Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Krimart said:

Om selger kjente til mangelen eller ikke (og aktivt underslo denne type opplysninger) er ikke vesentlig m.h.t. reklamasjonsrett.

 

Dersom objektet ble solgt "som det er", så er det vesentlig.  Reklamasjonsretten strekker seg i såfall bare til de manglene selger visste om, eller burde vite om.

 

Som andre er inne på, reklamasjonsrettighetene strekker seg nok bare til å dekke selve slangen, ikke følgekostnadene (dvs slepekostnader).  Dersom selger derimot med vilje og viten har solgt en båt som han visste kunne stoppe når som helst, så tror jeg kjøper kan kreve erstatning både for tort og svie og følgekostnader.

 

Dersom vi et lite øyeblikk tenker oss at selger faktisk er økonomisk-juridisk ansvarlig for følgekostnadene, så er det juridisk sett uvesentlig om kjøper har tegnet forsikring eller ikke - kjøpers forsikringsselskap har anledning til å søke regress hos selger.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Krimart said:

Om selger kjente til mangelen eller ikke (og aktivt underslo denne type opplysninger) er ikke vesentlig m.h.t. reklamasjonsrett.

 

Dersom objektet ble "solgt som det er", så er det vesentlig.  Reklamasjonsretten strekker seg i såfall bare til de manglene selger visste om, eller burde vite om.

 

Som andre er inne på, reklamasjonsrettighetene strekker seg nok bare til å dekke selve slangen, ikke følgekostnadene (dvs slepekostnader).  Dersom selger derimot med vilje og viten har solgt en båt som han visste kunne stoppe når som helst, så tror jeg kjøper kan kreve erstatning både for tort og svie og følgekostnader.

 

Dersom vi et lite øyeblikk tenker oss at selger faktisk er økonomisk-juridisk ansvarlig for følgekostnadene, så er det juridisk sett uvesentlig om kjøper har tegnet forsikring eller ikke - kjøpers forsikringsselskap har anledning til å søke regress hos selger.



×
×
  • Create New...