btt Startet 30.April.2020 Link til dette innlegget Startet 30.April.2020 Hei, noen som bruker og har erfaringer med solcelle panel på 250-400 watt ? Gir det det som blir lovet ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Jeg har 2 x 315W og er selvforsynt og vel så det. Produserer fra rundt 1kWh en gråværsdag til 3-4 når forbruket er høyt midt på sommeren. Kjøpt på strømløs.no. Tyskproduserte. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Kikket på de fra Sparelys. Har ikke noe grunnlag for å mene noe om kvalitet men om du leser på ‘efficiency’ og sammenligner størrelser ift ytelse flere steder så ser en at det er forskjell. Disse på 255W har omtrent identiske mål og vekt som mine på 315W. Mine var også rimelige. Mener det var 1395/stk + frakt. Så ser jeg også at det ligger et 390W sunpower på strømløs.no på tilbud nå. Og det har nesten samme dimensjon det også, dog ca 5-6 cm bredere, men likevel. Så kommer an på hva som er styrende av plass/pris/nødvendig ytelse. Kostnaden av selve panelene er såpass lav nå ift de fleste andre alternativer til lading, så jeg mener egentlig at det som regel er plass som er begrensningen på de fleste båter. Og da kan det gjerne være aktuelt å gå for et med høy effekt pr areal? Når jeg ser i signaturen så kan det hende at det er feil, men effektbehovet er sikkert til stede i alle fall ? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Mange takk, har du link til dem du anbefaler ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) De jeg har er ikke på siden til strømløs.no lenger, men jeg tror dette er ‘lillebroren’ fra samme produsent. Virker som om en del av de rimelige er såkalt partisalg - det var også de jeg kjøpte. Det samme gjelder jo sparelys.no så vidt jeg kan se. Antar de får inn en container eller noe slikt da og setter lav pris for å få ut partiet. Hadde jeg handlet nå så hadde det nok blitt 2 sånne 390W Sunpower som er satt ned en tusenlapp nå, da disse gir mye effekt/m2 og dermed mindre ekstra vekt på taket. Jeg har dog ingen problemer med skygge. Hadde jeg hatt det hadde jeg kikket nærmere på disse såkalte ‘hot spot’ panelene som iflg innsalget skal forbikople på cellenivå ved skygge. Redigert 1.Mai.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.