borene, får super HSS bor hos Würth på mandag, og kjøper vel inn et par av de beste hos BT også.

Men med ganske så lav hastighet, litt olje og godt press, arbeidet 4mm boret seg nedover. Jeg gikk så over til et 6mm bor, satte opp hastigheten noe, og det arbeidet seg også nedover.

Men jeg hadde ikke truffet i center som også bildet nedenfor viser. Dermed blir det litt mer trening når jeg har fått "god-borene" imorgen før det blir tur til båten en av dagene deretter. Ønsk meg gjerne lykke til.

bolt_hull.jpg.13fd5b6da9735219f8287d55a2084401.jpg

Har sjelden vært borti en som tar tingene like seriøst som Lars!
Det måtte i så fall være en gammel kjenning som vurderte å installere motor i et smykke av en spissgatter, som han forøvrig hadde bygget selv . Han bygde en tro kopi av en motor i tre og malte den sågar så den skulle se ordentlig ut. Det ble stor undring på slippen da han tilsynelatende kom bærende på en ny motor under armen for å sjekke om det var plass til den ombord :giggle:

• Create New...