elskerseiling Startet 29.April.2020 Link til dette innlegget Startet 29.April.2020 En båt som er produsert og solgt ny i Norge som deretter har blitt solgt ut av landet til EU-land. Som jeg nå ønsker å importere. Må jeg betale moms på denne eller kan man slippe unna ved å vise til at den er bygget og solgt ny i norge og derfor allerede momset. Jeg vet at dette funker innen EU. Men om det er slik i Norge vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Gjeninnførsel av tidligere norsk vare mener jeg skal være mva fri. Det betinger at mva ble fult ut betalt i norge før eksporten og at den ikke var regnskapsført slik at den ble solgt ut uten mva. Du må dokumentere dette overfor tollvesenet. Jeg ville kontaktet dem på forhånd og spurt om dokumentsjonen var god nok eller hva du trenger. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
elskerseiling Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Kan dette bekrefte det du mener? https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/5/5-4/tollfritak-for-varer-som-gjeninnfores/ Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ja, der har du det. Det som er problemet er dokumentasjon. Også skal jo egentlig bearbeiding altså det som er lagt til av verdi i utlandet fortolles og avgiftsbelegges. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 På rutinemessig basis jobbet jeg tidligere med renovering av produkter rundt omkring i Europa, 'for export, refurbishment and return'. Ut fra den erfaringen så er dokumentasjon alfa og omega. Det skulle ikke mange setningene feil før det ble problemer. Er dokumentasjonen i boks, regninger på reparasjoner/oppgraderinger på plass, burde det gå greit. Nitidig forarbeide anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Hvis en vare har været ude af Norge i mere end tre år skal der på ny betales MVA. Men hvis dokumentationen for at der tidligere er betalt norsk mva af båden er i orden, vil toll have vanskeligt ved at bevise hvor længe den har været ude af landet. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Danskeren07 skrev 1 time siden: Hvis en vare har været ude af Norge i mere end tre år skal der på ny betales MVA. Men hvis dokumentationen for at der tidligere er betalt norsk mva af båden er i orden, vil toll have vanskeligt ved at bevise hvor længe den har været ude af landet. Hvor kom den treårsregelen fra? Den står ikke i tolloven §5-4 bokstav e) eller lov om mva § 7-2 første ledd Greit oppsummert i lov om mva § 7-2 Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift ved gjeninnførsel av varer som nevnt i tolloven § 5-4 første ledd bokstav e dersom den som utfører og innfører varen er samme person. Vilkåret om at den som innfører og utfører varen må være samme person, gjelder likevel ikke dersom varen tidligere er endelig belastet merverdiavgift. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Danskeren07 Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 lurvetass skrev 1 time siden: Hvor kom den treårsregelen fra? Den står ikke i tolloven §5-4 bokstav e) eller lov om mva § 7-2 første ledd Jeg kan ikke lige finde det igen. Men er ret sikker på at det står på tollvæsenets hjemmeside et eller andet sted. Men prøv at ringe til dem og spørge! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Danskeren07 skrev 9 minutter siden: Jeg kan ikke lige finde det igen. Men er ret sikker på at det står på tollvæsenets hjemmeside et eller andet sted. Men prøv at ringe til dem og spørge! Tror du blander sammen med noe annet. Aldri hørt om noen treårs regel og vet om folk som har gjeninnført båt etter mer enn tre år. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
elskerseiling Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Har nå fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige speditører som sitter på grensen angående spørsmålet jeg stilte her. Har man fått tilbake mva i Norge på varen ved export ut av Norge har jeg full forståelse for at mva må betales om den på nytt tas inn igjen til Norge. Men det er ikke gitt at det gjelder i alle situasjoner. Har en privatperson kjøpt båten i norge så er allerede mva betalt. Hvis han da selger den ut av Norge får ikke han igjen mva når den exporteres. Det er jeg ganske sikker på. Hadde dette vært et firma er det noe annet. Her er svarene. Jeg tror ikke alle svarene er riktige eller så forstår de ikke hva jeg mener. Må ta kontakt med tolletaten for å få finne ut av dette her "En vare kan gjeninføres til Norge uten moms hvis den gjeninnføres til samme kunden som exporterte den ut, og den ikke er bearbeidet. Det må foreligge tollbevis på dette" "Hej! Då den blivit såld till EU och nu ska säljas tillbaks så måste det betalas MVA när det ska in i Norge igen.. :) Allt man köper från utlandet måste man betala Moms på. Om det ska vara momsfritt måste det ha blivit temporärt förtullat ut av Norge i första hand. Hoppas du förstår vad jag menar :) Tack! :) " "Hei, Når denne selges til utlandet, vil dere få igjen mva ved eksport. Hvis denne skal importeres ved en senere anledning, må mva betales. MEN skal båten til utlandet for bearbeiding e.l. kan man eksportere midlertidig. Da må denne tilbake til Norge innen et år." Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Vil tro at alle svarene har noe riktig i seg, sett utfra hvordan besvarer har forstått spørsmålet. Kommunikasjon med tolletaten anbefales (etter erfaring) på det sterkeste at foregår skriftlig. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 elskerseiling skrev for 2 timer siden: Har nå fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige speditører som sitter på grensen angående spørsmålet jeg stilte her. Har man fått tilbake mva i Norge på varen ved export ut av Norge har jeg full forståelse for at mva må betales om den på nytt tas inn igjen til Norge. Men det er ikke gitt at det gjelder i alle situasjoner. Har en privatperson kjøpt båten i norge så er allerede mva betalt. Hvis han da selger den ut av Norge får ikke han igjen mva når den exporteres. Det er jeg ganske sikker på. Hadde dette vært et firma er det noe annet. Her er svarene. Jeg tror ikke alle svarene er riktige eller så forstår de ikke hva jeg mener. Må ta kontakt med tolletaten for å få finne ut av dette her "En vare kan gjeninføres til Norge uten moms hvis den gjeninnføres til samme kunden som exporterte den ut, og den ikke er bearbeidet. Det må foreligge tollbevis på dette" "Hej! Då den blivit såld till EU och nu ska säljas tillbaks så måste det betalas MVA när det ska in i Norge igen.. :) Allt man köper från utlandet måste man betala Moms på. Om det ska vara momsfritt måste det ha blivit temporärt förtullat ut av Norge i första hand. Hoppas du förstår vad jag menar :) Tack! :) " "Hei, Når denne selges til utlandet, vil dere få igjen mva ved eksport. Hvis denne skal importeres ved en senere anledning, må mva betales. MEN skal båten til utlandet for bearbeiding e.l. kan man eksportere midlertidig. Da må denne tilbake til Norge innen et år." Her er det forskjellig ting de tenker på. Den første tenker på gammel praksis. Da var det bare mva fritak hvis det var samme kunde som gjeninnførte varen. Den praksisen ble faktisk endret på grunn av en båt som ble gjeninnført. Den andre henger seg opp i hovedregelen som jo er at alle varer skal tolldeklareres og er avgiftspliktige. Så går han seg litt bort i midlertidig utførsel for bearbeiding. Den siste tenker på firma som eksporterer en vare uten mva også refereres det til midlertidig utførsel for bearbeiding. Ingen av dem svarer godt på det du spør om. Du må ta direkte kontakt med tolletaten med den dokumentsajonen du har så vil du nok få bedre svar. Men viktig at du stiller spørsmålet så fullstendig at de catcher poenget. Da får du også informasjon om hvordan de vil du skal forholde deg ved hjemkomsten til Norge. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.