Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Dermed var jobben gjort med å stoppe lekkasjen av kjølevann ved termostaten.

 

Årsaken til lekkasjen under lokket over termostaten har nok hatt en sammenheng med utskifting av varmeveksleren i vinter. Mellom den og lokket på termostaten er det en svært kort 90 graders slange. I forbindelse med utskifting av varmeveksleren, har det nok blitt store krefter inn mot dekslet over termostaten slik at pakningen fra 1986 nok fikk for stor belastning.

 

Idag tok jeg en tur til båten for å få alt på plass igjen. Men først måtte jeg få tak i en ny bolt (skrue). Jeg trodde at tHansen hadde dette, men de måtte ha et par dager på seg for å bestille. Hva med Jernia? Nix, kun skruer opp til 4mm i en jernvareforretning, blæ! Jeg kunne kjørt tilbake til Würth, men Clas Ohlson var nærmere. Der ble det M8x40 helgjenget A4 bolt med løs skive i stedet for bolt med flens. Jeg valgte en 40mm bolt fremfor originalt 35mm. Slik fikk bolten tak i friske gjenger i godset.

 

Dermed var det bare å få på plass pakninger, termostat og utløpsslange og starte opp etter å ha etterfylt med frostvæske. Helt tett! Dette var med kald motor, så det ble en sving utpå fjorden for å se hvordan det fungerte med varm motor også. Og det var like tett.

 

Termometeret i instrumentpanelet har ikke vært helt bra i det siste, viseren har vekslet mellom ikke å flytte seg og flagre vilt. Jeg røsket og dro derfor i kablingen, og nå er det stabil visning. Riktignok viser det litt lav temperatur sammenlignet med målig med IR termometer, men greit nok for et 20 år gammelt BT instrument. IR målingen viste fornuftige temperaturer.

 

Nå ser det ut til at båten er klar for en lang og god ferietur uten noen kjente feil hverken med motor eller annet. Dermed er planen å ta en tur ut til uken, et par tre dager på Borgen for å sjekke at alt fungerer. Deretter er det tid for årets ferie(!), som pensjonister har vi jo alltid ferie, men likevel. En dag eller to etter 17. mai planlegger vi å starte vår vanlige Sverige-tur, litt væravhengig. Hvor langt vi kommer og hvor lenge vet jeg ikke. Men i disse koronatider skal vi hjem før fellesferien. Om vi ved hjemkomst må i 14 dagers karantene, får vi bare ta med et smil. Det er jo egentlig slik vi sedate pensjonister lever nå også.

 

Da er det bare å takke for alle innspill i denne tråden. Jeg har lært mye!

 

termostatdeksel_ny_bolt.jpg.cd6456b7ce301c57145f3d1467e9f361.jpg

 

Lars H.

kapt. på Trudelutt

 

 

Lars H.

Lars H.

Dermed var jobben gjort med å stoppe lekkasjen av kjølevann ved termostaten.

 

Årsaken til lekkasjen under lokket over termostaten har nok hatt en sammenheng med utskifting av varmeveksleren i vinter. Mellom den og lokket på termostaten er det en svært kort 90 graders slange. I forbindelse med utskifting av varmeveksleren, har det nok blitt store krefter inn mot dekslet over termostaten slik at pakningen fra 1986 nok fikk for stor belastning.

 

Idag tok jeg en tur til båten for å få alt på plass igjen. Men først måtte jeg få tak i en ny bolt (skrue). Jeg trodde at tHansen hadde dette, men de måtte ha et par dager på seg for å bestille. Hva med Jernia? Nix, kun skruer opp til 4mm i en jernvareforretning, blæ! Jeg kunne kjørt tilbake til Würth, men Clas Ohlson var nærmere. Der ble det M8x40 helgjenget A4 bolt med løs skive i stedet for bolt med flens. Jeg valgte en 40mm bolt fremfor originalt 35mm. Slik fikk bolten tak i friske gjenger i godset.

 

Dermed var det bare å få på plass pakninger, termostat og utløpsslange og starte opp etter å ha etterfylt med frostvæske. Helt tett! Dette var med kald motor, så det ble en sving utpå fjorden for å se hvordan det fungerte med varm motor også. Og det var like tett.

 

termometeret i instrumentpanelet har ikke vært helt bra i det siste, viseren har vekslet mellom ikke å flytte seg og flagre vilt. Jeg røsket og dro derfor i kablingen, og nå er det stabil visning. Riktignok viser det litt lav temperatur sammenlignet med målig med IR termometer, men greit nok for et 20 år gammelt BT instrument. IR målingen viste fornuftige temperaturer.

 

Nå ser det ut til at båten er klar for en lang og god ferietur uten noen kjente feil hverken med motor eller annet. Dermed er planen å ta en tur ut til uken, et par tre dager på Borgen for å sjekke at alt fungerer. Deretter er det tid for årets ferie(!), som pensjonister har vi jo alltid ferie, men likevel. En dag eller etter 17. mai planlegger vi vår vanlige Sverige-tur, litt væravhengig. Hvor langt vi kommer og hvor lenge vet jeg ikke. Men i disse koronatider skal vi hjem før fellesferien. Om vi ved hjemkomst må i 14 dagers karantene, får vi bare ta med et smil. Det er jo egentlig slik vi sedate pensjonister lever nå også.

 

Da er det bare å takke for alle innspill i denne tråden. Jeg har lært mye!

 

termostatdeksel_ny_bolt.jpg.cd6456b7ce301c57145f3d1467e9f361.jpg

 

Lars H.

kapt. på Trudelutt

 

 



×
×
  • Create New...